|

دور دنیا در یک دقیقه

آلمانی‌‌ها برای دونر کباب «یارانه» می‌خواهند!

دونر کباب غذای شهروندان ترک، حالا دیگر غذای خیابانی محبوب آلمانی‌هاست. اما قیمت بالای آن باعث نگرانی و ناراحتی این مردم شده است. آنها از صدراعظم می‌خواهند برای این غذا سقف قیمت تعیین کند!

آلمانی‌‌ها برای دونر کباب «یارانه» می‌خواهند!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. به آلمان می‌رویم که قیمت بالای دونر کباب، سروصدای مردم را درآورده است. سپس در بریتانیا، ماجرای پنهان شدن مهاجران غیر‌قانونی در ایرلند را بررسی می‌کنیم. در آخر هم به علت متوقف شدن سفر فضایی فضانورد بوئینگ می‌پردازیم.

این دو نوع ژن را دارید؟ آلزایمر دارید!

محققان دریافته‌اند انسان‌هایی که دو نسخه از ژن APOE4 را دارا هستند، در معرض قطعی ابتلا به آلزایمر قرار دارند. این افراد در سنین جوانی علایم ظاهری آلزایمر را از خود بروز می‌دهند.

پیشتر محققان می‌گفتند داشتن دو نسخه از این ژن خاص احتمال ابتلا به آلزایمر را در سنین بالای ۶۵ سال افزایش می‌دهد. اما حالا می‌گویند این افراد اگر به اندازه کافی عمر کنند، قطع به یقین به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

مطالعات جدید و یافته‌های اخیر نگاه متخصصان را نسبت به درمان بیماری آلزایمر تغییر خواهد داد. البته برخی محققان درباره این که این‌ ژن خاص وجهی متمایز از آلزایمر را با خود دارد، موافق نیستند و بر مواضع قبلی پافشاری می‌کنند.

سرباز آمریکایی در مسیر خانه یا فرار از خدمت؟

مقامات آمریکایی می‌گویند گروهبان گوردون بلاک ۳۴ ساله سرباز ارتش آمریکا در حال بازگشت از کره جنوبی به آمریکا بوده است. اما روسیه می‌گوید او را در ولادی‌وستوک بازداشت و به دزدی متهم کرده است!

گروهبان بلاک در ارتش آمریکا مستقر در کره جنوبی خدمت می‌کند. نکته شایسته توجه این‌که روزی که بلاک سر از روسیه درآورده روز دوشنبه بوده است. روزهای دوشنبه سربازان مرخصی ندارند! او فرار کرده؟

پیشتر سربازی دیگر از ایالات متحده از کره شمالی سر‌در‌آورده بود. البته مقامات کره شمالی سرباز تراویس کینگ را به آمریکا استرداد کردند. او به فرار از خدمت متهم شد.

صدراعظم آلمان باید پاسخگوی قیمت دونر کباب باشد!

آقای اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان این روزها هر کجا پا بگذارد، با یک سوال مواجه می‌شود: چرا دونر کباب گران شده است؟ در حال حاضر، قیمت دونر کباب در برخی شهرهای آلمان، ۱۰ یورو است. حزب سوسیال دموکرات برای انتخابات اتحادیه اروپا تلاش می‌کند.

دونر کباب غذای شهروندان ترک، حالا دیگر غذای خیابانی محبوب آلمانی‌هاست. اما قیمت بالای آن باعث نگرانی و ناراحتی این مردم شده است. آنها از صدراعظم می‌خواهند برای این غذا سقف قیمت تعیین کند!

شولتز می‌گوید علت افزایش قیمت دونر کباب افزایش دستمزدها و همچنین افزایش قیمت انرژی است. دو سال پیش دونر کباب در آلمان چهار یورو بوده است.

توقف سفر نخستین فضانورد بوئینگ

شرکت هوا و فضای بوئینگ قصد داشت برای نخستین‌بار فضانورد خود را راهی فضا کند که این عملیات متوقف شد. زمان پرتاب بعدی هنوز مشخص نشده است.

متخصصان و کارشناسان بوئینگ می‌گویند برای انجام این عملیات مدت‌ها زمان و برنامه‌ریزی شده بود، اما بروز مشکل در دریچه موشکی باعث شد تا سفر متوقف شود. آنها حاضر نشده اند ریسک کنند.

این مشکل درست دو ساعت قبل از پرواز ایجاد شده است. پیش از این هم بوئینگ قصد پرتاب فضانورد داشته، اما مشکل کپسول‌ها مانع از انجام عملیات شده است. 

سفر به رواندا؟ نه! در ایرلند پنهان می‌شویم

پس از تصویب قانون اعزام پناهجویان از بریتانیا به رواندا، اتفاق دیگری در جمعیت مهاجران غیرقانونی رخ داده است؛ آنها یا پنهان می‌شوند و یا به ایرلند پناه می‌برند.

مرکزهای خیریه بریتانیا نسبت به عواقب این اتفاقات هشدار می‌دهند. آنها می‌گویند تلاش برای ارسال پناهجویان به رواندا باعث می‌شود برخی از آنها دست به اعتصاب غذا بزنند، واکنش‌‌های خشونت‌بار نشان دهند، کشته شوند و دردسرهای دیگر درست کنند.

این مراکز و کارشناسان پیشتر گفته بودند قانون اعزام به رواندا باعث بروز فقر و استثمار این افراد می‌شود، اما دولت بریتانیا سرانجام تصمیم گرفت برای کنترل جمعیت پناهجویان این قانون را تصویب کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها