|

انتصابات، صدای اصولگرایان را هم درآورد؛

مصباحی‌مقدم: انتصابات فامیلی شبهه‌ناک است

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: حقیقت این است که در انتصابات فامیلی به فرض اینکه رعایت شایسته‌سالاری صورت گیرد، شبهه‌ناک است. شبهه آن این است که همین شایسته‌سالاری و همین شایستگی‌ها را ممکن است فرد دیگری هم داشته باشد.

مصباحی‌مقدم: انتصابات فامیلی شبهه‌ناک است

به گزارش روزنامه شرق، انتصابات رخ‌داده در دولت سیزدهم چنان عجیب و غیرمرتبط بوده که حتی صدای برخی اصولگرایان و نماینده‌های همسو با دولت را نیز درآورده است. وزارت نفت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش‌وپرورش از نهادهایی هستند که بیشترین انتصاب به‌لحاظ هم‌سطح‌نبودن و مجهول‌بودن سوابق افراد را دارند که «فامیل‌بازی» و «رابطه‌سالاری» را نیز می‌توان اضافه کرد. غلامحسین مصباحی‌مقدم، از سیاست‌مداران اصولگرا که در مجمع تشخیص مصلحت نیز عضویت دارد، با انتقاد از این اوضاع به رئیس‌جمهور توصیه کرده از انتصاب‌های حاشیه‌دار در دولت پرهیز کند. او به خبرآنلاین گفته است: «حقیقت این است که در انتصابات فامیلی به فرض اینکه رعایت شایسته‌سالاری صورت گیرد، شبهه‌ناک است. شبهه آن این است که همین شایسته‌سالاری و همین شایستگی‌ها را ممکن است فرد دیگری هم داشته باشد». او افزود: «من معتقدم که مسئولان باید در حوزه‌های مدیریتی خودشان از انتخاب افرادی که به آنها وابستگی دارند، پرهیز کنند. بالاخره مردم ذهنیت خوبی از این‌گونه اقدامات ندارند و جلب اعتماد عمومی و بالارفتن سرمایه اجتماعی اقتضا می‌کند که به‌شدت از این‌گونه انتصابات خودداری و پرهیز شود. افکار عمومی نمی‌پسندد که مسئولان کشور بستگان خودشان را به قدرت برسانند و به آنها پُست دهند». این عضو جامعه روحانیت مبارز گفته است: «کسی که فامیل و خویشاوند یک مسئول است، انتصابش در پُست‌هایی که به نحوی توسط او می‌تواند رقم بخورد یک رانت است، در نتیجه باید از چنین رانت‌هایی خودداری شود».


دولت دلدادگان


محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز روی گذشته در نطق میان‌دستور، ابتدا به ضعف ادبیات گفتمانی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «آن‌گونه که پیداست در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفا می‌کند که آشناییسم در دولت روحانی ایفا می‌کرد. مگر در کشور قحط‌الرجال علمی و سیاسی داریم که در نهاد ریاست‌جمهوری چهار نفر از اساتید برجسته دانشگاهی کشور دیده نمی‌شوند که حداقل در مناسبات رسمی چند خط بنویسند و به شما بدهند تا این همه شاهد گفتمان ضعیف و بحث‌برانگیز غیرعلمی و غیراستنادی از شما نباشیم؟!».‌ به گزارش فارس، او سپس ادامه داد: «دولت شما ظاهرا دولت دلدادگان است، به یک عزیز دردانه خاص که باید همه اتفاقات، انتصابات و استنادها به ایشان ختم شود. انتصابات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه دولت تقریبا دادِ همه دلسوزان را درآورده است، نفوذ برخی افراد در وزارتخانه‌ها برای انتصابات تا حدی است که تقریبا وزیر یا وزرای مربوطه به بی‌اثرترین فرد در این انتصابات تبدیل شده‌اند».


انتصابات تبدیل به جوک شده است


محمدعلی نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره روند خویشاوندسالاری در میان جریان اصولگرایی بعد از یک‌دست‌شدن قوا، آن هم درحالی‌که این جریان خانواده هاشمی و روحانی و سایر مسئولان را مورد شماتت قرار می‌دادند که چرا از اقوام خودشان در سمت‌های استفاده می‌کنند به ایلنا، گفت: «امروز شعارها و وعده‌هایی که جناب آقای رئیسی در انتخابات دادند تحقق پیدا نکرده است یا معکوس آن گفته‌ها رخ داده از جمله همین خویشاوندسالاری‌ها که ریشه‌ در عدم شایسته‌سالاری دارد. در کشور هنگامی که شایسته‌سالاری نباشد افرادی روی کار می‌آیند که بتوانند رابطه بهتری با کسی که در رأس کار است، برقرار کنند». ‌این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی عنوان کرد: «زمانی هستند افرادی که ممکن است یک مقداری رابطه در انتصابشان وجود داشته باشد اما ادعایی ندارند ولی این جمعی که امروز در رأس قوه مجریه قرار گرفتند شعار و ادعاشان این است که ما می‌خواهیم از رابطه بازی جلوگیری کنیم و از ارجحیت رابطه بر ضابطه بپرهیزیم و اتفاقا مشاهده می‌کنیم بالعکس عمل می‌کنند یعنی ضابطه تحت‌الشعاع رابطه قرار گرفته و فامیل‌بازی بسیار پررنگ شده است برای همین اساس است که امروز در جامعه جوک شده که باید فرزند و داماد سیاسیون باشی که پست مهم داده شود». ‌او افزود: «آقای رئیسی و وزرا و همکارانش دچار خلف وعده هستند و از شایسته‌سالاری فاصله گرفته‌اند و آن چیزی که مردم مشاهده می‌کنند و درباره‌اش سخن می‌گویند این است که رابطه بر ضابطه اولویت پیدا کرده است».


اصولگرایان در حال مأیوس‌شدن هستند


در این رابطه، علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات به خبرآنلاین، گفت: «معمولا منتقدان دولت باید از جریان مقابل باشد اما الان اصولگرایان هم به دولت و عملکردش اعتراض دارند». او ادامه داد: «عده‌ای که آنها را هیچ‌کس نمی‌شناسد و تجربه‌ای ندارند در کابینه قرار گرفته‌اند. مثلا وزیر اقتصاد اصلا تجربه اجرائی ندارد و تاکنون یک اداره کل را اداره نکرده است. چنین فردی نمی‌تواند در رأس امور قرار گیرد. آقای محسن رضایی، معاون هماهنگی اقتصادی رئیس‌جمهور است. خودش به‌تنهایی نظر و ایده دارد، دیگر تحت مدیریت معاون اول نمی‌رود! معاون اول هم برای خود ادعا دارد. اختلافات در دولت کاملا واضح و روشن است و اختلاف دو کارشناس نیست یا صرفا اختلاف نظر نیست».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها