|

مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه، ادیب و موسیقی‌پژوه ایرانی

مهدی اخوان ۱۰ اسفند ۱۳۰۷ متولد شد .

مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه، ادیب و موسیقی‌پژوه ایرانی

مهدی اخوان ۱۰ اسفند ۱۳۰۷ متولد شد .

نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود، گر چه ناامیدترین شاعر معاصر ایران تلقی می شود.

پدر او که علی نام داشت، یکی از سه برادری بود که از روستای فهرج در استان یزد به مشهد کوچ کرده بود و از این رو آنان نام خانوادگیشان را اخوان ثالث به معنی برادران سه‌گانه گذاشتند.

مهدی  تا بیست سالگی در مشهد بود و چنان که محمد قهرمان دوست قدیمی اش گفته با مکافات فراوان بالاخره دیپلم آهنگری از مدرسه فنی یا همان هنرستان گرفت و به تهران آمد و چند سالی در حومۀ تهران به کار آموزگاری پرداخت.

با توجه به شعر نویسی مهدی اخوان از دهه چهل از طرف وزارت فرهنگ مأمور به خدمت در کتابخانه ملی شد.  مدتی به دستور ساواک اجازه کار کردن در مراکز دولتی نداشت و مدتی در مؤسسه گلستان فیلم برای ابراهیم گلستان کار می کرد که به گفته خودش بعد از انقلاب از کلیه کارهای دولتی «بازنشانده» شد. 

اشعار او زمینه اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌. شعرش دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارنده ترکیبات نو و تازه با تصویرگری های خلاقانه و بدیع است.

اخوان ثالث با شعر کلاسیک شروع کرد و  به شعر نیمایی علاقه مند شد و در آخرین اثرش دوباره به شعر کلاسیک برگشت.

 از او  اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌ و همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقی خراسانی بود.

چیره‌دستی اخوان در شعر حماسی است. او درون‌مایه‌های حماسی را در شعرش به کار می‌گیرد و جنبه‌هایی از این درون‌مایه‌ها را به استعاره و نماد آراسته می‌کند.

شعرهای اخوان در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ شمسی روزنه هنری تحولات فکری و اجتماعی زمان بود.

هنر اخوان در آمیزش شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ او بر گذشته، مجموعه‌ای به وجود آورد که خاص او بود و اثری عمیق در هم‌نسلان او و نسل‌های بعد گذاشت.

با اینکه او نخست به سیاست گرایش داشت ولی پس از رویداد ۲۸ مرداد از سیاست تا مدتی روی گرداند.

شاهکار اخوان ثالث شعر زمستان است. گفته می‌شود او از نزدیک شدن به صاحبان قدرت به همان اندازه پرهیز داشت که از پیوستن به صف انقلابیان می ترسید.

اخوان ثالث چهل روز پس از بازگشت از خانه فرهنگ آلمان در چهارم شهریور ماه سال ۱۳۶۹ در تهران از دنیا رفت. وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده‌است.

 

حجم فایل :15.73M | مدت زمان :00:06:52
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها