|

آغاز تور کنسرت‌های بین‌المللی کیهان کلهر از ۲۹ فروردین ماه

تور کنسرت‌های بین‌المللی کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده شهیر کمانچه در قرن جدید با همراهی اردال ارزنجان، رامبرانت تریو و کیا طبسیان از ۲۹ فروردین آغاز می‌شود.

آغاز تور کنسرت‌های بین‌المللی کیهان کلهر از ۲۹ فروردین ماه

تور کنسرت‌های بین‌المللی کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده شهیر کمانچه در قرن جدید با همراهی اردال ارزنجان، رامبرانت تریو و کیا طبسیان از ۲۹ فروردین آغاز می‌شود.

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده شناخته‌شده و مطرح کمانچه و سه‌تار و برنده جایزه معتبر گرمی پس از مدت‌ها دوری از صحنه به دلیل پاندمی کرونا، تور کنسرت‌های بین‌المللی خود را برگزار می‌کند.

کلهر را در این برنامه‌ها رامبرانت تریو (اعضای این گروه؛ رامبرانت فرایش(پیانو)، تونی اورواتر (کنترباس) و وینسنت پلژر (سازهای کوبه‌ای))، کیا طبسیان نوازنده سه‌تار و اردال ارزنجان نوازنده باغلاما و موسیقیدان کرد اهل ترکیه همراهی می‌کنند.

عمده اجراهای کلهر در هم‌نوازی با طبسیان است. لوکزامبورگ، ونکوور، ویکتوریا (بریتیش کلمبیا)، موزه آقاخان (تورنتو، انتاریو)، مونترال و کبک از جمله شهرهایی است که این دو هنرمند در آنها اجرا می‌کنند.

کلهر ابتدا ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل ۲۰۲۲) به همراه ارزنجان در خنت بلژیک سپس ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل ۲۰۲۲) با همراهی طبسیان در لوکزامبورگ به روی صحنه می‌رود.

کلهر و رامبرانت تریو هفتم خرداد (۲۸ می ۲۰۲۲) در کوتانس فرانسه به اجرای کنسرت می‌پردازند.

همچنین این نوازنده شهیر کمانچه و سه‌تار، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ خرداد (سوم، چهارم، پنجم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم ژوئن ۲۰۲۲) با طبسیان به ترتیب در وست ونکوور کانادا، ونکوور، ویکتوریا(بریتیش کلمبیا)، موزه آقاخان(تورنتو، انتاریو)، مونترال کانادا و کبک کانادا به روی صحنه می‌رود.

کیهان کلهر موسیقیدان، آهنگساز متولد سوم آذر ۱۳۴۲ در تهران است و نخستین نوازنده ایرانی است که برنده جایزه معتبر جهانی وومکس در سال ۲۰۱۹ و برنده جایزه گرمی شده‌ است. وی از سن کودکی موسیقی را آموخت و فعالیت حرفه‌ای خود را از سن ۱۲ سالگی آغاز کرد.

کلهر در نواختن تخصصی کمانچه، تنبور، سه‌تار و شاه کمان مهارت چشم‌گیری دارد و با هنرمندان برجسته‌ای همچون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، علی‌اکبر مرادی، علیرضا افتخاری، ایرج بسطامی، همایون شجریان، مجید خلج و اعضای گروه دستان آهنگسازی و نوازندگی کرده‌ است.

کلهر در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما توانست با آلبوم تا خانه برایم آواز بخوان، موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شود. وی مدت‌ها عضو گروه دستان بود و در کنسرت‌های این گروه به همراه شهرام ناظری به نواختن پرداخت.

کلهر تاکنون موسیقی فیلم‌هایی همچون لانتوری و مجبوریم را ساخته و از آثار او در موسیقی متن فیلم قلمرو بهشت ریدلی اسکات استفاده شده است.

وی همچنین در ساخت موسیقی فیلم جوانی بدون جوانی فرانسیس فورد کاپولا و انیمیشن روح همکاری داشته است. نخستین تجربه این موسیقیدان پرآوازه در ساخت موسیقی برای یک سریال ایرانی، با سریال خاتون به نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان رقم خورده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها