|

ابراز نگرانی آمریکا از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند: ایالات متحده کماکان از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران که موجد نگرانی‌های خاص منع اشاعه‌ای هستند نگران است.

ابراز نگرانی آمریکا از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران

رسانه‌های آمریکا به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش دادند: «ایالات متحده کماکان از توسعه ماهواره‌برها توسط ایران که موجد نگرانی‌های خاص منع اشاعه‌ای هستند نگران است.»

وزارت دفاع ایران اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

پرتاب موفق تحقیقاتی ماهواره بر سیمرغ | پرتاب ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان برای اولین بار

«سید احمد حسینی» سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساعاتی قبل‌تر گفته بود: «پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره های کوچک با ماهواره‌برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی ( رحمه الله علیه) و ماهواره بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت».

حسینی در خصوص عمکرد ماهواره بر سیمرغ گفت: «در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد».

وی خاطرنشان ساخت: «در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید».

وی با بیان اینکه در این پرتاب داده‌های تله‌متری از فرایند پرتاب به طور کامل احصا شد، افزود: با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکرد ها، برنامه ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد.

آمریکا چند ماه پیش در واکنش به آزمایش ماهواره‌بر از سوی ایران گفته که این آزمایش‌ها می‌توانند فناوری‌های موشک‌های بالیستیک ایران را ارتقا دهند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده برنامه‌های فضایی این کشور تنها در راستای مقاصد دفاعی است و نقض توافق هسته‌ای برجام یا سایر توافق‌های بین‌المللی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از واکنش خود به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرده و گفته است: «ما دنبال بازگشت دوجانبه به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای هستیم.»

ادعای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که آمریکا تا کنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به توافق هسته‌ای خودداری کرده است.

آمریکایی‌ها در حال حاضر ادعا می‌کنند قصد دارند از طریق گفت‌وگو با گروه ۱+۴ در مذاکراتی که در وین برگزار می‌شود زمینه‌های بازگشت به برجام را فراهم کنند. ایران در این مذاکرات با گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کند اما به دلیل خروج آمریکا از برجام مذاکرات مستقیمی میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی در کار نیست.

جدیدترین دور این مذاکرات با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد.

«علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌ شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند و همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است. در پایان نشست مقرر شد که مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه هفتم دی ماه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد که از روز سه شنبه تا روز گذشته ادامه داشت.

مذاکرات به مناسبت آغاز تعطیلات سال نو میلادی متوقف و روز دوشنبه از سر گرفته می شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها