|

هاروکی موراکامی برنده جایزه پرنس استوریاس ۲۰۲۳ شد

هاروکی موراکامی برترین جایزه کتاب اسپانیا را از آن خود کرد.

هاروکی موراکامی برنده جایزه پرنس استوریاس ۲۰۲۳ شد

 

به گزارش شبکه شرق، هاروکی موراکامی که با داستان‌های پیچیده‌اش درباره پوچی و تنهایی زندگی مدرن شناخته شده روز چهارشنبه به عنوان برنده یکی از مهمترین جوایز ادبی جهان، یعنی جایزه پرنس آستوریاس اسپانیا معرفی شد.

هاروکی موراکامی ۷۴ ساله که آثار سوررئال او با ارجاع به فرهنگ پاپ طرفداران زیادی دارد، خالق آثار پرفروشی چون «جنگل نروژی» و «کافکا در ساحل» است. آثار وی به حدود ۵۰ زبان ترجمه شده است.

بنیاد جایزه پرنسس آستوریاس از وی برای «بی‌نظیر بودن ادبیات او، گستره جهانی و توانایی آن برای آشتی دادن سنت ژاپنی و میراث فرهنگ غربی در روایتی جاه‌طلبانه و نوآورانه» تجلیل کرد.

این جایزه ۵۰ هزار یورویی یکی از ۸ جایزه‌ای است که هر سال در زمینه‌های هنر، ورزش و تحقیقات علمی از سوی این بنیاد اهدا می‌شود.

موراکامی که همواره یکی از مطرح‌ترین نویسندگان برای دریافت جایزه نوبل است، شخصیتی منزوی و گوشه‌گیر دارد و دنیای وی جایی است که قورباغه‌های غول‌پیکر حقوق‌بگیران را در جنگ به چالش می‌کشند و موجودات خال مخالی از آسمان می‌بارند.

امسال ۳۷ نویسنده از ۱۷ کشور مختلف نامزد دریافت این جایزه بودند که جولیان بارنز بریتانیایی، پی‌یر میچون فرانسوی، اری دی لوکای ایتالیایی و خاویر سرکاس اسپانیایی از جمله آنها بودند.

موراکامی اولین نویسنده ژاپنی است که این افتخار نصیبش شده و جایزه را در چهل و سومین دوره اهدای جایزه پرنس آستوریاس دریافت می‌کند. پیش از وی چهره‌های نامداری چون گونتر گراس، آرتور میلر، دوریس لسینگ، سوزان سونتاگ، پل آستر، مارگارت آتوود، ماریو بارگاس یوسا، میگوئل دلیبس، کارلوس فوئنتس، لئونارد کوهن، فیلیپ راث و ریچارد فورد این جایزه را برده‌اند.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها