|

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید:

تنها راه خروج از تحریم ها پایبندی به تعهدات هسته ای است

سخنگوی کاخ سفید گفت: اگر برنامه هسته ای ایران همچنان سرعت بگیرد، آن وقت ما انتخابی نخواهیم داشت جز انجام دادن اقداماتی اضافی برای محدود کردن بیشتر منابع درآمدزایی ایران.

تنها راه خروج از تحریم ها پایبندی به تعهدات هسته ای است

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره رویکرد فعلی دولت آمریکا نسبت به مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه نظری درباره برخی گزارش هایی دارد که می گویند در صورت شکست مذاکرات تهدید مالی و نظامی علیه ایران وجود خواهد داشت، گفت: همان طور که قبلا چند بار از این جایگاه و جاهای دیگر گفته ایم، رئیس جمهور بایدن به اطمینان یابی از این که ایران هیچ گاه به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، متعهد است و باور دارد دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه ای بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

ساکی ادامه داد: ما بر این عقیده ایم که راهکاری دیپلماتیک بهترین راه اجتناب از یک بحران هسته ای را پیش پایمان می گذارد. اگرچه، با توجه به توسعه های مداوم برنامه هسته ای ایران، رئیس جمهور بایدن از تیمش خواسته است در صورت شکست دیپلماسی آمادگی داشته باشند؛ ما باید به گزینه های دیگری روی بیاوریم که احتیاج به آمادگی و مقدمات دارد.

سخنگوی کاخ سفید در این راستا افزود: ما برای ایران روشن ساخته ایم تنها راه خروج از تحریم ها پایبندی (به تعهدات) هسته ای است. ما تمامی تحریم هایی را که از دولت قبلی اعمال شده بود حفظ کرده ایم و طبق روال عادی اجرایشان کرده ایم، تمام این ها در حالی است که راه هموار لغوشان را هم ارائه کرده ایم.

او همچنین گفت: اگر دیپلماسی نتواند به زودی در مسیر خود قرار بگیرد و اگر برنامه هسته ای ایران همچنان سرعت بگیرد، آن وقت ما انتخابی نخواهیم داشت جز انجام دادن اقداماتی اضافی برای محدود کردن بیشتر منابع درآمد زایی ایران. با این که نمی خواهم جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه دهم، شما را در جریان برخی هماهنگی هایی می گذارم که به طور بین المللی در حال انجام دادنشان هستیم.

ساکی در این باره توضیح داد: یک مقام ارشد وزارت خزانه داری هفته بعد سفر هیاتی از این وزارتخانه به امارات متحده عربی را سرپرستی خواهد کرد تا درباره پایبندی به تحریم ها گفت‌وگو کنند. این هیات که سرپرستی آن بر عهده آندریا گاکی، رئیس اُفک خواهد بود، بر همکاری با بخش خصوصی و مقامات مهم امارات متحده عربی برای بحث درباره اطلاع ما از شرکت ها و نهادهای مالی تسهیل کننده تجارت مبتنی بر عدم پایبندی با ایران متمرکز خواهد بود. این سفر طیفی از رایزنی ها و گفت و گوها را به دنبال خواهد داشت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و بْرِت مک گورک در اکتبر داشته اند.

اظهارات ساکی در پی این مطرح می شود که هشتمین دوره مذاکرات وین ظهر روز پنجشنبه در هتل کوبورگ آغاز به کار کرد.

منابع دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات فضای این گفتگوها را «رو به جلو» توصیف کردند.

همچنین هیات‌های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا مذاکرات دوجانبه در زمینه لغو تحریم‌ها را از عصر دیروز به وقت محلی آغاز کردند. قرار است از صبح روز جمعه کارگروه هسته‌ای تشکیل شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها