|

روسیه علیه روزنامه‌نگاران

دستگیری ۲ روزنامه‌نگار بنیاد ناوالنی

دو روزنامه‌نگار در روسیه به اتهام افراط‌گرایی بازداشت شده‌اند. دادگاه می‌گوید مدت بازداشت آنها تا کامل شدن تحقیقات باید تمدید شود. این مدت، دست‌کم دو ماه است.

دستگیری ۲ روزنامه‌نگار بنیاد ناوالنی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. سری به ماجراهای همسر نخست‌وزیر اسپانیا می‌زنیم. سپس به روسیه می‌رویم و از دستگیری دو روزنامه‌نگار خبر می‌گیریم. در آخر هم به فروش ساعت جیبی طلایی بازمانده از حادثه تایتانیک می‌پردازیم.

اسپانیا؛ نخست‌وزیر به کناره‌گیری فکر می‌کند

«پدرو سانچس» در حال ارزیابی وضعیت برای کناره‌گیری از قدرت است. سانچس نخست‌وزیر اسپانیاست، اما همسرش این روزها به فساد مالی متهم شده و موقعیت او را به خطر انداخته است.

برخی می‌گویند سانچس روز دوشنبه استعفا می‌دهد تا آینده سیاسی خود را نجات دهد و برخی دیگر معتقدند این فشارها برای بیرون راندن سانچس از قدرت است و نباید توجه کرد.

چند روزی است گروه‌های فشار دست راستی در اسپانیا بگونیا گومس همسر سانچس را به فساد مالی متهم کرده اند. دادگاه تحقیقات مقدماتی را آغاز کرده، اما نخست‌وزیر هنوز در راس کار است.

پرتغال؛ خبری از غرامت برده‌داری نیست

با این‌که رئیس‌جمهور پرتغال هفته پیش پیشنهاد داده بود کشورش برای دوران برده‌داری غرامت می‌پردازد، حالا خبر می‌رسد این پیشنهاد رد شده است.

دولت پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرده است خبری از پرداخت غرامت نیست، اما همواره سعی می‌شود روابط متقابل، احترام به حقایق تاریخی و تعمیق همکاری‌ها را میان مردم حفظ کند.

در فاصله قرن ۱۵ تا ۱۹ حدود ۶ میلیون آفریقایی ربوده شده و به اجبار به پرتغال آمده اند. آنها در پرتغال و با عنوان برده به فروش رفته اند. عمده برده‌های آفریقایی پرتغال به برزیل فروخته شده اند.

روسیه؛ دستگیری دو روزنامه‌نگار فعال در بنیاد ناوالنی

دو روزنامه‌نگار در روسیه به اتهام افراط‌گرایی بازداشت شده‌اند. دادگاه می‌گوید مدت بازداشت آنها تا کامل شدن تحقیقات باید تمدید شود. این مدت، دست‌کم دو ماه است.

این روزنامه‌نگاران که کنستانتین گابوف و سرگئیی کارلین نام دارند، اتهام افراط‌گرایی را رد می‌کنند و می‌گویند بازداشت آنها برای سرکوب روزنامه‌نگاران است و نه چیز دیگر.

منظور از اتهام افراط‌گرایی ارتباط این دو روزنامه‌نگار با بنیاد ناوالنی است. ناوالنی مخالف سرسخت کرملین بود که چندی پیش در زندان سیبری جان باخت. اتهام افراط‌گرایی در روسیه دو سال حبس دارد.

تایتانیک؛ ساعت جیبی طلایی رکورد زد

ساعت جیبی طلایی بازمانده از حادثه تایتانیک با ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار پوند به فروش رسید. به این ترتیب صفت گران‌ترین برای وسایل بازمانده از تایتانیک به این ساعت طلایی می‌رسد.

این ساعت متعلق بود به یک تاجر به نام جان جیکوب آستور که خود ثروتمندترین مسافر حاضر در کشتی تایتانیک بود. ساعت او در حراجی چند روز پیش به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد.

گران‌ترین کالای بازمانده تایتانیک پیش از این ساعت جیبی طلایی، ویولونی بود که حین غرق شدن کشتی نواخته شده بود. آن ویولون به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار پوند به فروش رسید.

آمریکا؛ شیرهای پاستوریزه عاری از آنفلوآنزای پرندگان است

پس از آن‌که خبر رسید ویروس آنفلوآنزای پرندگان در برخی ایالات آمریکا شیوع پیدا کرده است، موضوع آلوده بودن شیرها و شیرخشک‌ها به این ویروس هم پیش‌آمد. 

آزمایش‌های متعدد ثابت کرده است شیرهای پاستوریزه آلوده به این ویروس نیستند و با خیال راحت قابل مصرف هستند. پیش از این آزمایش‌ها نشان داده بود از هر پنج نشان تجاری لبنیات در آمریکا، یک نشان آلوده به این ویروس است.

به این ترتیب هشدار درباره مصرف شیرهای غیرپاستوریزه صادر شده است. شیوع آنفلوآنزای پرندگان در جمعیت انسانی چندان قابل ملاحظه نیست، اما به کسانی که در معرض دا‌م‌های آلوده هستند هشدار داده شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها