|

وودی آلن، کارگردان، نویسنده و بازیگر آمریکایی

​وودی آلن در اول دسامبر ۱۹۳۵ در برانکس به دنیا آمد و در بروکلین نیویورک بزرگ شد.

وودی آلن، کارگردان، نویسنده و بازیگر آمریکایی

وودی آلن در اول دسامبر ۱۹۳۵ در برانکس به دنیا آمد و در بروکلین نیویورک بزرگ شد.

او یک خواهر کوچکتر به نام لتی دارد.

 از آنجا که پدر و مادرش با هم کنار نمی‌آمدند، وودی آلن دوران کودکی سختی را سپری کرد و با مادر سختگیر و دمدمی مزاجش رابطه پیچیده‌ای داشت.

مادرش کتابدار و پدرش پیش‌خدمت بود. اصل و نسب وودی روسی و اتریشی است. او یهودی است و در کودکی اغلب آلمانی صحبت می‌کرده..

مارتین هیچ‌گاه سر یک کار بند نمی‌شد. او مدتی به فروشندگی پرداخت، بعد راننده‌ی تاکسی شد و کمی بعد سر از کافه درآورد او به ورزش‌‌های گوناگون، فیلم و موسیقی جاز پرداخت

وودی آلن نویسندگی را در همان دوران مدرسه آغاز کرد. او در دبیرستان نوشته‌های خود را برای مجلات مختلف می‌فرستاد تا چاپ شوند و در 15سالگی از این طریق هفته‌ای 25 دلار به دست می‌آورد.

آلن هشت سال از دوره‌ی تحصیلش را در مدارس مذهبی گذراند و سپس یک سال به دبیرستان عمومی که امروزه نامش به «آیزاک آسیموف» تغییر پیدا کرده است- رفت و سال‌های آخر دوران متوسطه را در دبیرستان «میدوود» گذراند و در سال ۱۹۵۳ از آن‌جا دیپلم گرفت.

یکی از تفریحات وودی آلن در طول دوره‌ی دبیرستان، سرگرم کردن دیگران با اجرای شعبده‌بازی و استندآپ کمدی بود که اغلب نیز با استقبال هم‌مدرسه‌ای‌هایش مواجه می‌شد.

 

وودی آلن با اتکا به استعداد طنز خود، شروع به کسب درآمد از طریق نوشتن داستان‌های طنز و فکاهی و فروش آن به روزنامه‌ها کرد. او که در همان‌سال‌ها از اطرافیانش خواسته بود او را وودی صدا کنند- اغلب مطالبش را در حالی که سوار مترو بود و به سمت مدرسه می‌رفت می‌نوشت. یکی از جوک‌هایی که او در این دوره از زندگی‌اش نوشت و خیلی زود هم در روزنامه‌ها چاپ شد، چیزی شبیه به این بود: سالوس آدمیه که درباره‌ی آتئیسم کتاب می‌نویسه و بعد دعا می‌کنه که کتابش پرفروش بشه

آلن با پایان دوره‌ی متوسطه از خانواده جدا شد.

در سال ۱۹۵۴ وودی آلن که نوزده سالش بود با هارلین روزن شانزده ساله ازدواج کرد و پنج سال بعد از یکدیگر جدا شدند.

علاقه‌ی ‌وودی به سینما سبب شد تا درهمان سال ۱۹۵۴ به آموزشگاه شهری نیویورک مراجعه کند و در آن‌جا «فیلم» بخواند، اما یک ترم هم دوام نیاورد.

بعدها در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی تایمز گفت که بزرگ‌ترین پشیمانی زندگی‌اش ناپخته عمل کردن در تصمیم‌گیری برای ترک تحصیلات دانشگاهی بوده است.

پس از این دو تجربه‌ی ناموفق، وودی آلن تصمیم گرفت به‌صورت خودآموز به مطالعه در حوزه‌ی فیلم و سینما بپردازد. در همان دوران نزد نویسنده‌ی مطرحی به نام «لاجس اِگری» به یادگیری نویسندگی پرداخت تا قلمش را صیقل داده و بتواند به‌طور اصولی به این حرفه وارد شود.

وودی آلن نوشتن برای تلویزیون را در سال 1956 آغاز کرد و برای برنامه‌های معروف آن روزگار متن طنز می‌نوشت.

 وودی آلن هم‌زمان با کار در تلویزیون، در صحنه‌های مختلف به استندآپ کمدی می‌پرداخت که موجب شد توانایی اجرای او نیز شناخته شود. در همین برهه، برنامه‌های مختلف تلویزیونی از او به عنوان مهمان یا برای اجرای استندآپ کمدی دعوت می‌کردند. 

چارلز فلدمن، تهیه‌کننده‌ی هالیوودی، یکی از اجراهای وودی آلن را در سال 1964 دید و به او پیشنهاد همکاری در یک فیلم به عنوان نویسنده و بازیگر را داد

فعالیت‌های وودی آلن در هالیوود در فیلم‌های دیگری نیز ادامه پیدا کرد، تا اینکه او در سال 1966 نمایشنامه‌ای را به نام از این آب ننوشید را نوشت که در تئاتر برادوی با تحسین منتقدان روبه‌رو شد. البته در آن سال‌ها وودی آلن نوشتن برای نشریات و مجلات را رها نکرد و برای روزنامه‌های مشهوری چون نیویورکر مطالب طنز می‌نوشت

 

او در همین سال  با لوئیز لسر ازدواج کرد که این ازدواج هم سه سال بیشتر دوام نداشت.

 

وودی آلن برای نخستین بار در فیلم پول را بردار و فرار کن در مقام کارگردان ظاهر شد و جایگاه خود را در سینما با همین فیلم تثبیت کرد.

این فیلم سرآغازی بر موفقیت های وودی آلن در سینما بود.. 

زندگی شخصی وودی آلن همواره با حواشی زیادی روبهه رو بوده است.

او در سال 1970 آلن وارد رابطه عاشقانه با دایان کیتون شد این رابطه هم بعد از یکسال به پایان رسید اما کیتون در تعدادی از فیلم های وودی آلن ایفای نقش کرد.

وودی آلن یکی از نقاط عطف کارنامه‌ی حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۷۷ ساخت.

«آنی هال» با بازی او و «دایان کیتون» توانست چهار جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی و بهترین بازیگر زن را در پنجاهمین دوره‌ی اسکار از آن خود کند.

پس از این فیلم، آلن فیلم «منهتن» را ساخت که به گفته‌ی خود او در واقع ادای دینی بود به زادگاهش.

وودی آلن یکی از بهترین فیلم‌سازان معاصر است که در آثار خود از سبک به‌خصوصی از طنز استفاده می‌کند. او در طول فعالیت‌های هنری خود نامزد جوایز بسیاری در مراسم اسکار شده و در میان این نامزدی‌ها، چهار جایزه‌ی اسکار را به دست آورده است.

از طنزهای ظریف و خلاقانه‌ای در دیالوگ‌ها و جملات خود استفاده می‌کند، به طوری که یک بار شنیدن آن‌ها باعث می‌شود در یاد بمانند

وودی آلن علاوه بر فعالیتش در سینما، نوشته‌های بسیاری نیز از خود به جا گذاشته است که برخی از آن‌ها مقالات و نمایش‌نامه‌های چاپ‌شده‌ی او در نشریات مختلف هستند.

 

وودی آلن در ۵۰ سال گذشته در ساخت خیلی از بهترین فیلم‌هایی که روی پرده رفته نقش داشته است. اما او بازیگر نقش اول زندگی عجیب و غریب خودش است..

حجم فایل :19.40M | مدت زمان :00:08:28
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها