|

«سودان» کشوری که فراموش شد

نگاهی به یکی از پیچیده‌ترین درگیری‌های جهان

درگیری‌ها در سودان، روز ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد. دو جناح نظامی رقیب در این کشور یعنی نیروهای مسلح سودان یا «SAF» و نیروهای پشتیبانی سریع یا «RSF» در یک روز بهاری تعارف را کنار گذاشتند و روی یکدیگر آتش گشودند و خواهان به دست گرفتن قدرت شدند.

نگاهی به یکی از پیچیده‌ترین درگیری‌های جهان
خبرنگار: مهسا مژدهی

 یک سال پس از شروع جنگی خونبار و خشن در سودان، آنچه در این کشور آفریقایی‌ می‌گذرد، در سایه قرار گرفته است. جنگ یک ساله در سودان، نزدیک به ۱۶ هزار کشته داشته است که البته آمار رسمی بیش از اینها به‌نظر می‌رسد.

جنگ در سودان سر چیست؟

درگیری‌ها در سودان، روز ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد. دو جناح نظامی رقیب در این کشور یعنی نیروهای مسلح سودان یا «SAF» و نیروهای پشتیبانی سریع یا «RSF» در یک روز بهاری تعارف را کنار گذاشتند و روی یکدیگر آتش گشودند و خواهان به دست گرفتن قدرت شدند.

نیروهای مسلح با وفاداری به «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای نظامی انتقالی کشور در یک سو و شبه‌نظامیان پشتیبان سریع با حمایت از «محمد حمدان داگالو» فرمانده سابق جنگ و نزدیکی به «عمرالبشیر» دیکتاتور سابق، در سوی دیگر درگیری قرار دارند. در نتیجه این جنگ میلیون‌ها سودانی آواره شده‌اند.

در دارفور چه خبر است؟

دارفور منطقه‌ای در جنوب سودان با آب‌وهوایی خشک است که ۹ میلیون نفر را در خود جای داده. این ناحیه مقر اصلی نیروهای پشتیبان سریع و رهبر آنها است. این نیروها حتی پیش از آغاز جنگ در سال ۲۰۲۳ هم عامل اصلی حمله به غیرنظامیان و ایجاد رعب و وحشت در دارفور بوده‌اند.

طبق آنچه گاردین عنوان کرده، نیروهای پشتیبان سریع در خشونت‌های قومی علیه ماسالیت‌های دارفورنقش داشته‌اند.

وضعیت انسانی در سودان به چه شکل است؟

سودان وارد یکی از بدترین کابوس‌های بشردوستانه در سال‌های اخیر شده. این تفسیری است که سازمان ملل از وضعیت انسانی در سودان دارد و می‌گوید این کشور ممکن است به زودی شاهد بزرگ‌ترین بحران گرسنگی در جهان باشد.

جنگ سودان هشت میلیون نفر را آواره کرده است. دو میلیون نفر از آنها از ترس جانشان به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند و شش میلیون نفر دیگر داخل مرزهای سودان آواره شده‌اند.

۱۸ میلیون نفر سودانی با ناامنی حاد غذایی مواجه هستند. براساس گزارش‌هایی که سازمان‌ملل منتشر کرده در یک سال اخیر، گزارش‌های متعددی در مورد استفاده از تجاوز علیه زنان به‌عنوان سلاح دریافت شده است. همچنین گزارش‌هایی درمورد استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز منتشر شده است.

کدام کشورها در سودان درگیرند؟

جنگ سودان کشورهای همسایه به ویژه چاد را تحت‌تاثیر قرار داده است. تعداد بالای پناهندگان سودانی در چاد،‌ اقتصاد ضعیف این کشور را تحت‌تاثیر قرار داده.

روسیه، آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی متهم‌ هستند که در جنگ داخلی سودان تبدیل به آتش‌بیار معرکه شده‌اند. روسیه تلاش دارد تا پایگاهی نظامی در دریای سرخ راه‌اندازی کند و همزمان رسانه‌های غربی مدعی تمایل به همکاری نظامی میان ایران و ارتش سودان هستند. ایالات متحده، بریتانیا، عربستان و امارات مدعی شده‌اند چنین مواردی به انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی در سودان آسیب می‌زند.

سودانی‌ها چه می‌گویند؟

تورم در سودان ۱۴۵.۵ درصد است. این مساله باعث گسترش فقر و بیکاری شده است. سودانی‌ها می‌گویند خارطوم که مرکز عمده تجارت در این کشور بود تقریبا نابود شده است. ساختمان‌های شهر پر از رد گلوله است و اجساد فراوان کشته‌شدگان در جنگ در گورهای کم‌عمق دفن شده‌اند. 

«اولا دیاب» که خبرنگاری ساکن خارطوم است، می‌گوید کسانی که پول داشته‌اند، از کشور خارج شده‌اند و آنهایی که مانده‌اند هر روز با خطر مرگ در مناطق درگیر مواجه هستند. مدارس و دانشگاه‌ها بسته شده‌اند و دسترسی به منابع آب و غذا سخت و محدود است. پایتخت در دست نیروهای پشتیبان سریع است که خشونت زیادی به‌خرج می‌دهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها