|

بازخوانی توطئه یک قتل در نمایش «بی خوابی»

کارگردان نمایش «بی خوابی» گفت: «بی خوابی» داستان زندگی دختری است که پس از یکسال از درگذشت نامزدش در یک حادثه متوجه شواهدی مبنی بر توطئه قتل او توسط برادر و دوست صمیمی اش می شود.

بازخوانی توطئه یک قتل در نمایش «بی خوابی»

به گزارش صبا، سعید هاشمی پور نویسنده و کارگردان نمایش «بی خوابی» که ادامه اجرای خود را از هفتم فرودین ماه در سالن سایه مجموعه تئاترشهر آغاز شده است عنوان کرد: «بی خوابی» داستان زندگی دختری است که پس از یکسال از درگذشت نامزدش در یک حادثه متوجه شواهدی مبنی بر توطئه قتل او توسط برادر و دوست صمیمی اش می شود.

او افزود: این نمایشنامه یک داستان معمایی پیچیده با محوریت مسائل اجتماعی و اعتیاد به مواد روان‌گردان نوشته خود من است.

نمایشنامه نویس «تردید نکن هوراشیو» اظهار کرد: به شخصه به تئاتر داستانی علاقه دارم و نمایشنامه «بی خوابی» هم در ادامه چند نمایشنامه قبلی من ساختار داستانی معمایی دارد و تمام تلاشم این بوده تا با تعلیق در کار مخاطب را تا انتها نگه دارم.

کارگردان نمایش «سلول» مطرح کرد: «بی خوابی» با مدت زمان حدود ۸۰ دقیقه ساختاری شبیه به فیلمنامه دارد که ایده آن براساس سه رویداد واقعی که از نزدیک شاهد بوده ام به ذهنم رسید.

هاشمی پور ادامه داد: در واقع نمایشنامه «بی خوابی» اثری داستانی با تم روانشناسی است که در طول اجرا نیز سعی دارد تا به این موضوع بپردازد که بیماری ها و آسیب های روانی چه نقشی در شکل گیری نهایی رویداد نمایش دارند.

نویسنده و کارگردان نمایش «بازی ناتمام» درباره نگارش متن این اثر اعلام کرد: سال ۱۴۰۰ در حدود دو سه ماه نگارش «بی خوابی» را به پایان رساندم و آن را برای گرفتن وقت اجرا برای مجموعه تئاتر شهر ارسال کردم.

بازیگر نمایش «ماحرای ناموس پرستان» با اشاره به شروع تمرین های نمایش گفت: از اواسط آذرماه ۱۴۰۰ تمرین کار شروع شد و با توجه به پذیرش کار در بازبینی چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دو اجرا در جشنواره فجر داشتیم و پس از آن اجرای عموم کار را در اسفندماه آغاز کردیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «یک فیلم مستند داستانی» توضیح داد: اجرای «بی خوابی» از اول اسفند ماه ۱۴۰۰ در سالن سایه تئاتر شهر آغاز شد که پس از مدتی به دلیل مصدومیت یکی از بازیگران حدود یک هفته اجرای نمایش را به تعویق انداختیم و پس از آن نیز با نزدیک شدن به ایام نوروز مجموعه تئاتر شهر از ۲۳ اسفند الی ۷ فروردین ماه فعالیتی نداشت و به این ترتیب اجرا مجددا از هفتمین روز بهار ۱۴۰۱ آغاز شد.

نویسنده و کارگردان نمایش «بی خوابی» ادامه داد: متاسفانه اسفندماه با توجه به شلوغی آخرسال، ویروس کرونا و ۵۰ درصد شدن سالن ها خیلی زمان مناسبی برای اجرا نبود ولی خوشبختانه در اجرای نوروز شاهد استقبال بهتری از کار هستیم.

او با اشاره به نبود امکان برای جایگزینی بازیگر مصدوم نمایش و تعطیلی اجباری کار در طول یک هفته عنوان کرد: کل اجرای نمایش «بی خوابی» ترکیبی از فیلم و تئاتر است و این فیلم ها در روند پیشبرد داستان و گره گشایی اثر نقش پیش برنده و مهمی دارند و از آنجا که بازیگر کار در این ویدیوها حضور داشت به همین دلیل امکان تغییر بازیگر و یا زمان کافی برای ضبط مجدد فیلم ها توسط بازیگر دیگری را نداشتیم.

بازیگر نمایش «در همین نزدیکی» درباره دکور نمایش توضیح داد: دکور و طراحی صحنه نمایش متناسب با پخش ویدیوها طراحی و نصب شده است و سعی کردیم تا طراحی دکور متفاوت تر از الگوهای رایج طراحی برای پخش فیلم باشد.

بازیگر نمایش «داستان بزرگ جنگ» با اشاره به طراحی نور نمایش توضیح داد: نور هم عنصر دیگر برای فضاسازی کار است و میثم صفری طراح نور نمایش تلاش کرده تا با امکانات سالن سایه طراحی خلاقانه ای برای ارایه مفهوم نمایش داشته باشد.

سعید هاشمی پور در پایان گفت: متاسفانه شرایط کرونا روی روند تولید تمامی اجراها تاثیر داشته است و ما نیز از این قاعده مستثنی نبودیم. در طول تمرین نمایش به دلیل ابتلای یکی دو نفر از بازیگران برای مدتی مجبور به کنسلی کار شدیم و برای مدتی نیز تمرین ها را به صورت آنلاین ادامه دادیم تا کار را در زمانی که تعهد داشتیم به اجرا رساندیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها