|

روز پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر

روز پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره یا برج میلاد را می‌توان به نوعی سوت و کور خواند؛ نه خبری از ازدحام روزهای قبل برای تماشای فیلم‌ها بود نه خبری از مدیران و مسئولان جشنواره!

روز پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش پانا، در آخرین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر، به دلیل اینکه حواشی حذف سیمرغ و آرای مردمی بیشتر مورد توجه بود، کسی کمتر به فیلم‌های این روز پرداخت و به قولی حاشیه جای متن را گرفت.

روز پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره یا برج میلاد را می‌توان به نوعی سوت و کور خواند؛ نه خبری از ازدحام روزهای قبل برای تماشای فیلم‌ها بود نه خبری از مدیران و مسئولان جشنواره!

در این روز خبرنگارانی که پای ثابت خبرها و فیلم‌ها بودند، در محوطه بیرونی مرکز همایش‌ها مشغول کارهای خودشان بودند؛ فیلم دیدند و بیرون آمدند و آیتم ضبط کردند و به نشست خبری یفلم محبوب‌شان رفتند و عکس یادگاری گرفتند و خلاثه با خیال راحت ماسک‌هایشان را برای آب خوردن درآوردند.

اما حواشی این چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر پایانی نداشت و در روز آخر جشنواره به اوج خود رسید.

اول؛ حذف سیمرغ مردمی

مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بنا به درخواست رسیدگی به وضعیت آرای مردمی این دوره جشنواره، به کل «سیمرغ مردمی» را حذف کرد و اعلام کرد که «به‌خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع‌شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.» متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.

دوم؛ کناره‌گیری ملاقات خصوصی‌ها از فجر

امیر بنان تهیه کننده فیلم «ملاقات خصوصی» با انتشار نامه‌ای به دبیر جشنواره فجر اثر خود را از داوری در این رویداد خارج کرد. وی با اعلام اینکه حدود چهار ساعت قبل یعنی ساعت ۱۹، روز بیست و یکم بهمن ماه به مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نامه نوشته و بعد از حذف سیمرغ مردمی از این رویداد، درخواست حذف این فیلم از داوری را ارائه کرده است. وی نوشته است:

«نظر به عدم توجه به آرای مردمی در جشنواره فجر و حذف آن و از طرفی با عنایت به اینکه به زعم این حقیر این تصمیم اثر وضعی در سینمای ایران دارد، ضمن سپاس از حضرتعالی و سایر همکاران‌تان بدین وسیله اعلام می‌دارم که فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی آقای امید شمس و تهیه‌کنندگی اینجانب را از داوری جشنواره خارج نمایید و در هیچ یک از رشته‌ها داوری نشود.

انشاالله که جوابی برای حق الناسی که ضایع شد داشته باشید. در پایان از همه مردم عزیز و تماشاگران فیلم ملاقات خصوصی صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم و امیدوارم به یاری حق تعالی در اکران عمومی بتوانیم میزبان خوبی باشیم.»

سوم؛ وقتی حاشیه جای متن را گرفت

در آخرین روز جشنواره، به دلیل اینکه حواشی سیمرغ و آرای مردمی بیشتر مورد توجه بود، کسی کمتر به فیلم‌های این روز پرداخت و به قولی حاشیه جای متن را گرفت. فیلم‌های «درب» و «نمور» در مرکز همایش های برج میلاد روی پرده رفت. «درب» فیلمی شاعرانه و با ضرباهنگ کند و ریتمی دلنشین توانست حال و روحیه خوبی را برای روز پایانی جشنواره به همراه بیاورد و خستگی‌های این 10 روز را به نوعی از بین ببرد. اما در عوض فیلم سینمایی «نمور» با کارگردانی و ساختار ضعیفش به عنوان فیلم پایان بخش جشنواره چهلم، نتوانست رضایت اهالی رسانه را جلب کند و در سالن حین نمایش این فیلم، صدای خنده و کف به وفور می‌آمد.

چهارم؛ اعلام نامزدهای فجر چهلم و پیشتازی «موقعیت مهدی» و «علفزار» دو فیلم اولی

در حالی که معمولاً ساعات ابتدایی روز پایانی جشنواره فجر شاهد اعلام نامزدهای جشنواره هستیم اما در این دوره این اعلام از سوی دبیر و روابط عمومی جشنواره به ساعات پایانی روز آخر کشیده شد و ساعت 22 این اسامی اعلام شدند!

اما نکته جالب توجه پیشتازی دو فیلم اولی در میان نامزدهای فجر چهلم است که بسیار جای خوشحالی دارد.

رکوردداران این نامزدی به شرح زیر بود:

۱. موقعیت مهدی - ۱۴ رشته

۲. علفزار - ۱۳ رشته

۳. برف آخر - ۱۲ رشته

۴. نگهبان شب - ۹ رشته

۵. دسته دختران و ضد - ۷ رشته

۶. خائن کشی - ۶ رشته

۷. بدون قرار قبلی - ۵ رشته

۸. شادوران، شهرک و بی‌رویا - ۳ رشته

۹. ۲۸۸۸، بیرو، مرد بازنده و ملاقات خصوصی - ۲ رشته

۱۰. هناس و شب طلایی - ۱ رشته

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها