|

ماجرای اسکرین‌شات از پیام‌ یکی از معاونان ساترا چه بود؟

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره تحریف سخنانش در یک گروه تخصصی، قسمت آخر «پوست شیر» و مجمع رصتا توضیحاتی داد.

ماجرای  اسکرین‌شات از پیام‌ یکی از معاونان  ساترا چه بود؟

به گزارش شبکه شرق، در روزهای گذشته با انتشار خبر شکل‌گیری مجمع رصتا و از بین رفتن انحصار صنفی ایجاد شده توسط چند سکوی نمایش خانگی عضو انجمن سکوهای نمایشی بر خط، برخی ابهامات و شبهات در خصوص تشکیل این مجمع مطرح شد. در این میان اعضای گروهی مجازی متشکل از برخی خبرنگاران و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما از محمد صادق افراسیابی درخواست کردند تا در جمعی صمیمانه و به دور از هیاهوی رسانه‌ای به سؤالات خبرنگاران و مسئولین حاضر در جمع پاسخ دهد.

متأسفانه بعد از پایان توضیحات این مقام مسئول یکی از رسانه‌های حاضر در گروه اقدام به گرفتن اسکرین‌شات از یکی از پیام‌های معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا آن هم به صورت ناقص کرد و علاوه بر این با انتشار متنی مغایر با تصویر اسکرین‌شات مرزهای بی‌اخلاقی را جا به جا کرد.اعضای این گروه با انتشار پیام‌های مختلف نسبت به این بداخلاقی رسانه‌ای اعتراض کردند.

همین امر باعث شد تا خبرنگار تسنیم گفت‌و‌گویی با محمد صادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) ترتیب دهد.

افراسیابی در این خصوص توضیح داد: متأسفانه برخی اوقات شاهدیم که نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با انتشار برخی اخبار جعلی یا برچسب‌زنی‌های خلاف واقع تضعیف می‌شود که نتیجه این تضعیف چیزی جز تخریب زیرساخت‌های قانونی برای نظارت بر فضای مجازی نیست.

وی افزود: وقتی نهاد تنظیم‌گر تضعیف می‌شود برخی سکوها به خود اجازه می‌دهند که محتوای آسیب‌رسان منتشر کنند که این امر باعث زیان ملت می‌شود.

افراسیابی با اشاره به تحریف سخنانش در یک گروه خصوصی گفت: اخیراً به دعوت برخی از دوستان در یک گروه خصوصی که برخی خبرنگاران و مسئولین حضور داشتند حضور پیدا کردم و در پاسخ به این سؤال که چرا ساترا از روبیکا به خاطر طناز و از فیلم‌نت به خاطر موسیقی تیتراژ پایانی قسمت آخر سریال «پوست شیر» که در نخستین پخش از فیلم‌نت شامل یک موسیقی غیرمجاز بود و بلافاصله بعد از تذکر ساترا اصلاح شد تأکید کردم که چه دلیلی دارد وقتی یک پلتفرم اصراری بر تخلف ندارد و به محض تذکر ساترا محتوای خود را اصلاح می‌کند از آن سکو شکایت کنیم؟

وی افزود: هرچند هدف از ارائه این توضیحات جهاد تبیین برای پاسخگویی به ابهامات رسانه‌های جمعی بود و قرار نبود خبری از این گفت‌و‌گوها منتشر شود اما در عین حال قطعاً توضیحات بنده در آن گروه به قدری واضح بود که حتی انتشار آن مشکلی ایجاد نمی‌کرد اما متأسفانه سخنانم توسط یکی از رسانه‌ها تحریف شد و در زیر اسکرین‌شاتی که بخش ناقصی از سخنانم بود حتی همان متن اسکرین‌شات هم واروانه منعکس شد و حداکثر تلاش خود را به کار گرفتند تا نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را تخریب و تضیف کنند.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا تأکید کرد: همواره و در این گروه هم به سبک و سیاق گذشته خاطرنشان کردم ساترا دنبال حکمرانی هوشمندانه و تنظیم‌گری اجتماعی و خودتنظیم‌گری و تنظیم‌گری تعاملی است اما متأسفانه یک رسانه صرفاً بخش اول صحبتم را آن هم وارونه در فضای رسانه‌ای منعکس کرد و نگفت که عرض کرده بودم اگر قدرت بستن دفتر یک رسانه را هم داشته باشیم، باز هم بنای ما تا جایی که قانون اجازه دهد اصلاح زیست‌بوم و تنظیم‌گری تعاملی است.

افراسیابی خاطرنشان کرد: قطعاً اهداف این بداخلاقی رسانه‌ای قابل بررسی است و این اقدامات باعث می‌شود که مردم و رسانه‌ها با طراحان سناریوهای تضعیف نهاد تنظیم‌گر و اهدافی که دنبال می‌کنند آشنا شوند.

وی در خصوص حاشیه‌های ایجاد شده برای قسمت آخر سریال «پوست شیر» گفت: قسمت آخر سریال «پوست شیر» قبل از انتشار بدون هرگونه موسیقی غیرمجاز از ساترا مجوز گرفته بود که متأسفانه در نخستین پخش تغییری در تیتراژ پایانی سریال اتفاق افتاد و موسیقی دیگری پخش شد که فاقد مجوز بود و ساترا بلافاصله به فیلم‌نت تذکر داد و فیلم‌نت هم فوراً این بخش را اصلاح کرد.

افراسیابی در ادامه در خصوص مجمع رصتا به عنوان مجمع مشورتی تمام سکوها و سامانه‌های دارای مجوز از ساترا گفت: «مجمع رصتا به‌ عنوان نهادی صنفی با رویکرد خود تنظیم‌گری مشارکتی در حوزه صوت و تصویر فراگیر با عضویت، حضور و مشارکت تمام رسانه‌های دارای مجوز از ساترا، هم‌زمان با برگزاری اولین نمایشگاه رصتا، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود:‌ شورای راهبری مجمع رصتا با امکان مشارکت همه مجوزگیرندگان از ساترا، در تاریخ ششم اردیبهشت‌ماه انتخاب خواهند شد و نقش ساترا در تشکیل مجمع صرفا تسهیل‌گری است و نه تصدی‌گری. از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با هدف تعامل هرچه بیشتر و بهتر با نهاد صنفی یادشده، امکان عضویت نمایندگانی را که از طرف شورای راهبری انتخاب می‌شوند، در شوراهای تخصصی ساترا فراهم کرده است که قطعاً اقدامی مؤثر برای تنظیم‌گری تعاملی است. این شوراها فعلا عبارت‌اند از: شورای صدور مجوز تولید، شورای صدور مجوز انتشار، شورای حمایت‌های محتوایی مانند توزیع بسته‌های محتوای سازمانی، شورای حمایت‌های دولتی مانند توزیع بودجه‌های دولتی مانند تبصره 6 و مانند آن – شورای صندوق تسهیلات، شورای حمایت‌های اختصاصی ساترا مانند بهره‌مندی از تسهیلات مجموعه آومیک، شورای داوری و میانجیگری برای رفع اختلاف‌های احتمالی بین مجوزگیرندگان یا عوامل تولید، شورای رسیدگی به تخلفات، شورای تدوین مقررات، شورای تنظیم‌گری داده‌محور و فناوری، شورای تعیین صلاحیت حرفه‌ای، شورای رقابت ساترا، شورای نمایشگاه و جشنواره رصتا، شورای ارزیابی و رتبه‌بندی رسانه‌ها، شورای سواد رسانه، شورای ممیزی بعد از انتشار و شورای نقشه بازار».

افراسیابی در پایان تاکید کرد: «این شوراها و دیگر مجامع تصمیم‌گیری به مجمع رصتا کمک خواهند کرد که یک مجمع مؤثر برای حمایت از صنف سکوهای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی باشد. مجمع رصتا نماینده واقعی و بدون شرط تمام سکوهای دارای مجوز از ساترا است؛ در‌حالی‌که انجمن‌های صنفی متعددی که با موضوع‌های مرتبط با مأموریت ساترا تشکیل شده‌اند، تنها نماینده تعداد محدودی از سکوهای فعال یا کنشگران عرصه صوت و تصویر فراگیر هستند که عضویت در آنها مستلزم پرداخت حق عضویت و پذیرش هیئت‌مدیره فعلی است».

 

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها