|

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات:

جبهه اصلاحات یکشنبه درباره انتخابات تصمیم می گیرد

سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: این جبهه هنوز تصمیمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر نگرفته، اما این انتخابات در دستورکار جبهه اصلاحات است و به زودی درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

جبهه اصلاحات یکشنبه درباره انتخابات تصمیم می گیرد

به گزارش شبکه شرق، کشور به یکباره با انتخاباتی مواجه شده‌ا که هیچ کس آمادگی برای آن نداشته است. سه انتخابات گذشته از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ همگی با کمترین میزان رقابت و تبع آن با پایین ترین مشارکت مردمی به پایان رسیده است. در آخرین مورد رقابت های انتخاباتی که کمتر از دو هفته پیش برگزار شد، میزان مشارکت مردم تهران کمتر از ۸ درصد اعلام شد. با چنین مقدمه ای، کشور  در آستانه انتخاباتی است که با مرگ ناگهانی رئیس جمهور قرار است برگزار شود و مشخص نیست حاکمیت با احتمال ورود کاندیداهای جریان به حاشیه رفته اصلاحات چه برخوردی خواهد داشت؛ آیا این بار برخلاف سه انتخابات قبلی، اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت خواهند شد تا انتخابات  تا حدی پرشور‌تر برگزار شود یا در به همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات درباره برنامه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری با رویداد۲۴ گفتگو کرده است. مشروح این مصاحبه را در زیر بخوانید؛

 
جبهه اصلاحات روز یکشنبه درباره نحوه حضور در انتخابات تصمیم می‌گیرد

آیا آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری در دستورکارجبهه اصلاحات قرار گرفته است؟ آیا جبهه در روزهای اخیر برای این منظور جلسه‌ای برگزار کرده؟

این مسائل در دستور کار جبهه اصلاحات است و یکشنبه هم جلسه‌ای داریم که مسائل را بررسی کنیم. هنوز هیچ جمع‌بندی نداشته ایم و تصمیمی درباره انتخابات اتخاذ نشده است. بی تردید ما می توانیم تنها درباره مسأله ای صحبت کنیم که منجر به تصمیم شده باشد.

شرایط انتخابات بستگی به رفتار حکومت دارد که چه برخوردی با انتخابات تیرماه کند. این روز‌ها کشور دچار بحران شده و امیدواریم که هرچه زودتر مسیر درستی از انتخابات را به تصویر ببینیم.

به نظر شما در بر همان پاشنه سه انتخابات قبلی خواهد چرخید یا گشایشی برای اصلاح طلبان در پیش است؟

اگر بخواهیم از انتخابات گذشته عبرت بگیریم، باید نگاهی به وضعیت نابه سامان کشور و افزایش ناکارآمدی‌ها و فاصله مردم و حکومت بیندازیم و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار کنیم. 
اما اگر قصدشان عدم عبرت گرفتن باشد و اکثریت را کنار بگذارند، قاعدتاً در به همان پاشنه قبلی خواهد چرخید و این مسأله موجب افزایش نگرانی ها و ناکارآمدی ها و بحران‌های پی در پی خواهد شد.

 

زمینه حضور خاتمی در مراسم تشییع رئیسی را فراهم نکردند

چرا آقای خاتمی در مراسم تشییع رئیس جمهور شرکت نکرد؟ آیا اجازه حضور به او داده نشد؟

به هر حال این زمینه را باید حکومت برای حضور آقای خاتمی فراهم کند. به تعبیر دیگر، اینکه آقای خاتمی بخواهد در یک سری از مناسبت‌ها حضور پیدا کند، باید توسط حکومت ایجاد شود. ولی می بینیم موضعی که الان نسبت به آقای خاتمی اتخاذ شده، متاسفانه موضع همدلانه‌ای نیست.

منظورتان از عدم زمینه سازی حاکمیت برای حضور آقای خاتمی چیست؟

آقای خاتمی پیشنهاد‌دهنده آشتی ملی بوده و درخواست‌های بسیاری داشته تا انحرافات ایجاد شده و یکدست‌سازی و عبور از قانون اساسی و مردم متوقف شود، اما هیچ اتفاقی رخ نداده است. سه انتخابات اخیر از نظر کاهش مشارکت با هم رقابت کرده‌اند. کدامیک از نظرات آقای خاتمی شنیده شده یا اصلاحی صورت گرفته است؟ ما هرچه جلوتر می‌رویم فاصله‌ها بیشتر می‌شود و برخورد‌های حذفی نیز افزایش می‌یابد.

آقای خاتمی در افتتاح مجالس، مناسبت‌های رسمی و... کجا دعوت شده‌اند؟ کسانی در این سطح که در اینگونه مراسمات شرکت می‌کنند، از قبل یک سری هماهنگی‌ها صورت می‌پذیرد. آقای خاتمی یک وظیفه‌ٔ انسانی و اخلاقی داشته و بعد از سانحه‌ی هوایی برای رئیس‌جمهور و همراهانشان ، تسلیت گفتند. اینکه آقای خاتمی در جایگاه رسمی حضور داشته باشد، باید اول نگاهش مورد پذیرش قرار گیرد. در حالی که هرکسی با آقای خاتمی تماس داشته و همراه بوده را ردصلاحیت می‌کنند.

فراموش نکنیم که بیش از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و اهمیت انتخابات پیش رو تجدید‌نظر حاکمیت و ایجاد شرایط لازم برای حضور حداکثری مردم می‌باشد. این انتخابات می‌تواند امتحان و فرصتی برای حاکمیت باشد که سیاست‌های یکدست‌سازی را متوقف و زمینه بازگشت همه سلایق و جریانهای سیاسی را فراهم نماید.

 

منبع: رویداد 24
 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها