|

دور دنیا در یک دقیقه

برای دومین‌بار در سال جدید/ آلاباما برای اعدام با گاز نیتروژن آماده می‌شود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

برای دومین‌بار در سال جدید/ آلاباما برای اعدام با گاز نیتروژن آماده می‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

از استرالیا و ادامه چالش میان ایکس و نهادهای نظارتی اینترنتی این کشور شروع می‌کنیم. سپس به آلاباما می‌رویم که برای بار دوم اعدام با گاز نیتروژن را اجرا می‌کند. در آخر هم به برزیل و عملیات نجات اسب روی سقف سوله سر می‌زنیم.

 

ایکس؛ ادامه چالش استرالیا و ماسک

ایلان ماسک مدیر ایکس می‌گوید استرالیا نباید قوانین داخلی خود را به خارج از مرزها تسری دهد و خواستار حذف کلی یک موضوع در همه پلتفرم ایکس شود. استرالیا هم معتقد است ماسک و ایکس باید و نبایدهای اینترنت را تعیین نمی‌کنند.

دعوای ماسک و استرالیا بر سر انتشار فایل ویدئویی چاقو خوردن اسقف مسیحی آشوری در سیدنی شروع شد و همچنان ادامه دارد. آن فیلم بسیار سبعانه و خشونت‌بار است.

استرالیا از ماسک خواست تصویر کشته شدن اسقف مسیحی به کل از ایکس حذف شود، اما ایکس متن نداده است. استرالیا کار را به دادگاه کشانده است. شاید ایکس پایگاه خود را در استرالیا از دست بدهد.

 

برزیل؛ پخش زنده نجات اسب از روی سقف!

کاراملو نام اسبی است که روی سقف یک سوله سرگردان شده و گیر افتاده بود. سیلاب ویرانگر برزیل این بساط را درست کرده است.

نیروهای آتش‌نشان و دامپزشکان منطقه آب‌گرفته پورتو آلگره با قایق‌های بادی خود را به کاراملو رسانده و سعی کرده اند آرامش او را به هم نزنند. سپس با تزریق دارو او را بی‌هوش کرده و با قایق انتقال داده اند.

این عملیات زنده و مستقیم از تلویزیون پخش شده است. سیلاب جنوب برزیل در این روزها خسارات فراوانی به جا گذاشته است. ۱۰۷ نفر جان خود را از دست داده اند. تعداد زیادی مفقود شده و بیش از ۱۶۰ هزار نفر آواره شده اند.

 

آلاباما؛ اعدام با گاز نیتروژن برای بار دوم

نظام قضایی ایالت آلاباما تصمیم گرفته است آلن میلر را در ماه سپتامبر با گاز نیتروژن اعدام کند. این برای دومین‌بار است ایالت آلاباما می‌خواهد روش اعدام با گاز نیتروژن را اجرا کند.

آلن میلر ۵۹ ساله است. او در سال ۱۹۹۹ به قتل سه مرد محکوم شد. میلر یک بار در سال ۲۰۲۲ به اتاق اعدام رفت، اما جان سالم به در برد و زنده ماند. روشی غیر از گاز نیتروژن برای او استفاده شده بود.

کارشناسان هشدار داده اند اعدام با گاز نیتروژن یکی از عذاب‌آورترین روش‌ها برای اعدام محکومان به مرگ است. اما ایالت آلاباما در ماه ژانویه کنت اسمیت را هم به این روش اعدام کرد.

 

هوش مصنوعی؛ کلاهبرداری ناکام از رئیس تبلیغات واتساپ

تعدادی از کلاهبرداران اینترنتی با کمک هوش مصنوعی تصاویر و صفحات جعلی منتسب به آقای مارک رید رئیس بزرگترین شبکه تبلیغاتی جهان در واتساپ را ساخته و قصد داشته اند پول کلانی به جیب بزنند.

آنها یک جلسه جعلی در یوتیوب راه انداخته بودند و با ساخت تصاویر مارک رید تصمیم داشتند کارگروهی تبلیغاتی برای بده‌بستان‌های جهانی و تجارت برگزار و شرکت‌کنندگان را فریب دهند.

این ماجرا لو می‌رود و مارک رید با ارسال نامه الکترونیک به شرکت‌کنندگانی که احتمال فریب‌خوردن آنها بوده است، هشدار می‌دهد و دست کلاهبرداران را رو می‌کند.

 

کالیفرنیا؛ رئیس دانشگاه UCLA استعفا دهد

بیش از ۸۰۰ نفر از دانشجویان و استادان و کارمندان دانشگاه دولتی UCLA در ایالت کالیفرنیا خواستار استعفای رئیس دانشگاه هستند.

علت این درخواست، خشونت علیه دانشجویان هوادار فلسطین در تجمعات هفته گذشته این دانشگاه است. دانشجویان و استادان می‌گویند جن بلاک نتوانسته از معترضان حمایت کند و مانع از خشونت پلیس علیه آنها شود. 

در گزارش تعدادی از پزشکان داوطلب حاضر در تجمعات دانشگاه UCLA آمده برخی دانشجویان را با شکستگی سر، مجروحیت دست و پا و تنگی نفس معاینه و درمان کرده اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها