|

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو:

در سفر رئیس‌جمهور، موافقتنامه همکاری‌های جامع امضا نمی‌شود

سفیر ایران در مسکو گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهور، موافقتنامه درازمدت و یا موافقتنامه همکاری‌های جامع امضا نخواهد شد.

در سفر رئیس‌جمهور، موافقتنامه همکاری‌های جامع امضا نمی‌شود

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در مورد سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: سفر ریاست محترم جمهوری به روسیه نقطه عطف در روابط تاریخی دو کشور خواهد بود و نقشه راه همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور به مسکو، با توجه به تحولات عرصه بین‌المللی و خصوصا مسائلی که در منطقه ما وجود دارد، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند و طبیعی است که دشمنان کشور ما تلاش می‌کنند که به نوعی اصل این سفر و یا اهداف این سفر را مخدوش کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور مستقلی است و بهای سنگینی را بر طول ۴۲ سال گذشته خود برای استقلال پرداخته کرده است، گفت: بی‌تردید امروز با محوریت رهبری معظم انقلاب، اساس سیاست خارجی ایران بر سه عنصر عزت، حکمت و مصلحت است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و بین‌المللی، از استقلال کامل در سیاست خارجی خود برخوردار است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در این سفر قرار است، موافقتنامه درازمدتی بین دو کشور امضا شود،‌گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهور، موافقتنامه درازمدت و یا موافقتنامه همکاری‌های جامع امضا نخواهد شد.

این دیپلمات کشورمان افزود: دلیل آن هم این است که پیش نویس این موافقتنامه توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و طبعاً نیازمند این است که طرف روس هم در خصوص این پیش‌نویس، اظهارنظر کند که قاعدتاً زمان‌بر خواهد بود و تا سفر رییس جمهور به مرحله امضا نخواهد رسید.

جلالی ادامه داد: گسترش روابط با همسایگان جزو اصول اصلی سیاست خارجی دولت جدید است و اتفاقاً روسیه به عنوان همسایه بزرگ و قدرتمند شمالی ما، یکی از کشورهایی است که ظرفیت‌های بسیار زیادی برای گسترش روابط دارد و ما باید تلاش کنیم به عنوان یک کشور مستقل با همه کشورها ارتباط وسیعی داشته باشیم.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: طبعا اصلی‌ترین ملاقات رئیس جمهوری، با آقای پوتین خواهد بود که در این ملاقات دو رئیس‌جمهور در حوزه‌های مختلف مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات منطقه بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

وی ادامه داد: کانونی‌ترین و محوری‌ترین برنامه، گفت و گوی دو رئیس جمهور است که می‌تواند نقشه راه آینده روابط دو کشور باشد.

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیشنهاد توافق بلند مدت ایران و روسیه از چه زمانی مطرح بوده است، گفت: ما در سال ۲۰۰۱، یک موافقتنامه همکاری بین دو کشور را امضا کردیم و این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی ششم به عنوان یک موافقتنامه بیست ساله تصویب شد.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: این موافقتنامه در سال ۲۰۲۱ پایان رسید اما در همین موافقتنامه مکانیزمی برای تمدید آن وجود دارد و آن این است که یک سال قبل از پایان دوره این موافقتنامه اگر هیچ یک از دو کشور نظر منفی نسبت به تمدید موافقتنامه نداشته باشند، این موافقتنامه خود به خود برای یک مدت ۵ ساله قابل تمدید خواهد بود.

وی تصریح کرد: این موافقت‌نامه مربوط به ۲۰ سال پیش است؛ لذا نیازمند روزآمد شدن بود. بر این اساس مسئولین عالی دو کشور در گفت‌وگوهایی که داشتند به این جمع‌بندی رسیدند که این موافقتنامه را روزآمد کنند و برای این امر وزرای خارجه دو کشور تفاهم کردند که پیش‌نویس قرارداد توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شود. این پیش نویس توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و پس از ارائه نقطه نظرات طرف روس، به جریان تصویب خواهد افتاد.

وی ادامه داد: این قرار داد از نوع موافقتنامه خواهد بود؛ به معنای اینکه باید در پارلمان های دو کشور به صورت علنی بررسی و سپس تصویب شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها