|

راجر واترز، خواننده، ترانه سرا، نوازنده و آهنگ ساز انگلیسی

راجر واترز در 6 سپتامبر 1943 در انگلستان متولد شد.

راجر واترز، خواننده، ترانه سرا، نوازنده و آهنگ ساز انگلیسی

راجر واترز در 6 سپتامبر 1943 در انگلستان متولد شد.

وی فرزند دوم ماری وایت و اریک فلچر واترز بود و یک برادر بزرگ‌تر داشت.

پدرش معلم مدرسه و یک مسیحی معتقد و از اعضای حزب کمونیست بود. پدر واترز بعدها موضع خود را تغییر داد و به ارتش پیوست و در 18 فوریه 1944، در حالی که راجر تنها 5 ماه داشت در جنگ آنزیو کشته شد.

مادر راجر که او نیز یک معلم بود، پس از مرگ شوهرش، با دو پسرش به کمبریج نقل مکان کرد. واترز در دبیرستان پسرانه کمبریج تحصیل می‌کرد.

راجر واترز در 15 سالگی در ورزش بسیار موفق بود و عضو مهم تیم‌های کریکت و راگبی دبیرستانش بود. واترز از مدرسه ناراضی بود و می‌گفت:

صرف نظر از بازی ها من از هر لحظه مدرسه متنفر بودم. جو بسیار ظالمانه‌ای حاکم بود. یک دانش‌آموز نه تنها مورد ظلم سایر همکلاسی‌هایش قرار می‌گرفت، بلکه معلم نیز به او ظلم می‌کرد.

واترز در ابتدا حرفه‌ای مربوط به مهندسی مکانیک را انتخاب کرده بود.

 

در سپتامبر 1963، واترز و یکی از دوستانش میسن علاقه خود را به تحصیل از دست دادند و به همراه دو عضو دیگر و رایت کار موسیقی را شروع کردند. گروهی تشکیل دادند که در ابتدا سیگما 6 نام داشت.

واترز گیتار ریتم، میسن درامز و رایت کیبورد مینواختند.

 آن دو عضو رفتند و با رفتن آن دو، برت به گروه پیوست ه

در اواخر 1964، گروه نام‌های دیگر و مختلفی به خود گرفت.

تا بلاخره در اوایل 1966 نام پینک فلوید را برگزیدند.

درهمان  اوایل سال 1966 برت رهبر گروه و همچنین نوازنده گیتار و ترانه‌سرا بود.

با وخیم شدن حال روحی برت در اثر استعمال مواد و رفتارهای عجیب او، اعضا توافق کردند که وی گروه را ترک کند و دیوید گیلمور را به جای او بیاورند. واترز نیز رهبری گروه را بر عهده گرفت.

راجر واترز با پر کردن جای برت در سال 1968، به مسیر هنری پینک فلوید جهت داد و به ترانه‌سرا و مغز متفکر گروه تبدیل شد. وی به همراه گیلمور و رایت خواننده گروه بود.

با اشعار واترزآلبوم نیمه تاریک ماه  یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های راک در تاریخ موسیقی بود.

 این آلبوم به مدت 736 هفته در جدول بیلبورد قرار داشت و بیش از 40 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید. این آلبوم، دومین آلبوم پرفروش جهان و بیست و یکمین آلبوم پرفروش در ایالات متحده است.

واترز در آثار خود به اثرات مخرب جنگ و همچنین به از دست دادن پدرش اشاره کرده است.

آخرین اجرای این گروه با واترز در سال 1981 در لندن بود و پس از آن واترز تصمیم گرفت که از گروه جدا شود.

در سال 1983 آخرین همکاری نیک میسن، راجر واترز و دیوید گیلمور منجر به خلق  آلبوم برش نهایی شد.

واترز تمام ترانه و آهنگ‌های این آلبوم را خودش نوشت. در اشعارش از دولت محافظه کار زمان انتقاد می‌کرد و نام نخست وزیر مارگارت تاچر را هم ذکر کرده بود.

در آن زمان اختلافات میان اعضای گروه به خصوص واترز و گیلمور شدت گرفت.

با بالا رفتن اختلافات میان اعضای گروه، واترز، پینک فلوید را در سال 1985 ترک کرد و به علت استفاده از نام خود و محتوای آثارش در گروه، کار را به دادگاه و شکایت کشاند. اما گیلمور و میسن قصد داشتند با نام پینک فلوید کار هنری خود را ادامه دهند. در دسامبر 1987 واترز و پینک فلوید به توافق رسیدند و او حق کپی رایت ایده را برای خود حفظ کرد.

در سال 1987 راجر واترز آلبوم مفهومی را منتشر کرد. این آلبوم درباره یک مرد لال به نام بیلی بود که توانایی دستکاری امواج رادیویی را در سرش داشت. بیلی موفق شد با رادیو دیجی ارتباط برقرار کند و کامپیوترهای جهان را کنترل کند. بیلی که از وضعیت جهان ناراضی نبود، یک حمله هسته‌ای را شبیه سازی کرد. واترز تور این آلبوم را نیز در سال 1987 برگزار کرد.

در سال 1989 با فروپاشی دیوار برلین، راجر واترز یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کنسرت‌های راک تاریخ موسیقی را در برلین اجرا کرد.

بیش از 200 هزار نفر در کنسرت شرکت کردند و یک میلیارد نفر از تلویزیون آن را تماشا کردند. واترز در این کنسرت از گروه ارکستر سمفونیک آلمان شرقی، یک گروه راهپیمایی اهل شوروی و یک جفت هلیکوپتر استفاده کرد.

 دیواری که در کنسرت استفاده شده بود 25 متر ارتفاع و 170 متر طول داشت. عروسک‎‌های بادی در اندازه‌های بزرگ‌تری طراحی شدند و از شخصیت‌های بزرگ راک برای شرکت در این کنسرت دعوت به عمل آمد؛ اما از گیلمور، میسن و رایت دعوت نشد.

در سال 1992 واترز سومین آلبوم خود را منتشر کرد. این آلبوم تحسین برانگیز‌ترین آلبوم انفرادی واترز است. واترز این آلبوم خود را یک «اثر هنری خیره کننده» توصیف کرده است. فروش این آلبوم به یک میلیون نسخه در سراسر جهان رسید.

بالاخره پس از سال‌ها اجرای انفرادی، راجر واترز در جولای 2005  به پینک فلوید پیوست.

 واترز در رابطه با این کنسرت به خبرنگاران گفت:

با وجود این‌که تجربه اجرای دوباره با پینک فلوید مثبت بود، اما با توجه به اختلافات نظر با گیلمور، احتمال پیوستن به این گروه بسیار کم است.

فکر نمی‌کنم هیچ کدام از ما در آن‌ سال‌ها وجهه خوبی از خودش به جای گذاشته باشد… آن زمان جو بد و منفی حاکم بود و من به سهم خودم از این موضوع و ماجرای دادخواست قانونی پشیمانم.

در سال 2006 واترز تور کنسرت زنده‌ی نیمه تاریک ماه را آغاز کرد. این تور دو سال به طول انجامید و از اروپا آغاز شد و سپس به آمریکای شمالی رفت.

در سال 2010 واترز باز هم یک تور کنسرت جدید آغاز کرد. او اعلام کرد که این تور احتمالا آخرین تورش باشد و اضافه کرد که : من دیگر یک خواننده جوان نیستم. یک خواننده یا نوازنده بزرگ نیز نیستم اما هنوز آتشی در وجودم زبانه می‌زند و هنوز حرفی برای گفتن دارم اما احتمالا این آخرین اجرای من باشد.

در سال 2017 واترز پس از حدود 25 سال، یک آلبوم انفرادی جدید منتشر کرد و

در سال 2020 برخلاف انتظار اعلام کرد که تور کنسرت میخواهد برگزار کند  اما به دلیل شیوع کرونا، این اجرا به تعویق افتاد.

برای همیشه از واترز به عنوان یکی از خلاق ترین آهنگسازان، ترانه سَرایان و تهیه‌کنندگان تمام تاریخ موسیقی راک یاد می‌کنند.

 

حجم فایل :21.80M | مدت زمان :00:09:31
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها