|

رویه رسانه ملی تغییر نکرده است

سانسور مجدد زنان اصلاحات در صداوسیما

صداوسیما نه‌تنها فرصت دفاع را از دو مقام مسئول دولت اصلاحات و اعتدال گرفت بلکه در آرشیو تلویزیون هم آنها را سانسور کرد.

سانسور مجدد زنان اصلاحات در صداوسیما

به گزارش روزنامه شرق، صداوسیما نه‌تنها فرصت دفاع را از دو مقام مسئول دولت اصلاحات و اعتدال گرفت بلکه در آرشیو تلویزیون هم آنها را سانسور کرد. شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی معاونان ادوار گذشته زنان و خانواده رئیس‌‌جمهور، دوشنبه‌شب میهمان برنامه جهان‌آرا در شبکه افق صداوسیما بودند تا امکان دفاع در برابر اتهاماتی که هفته گذشته کارشناس این برنامه به آنها وارد کرده بود، فراهم شود. اما فرصت به نیمه نرسیده از آنها این زمان سلب و مجددا در اختیار فردی به‌عنوان کارشناس قرار گرفت؛ امری که به اعتراض و ترک برنامه توسط میهمانان انجامید.‌هفتم مهرماه زمانی که پیمان جبلی بعد از پنج‌سال جایگزین عسگری در صداوسیما شد، «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» را از برنامه‌های مهم تحولی در این سازمان دانست. همه منتظر تغییر و‌ تحول و رهایی رسانه ملی از نگاه محافظه‌کارانه و سلطه گسترده اصولگرایان بودند اما در عمل همچنان در بر همان پاشنه سابق است و سهم جناح‌های دیگر از رسانه ملی هیچ است.‌اتفاقی که برای میهمانان برنامه افتاد، شبیه۲۰ دقیقه وقت اضافه‌ای بود که در انتخابات 88 به محمود احمدی‌نژاد داده شد. سهم بیشتر به خودی‌ها. فرصتی که هرگز به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که حتی نامزد انتخابات هم در آن سال نبود اما با تندترین اتهامات روبه‌رو شد هم داده نشد. مردم هنوز نحوه پوشش خبری صداوسیما در سخت‌ترین روزهای مذاکرات هسته‌ای برجام را فراموش نکرده‌اند؛ تریبونی که تمام‌قد در اختیار مخالفان توافق و رفع تحریم‌ها بود. حتی وقتی از یک مقام دولتی هم برای صحبت دعوت می‌شد، بدون اطلاع و در جریان قرار‌دادن میهمان برنامه یک منتقد تند سیاست‌های دولت را دعوت می‌کردند که یک‌بار در اعتراض به این رویه میهمان دولتی برنامه حاضر به شرکت در برنامه نشد.‌برنامه دوشنبه شب جهان‌آرا فقط بخشی از رفتار سیاسی و به دور از عدالت صداوسیما بود و وقتی «فاطمه شجاعی» همان فرد اتهام‌زننده به‌عنوان‌ کارشناس مجددا زمان اتهام‌زنی یافت، شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی استودیو را ترک کردند. بنابراین این اولین‌بار نیست صداوسیما فرصت دفاع از افرادی را که در برنامه‌های رسانه‌ ملی با انواع اتهامات مواجه می‌شوند، نادیده می‌گیرد و سعی در برپایی دادگاهی یک‌طرفه برای محاکمه چهره‌های سیاسی حاضر در جناح مخالف خود دارد.


در برنامه قبل جهان‌آرا، انتقادهای تندی به رویکرد دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی و روحانی درباره حوزه زنان مطرح شد که با واکنش زهرا شجاعی، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت‌های هفتم و هشتم، شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده دولت یازدهم و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم مواجه شد و بیانیه‌ای هم در‌ رابطه با آن منتشر کردند و خواستار حضور در این برنامه و دفاع در برابر اتهامات شدند. هرچند صداوسیما این فرصت را در اختیار خانم‌ها شجاعی و مولاوردی قرار داد اما روند صادقانه‌ای در پیش نگرفت.
آداب نقد را بدانید


زهرا شجاعی، رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات در این برنامه، گفت: شورای فرهنگ اجتماعی زنان، متولی سیاست‌گذاری در حوزه زنان است و قطعا باید عملکرد این شورا در برنامه جهان‌آرا مورد بررسی قرار می‌گرفت. لازم است کارشناسان جوان اگر می‌خواهند آتش‌به‌اختیار باشند، آداب نقد را هم بدانند.‌شجاعی گفت: کارشناسان باید مأموریت هر‌یک از نهادها را بدانند و درک کنند چه کسی سیاست‌گذاری می‌کند، چه کسی برنامه‌ریزی و چه کسی اجرا، نباید به بهانه نقد، واژه‌های دیگری جای عبارت «بهداشت جنسی» گذاشت. وی افزود: مسئله قضائی هم خواهد شد، چون قصد دارم از اتهام‌زنندگانی که در برنامه قبلی جهان‌آرا حضور داشتند، شکایت کنم؛ آزادی بیان حد‌و‌حدودی دارد و اتهامی که زده شد، در فقه اسلامی مجازات دارد.


سیاه‌نمایی مطلق بود


شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده دولت روحانی نیز گفت: در هیچ‌کدام از نقدها، هیچ ردپایی از شورای فرهنگ اجتماعی زنان دیده نمی‌شود، شورایی اقماری که اعضایش معمولا ثابت هستند ولی هیچ‌وقت گزارشی از عملکرد آن ارائه نمی‌شود به‌خصوص بودجه‌هایی که معلوم نیست کجا هزینه می‌شود.


وی افزود: به نظر من، آنچه در برنامه قبلی جهان‌آرا رخ داده، سیاه‌نمایی مطلق بود؛ همان اتهامی که همیشه به ما می‌زدند.
حق دفاع برای اتهام‌زننده قبلی!


این نخستین‌بار نیست که در برنامه‌ای تلویزیونی اتهاماتی علیه چهره‌های سیاسی مورد نقد جریان اصولگرایی مطرح می‌شود و فرصت دفاع فراهم نمی‌شود اما این‌بار یک نکته عجیب و البته تلخ دیگر هم داشت، وقتی برنامه روی شبکه تلوبیون منتشر شد، مشخص شد یک ساعت از برنامه سانسور شده و فقط یک خلاصه ۳۰ دقیقه‌ای که مربوط به سخنان کارشناس اتهام‌زننده بود بازنشر شد.


واکنش‌ها به برنامه جهان‌آرا
هر دو واقعه انتقادات و واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و از چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای شناخته‌شده تا کاربران عادی فضای مجازی به انتقاد نسبت به رفتار مجری و برنامه جهان‌آرا و سانسور تلوبیون پرداختند. مصطفی تاجزاده در توییتی نوشت: ‌«ثابتی در گفت‌وگو با خانم‌ها ‎شجاعی و ‎مولاوردی گفت اصلاح‌طلبان که خود را طرفدار گفت‌وگو می‌خوانند، حاضر به ‎مناظره با منتقدان خود در آن شبکه نیستند. من آماده مناظره درباره عملکرد اصلاحات و مخالفانش، با هر فردی که صداوسیما مصلحت بداند، هستم. چه روزی؟».


مجید تفرشی هم با بیان خاطره‌ای از نحوه برخورد شبکه افق با خود، این‌گونه واکنش نشان داده که «حدود سه سال قبل، پس از نمایش مستند غرض‌ورز «راه طی‌شده»‌ در حوزه هنری، شبکه افق با من چند دقیقه درباره آن مستند گفت‌وگو کرد‌ ولی برخلاف قول قطعی، فقط چند ثانیه تعارفات اول من را پخش کرد و قریب 10 دقیقه کل انتقادات من را محو و حذف کردند. پس از پخش سریال گاندو2، در شبکه سه، آقای ثابتی در برنامه جهان‌آرا شبکه افق، یک گفت‌وگوی سراسر یک‌طرفه، غرض، ناراستی و آکنده از پرونده‌سازی توأم با نابخردی در ظاهر فریبنده دلواپسی برای نظام و ایران‌دوستی ترتیب داد که حتی در معیار شبکه افق و برنامه جهان‌آرا هم عجیب و نادر بود».


‌علی نصری هم در توییتی نوشت: ‌«صداوسیما قرار بود «رسانه ملی» باشد و متعلق به همه مردم با همه اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌ها و سلیقه‌هایشان. اینکه یک جناح آن را مطلقا در انحصار خود بگیرد و بعد منت بگذارد و چند‌دقیقه‌ای هم به جناح مقابل «فرصت» گفت‌وگو بدهد به معنی رواداری آن نیست. ‌اگر‌ واقعاً به گفت‌وگوی آزاد اعتقاد دارید، یک شبکه یا لااقل یک برنامه تلویزیونی کامل در اختیار اصلاح‌طلبان و سایر جریان‌های منتقد خود بگذارید».‌امیرمحمد بانکیان: ‌«یک ساعت ابتدایی برنامه امشب جهان‌آرا که خانم مولاوردی و شجاعی به اتهامات هفته قبل این برنامه پاسخ دادند، در تلوبیون ‎سانسور شده و تنها 30 دقیقه پایانی با حضور تلفنی دو میهمان هفته گذشته هست! این داستان: تحول صداوسیما».


مصطفی فقیهی هم به گرایش سیاسی عوامل برنامه اشاره کرده و‌ نوشته است: ‌«در عجبم که هنوز با تردید به فطرت ‎شبکه‌ افق می‌نگرند. واقعا فکر می‌کنید صداوسیمای‌ جلیلی با مجری‌گری خبرنگار همراه جلیلی، قرار است گفت‌وگویی آزاد برگزار کند؟ یا برنامه لغو می‌کنند (ماجرای زنگنه)، یا درصورت برقراری برنامه، با توطئه‌ و گسترانیدن دام، قلع‌وقمع میهمان را دنبال می‌کنند».


البته مجری و برنامه‌سازان جهان‌آرا و حامیانشان هم سکوت نکردند و بعد از سانسور و حذف سخنان میهمانان خود، به انتشار توییت پرداختند و خانم شجاعی و مولاوردی و البته همه اصلاح‌طلبان را گفت‌وگوگریز معرفی کردند که نخواسته‌اند نظر مخالف خود را بشنوند، این در حالی است که مخالف این میهمانان هفته گذشته در یک برنامه کامل هرآنچه خواست بر زبان آورده بود، حداقل این‌بار باید می‌شنید اما تاب شنیدن نداشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها