|

پادکست روشنان با اجرای ساعد باقری منتشر می‌شود

“روشنان” عنوان مجموعه‌ پادکست‌هایی است که از سوم فروردین‌ماه امسال، نخستین روز ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان سایت و اپلیکیشن “شنوتو” می‌شود.

پادکست روشنان با اجرای ساعد باقری منتشر می‌شود

به گزارش شبکه شرق، مدت‌های مدید است که بحث هویت،چیستی و کیستی “ایران” و “ایرانی” در جریان است. در سال‌های اخیر نیز این مباحث ، از دریچه‌های بعضاً مهم و ارزشمند پی گرفته شد؛ اما گاهی هم گزاره‌هایی قاطع در دل این مباحث مطرح می‌شد ، بی‌آنکه ارجاع مهمی به متون ذی‌ربط منبع داده شود . 

«ساعد باقری» طراح ، پژوهشگر و مجری “روشنان” در این‌باره می‌گوید : طی قرون متمادی آنچه ایران و ایرانی و فرهنگ ایران زمین را به جهانیان معرفی کرده ، آثار مهم و گرانسنگ ادبی این سرزمین بوده است. نخستین معرف و شناسانندهٔ مولفه فرهنگ ایران ، مگر جز آثار فردوسی و نظامی و عطار و مولانا و حافظ و سعدی و در دورهٔ معاصر نیما یوشیج و نظایر ایشان است؟ پس چگونه است که گاه گزاره‌هایی در بحث هویت ایرانیان مطرح می‌شود که با روح این آثار ناساز است ؟

در پادکست‌های روشنان ما مدعی معرفی مولفه های هویت‌‌ساز‌مان نیستیم ؛ قرار هم نبوده که با “روشنان” صرفاً ستاره‌های تابناک فرهنگ و ادبیات این سرزمین یا آثارشان را معرفی کنیم که این آثار ، امروزه به آسانی در دسترسند . 

روشنان - ستاره ها - افزون بر آنکه بالاترین چشم‌انداز‌ها را در منظر قرار می‌دهند ، کار دیگری هم می‌کنند، راهنمای راه‌گم‌کردگانند در شب . کاروانیان ، در بیابان‌های دور و دراز و پرپیچ و خم ، راه و مسیر خود را از طریق ستاره‌ها باز می‌شناخته‌اند.

«روشنان» پادکستی است که از انطباق فرهنگ و هویت ملی و دینی ما ایرانیانِ مسلمان توشه می‌گیرد.

ساعد باقری دربارهٔ زمان‌بندی طرح و اجرای کار می‌گوید: در اواسط سال ۱۴۰۰ جرقهٔ این طرح زده شد و تا پایان همان سال کار ضبط خام مطالب پایان گرفت، شاید ابتدا از تاخیر در پخش پادکست‌ها اندگی دلگیر بودیم ، اما اکنون به دو سبب شاید فرصت مناسب‌تری برای عرضهٔ این پادکست‌ها پدید آمده . اولاً پس از اعتراضات و وقایعی که از شهریور ۱۴۰۱ در کشورمان رخ داد دامنهٔ بحث “ ایران “ و “هویت ایرانی“ هم گسترده‌تر شد ، ثانیاً انطباق نوروز و بهار برانگیختگی طبیعت با ماه شکفتگی دل و جان ، رمضان هم خود با انطباق ملیت و مسلمانی به شکل یک پارچه در هویت “ایرانی مسلمان” متناسب افتاد.

قسمت اول “پادکست روشنان” پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان از طریق سایت و اپلیکیشن “شنوتو” منتشر ‌شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها