|

سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران به دنبال جنگ در منطقه نیست/ تحریم جدید ایران پاداش به اسرائیل است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم‌های جدید گفت: اگر این اتفاق بیفتد، در اصل پاداشی به اسرائیل دادند در برابر کشوری که درصدد بازدارندگی در برابر متجاوز بود.

ایران به دنبال جنگ در منطقه نیست/ تحریم جدید ایران پاداش به اسرائیل است

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران عملیات وعده صادق را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به‌هیچ‌وجه به‌دنبال جنگ در منطقه نیست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت ماه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص هماهنگی دیپلماسی و میدان در عملیات وعده صادق، اظهارداشت: متعاقب اقدام اسرائیل علیه مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق که طبیعتا رخدادی غیرقانونی، نقض فاحش مقرارت بین المللی، کنوانسیون‌های وین و البته نقض تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل بود، مورد محکومیت ایران قرار گرفت.

او گفت: ایران در حوزه دیپلماتیک و در قالب دو و چندجانبه مورد پیگیری قرار داد و دستگاه دیپلماسی به صورت حرفه‌ای پیگیری‌های لازم را انجام داد؛ اینکه کمتر از ۲۴ ساعت این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شد، نتیجه اقدامات دیپلماتیک ایران بود. ایران نیز نشان داد که به سازوکار‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد، اما به رغم اقدامات حرفه‌ای ایران، آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه قانونی شورای امنیت مانع تصویب قطعنامه در محکومیت اسرائیل شدند و این حداقل اقدام شورای امنیت می‌توانست باشد.

کنعانی افزود: ایران مصمم بود نقض فاحش کنوانسیون‌های وین را تبیین کند و دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و سنگین در تماس‌های متعدد و دو سفر وزیر امور خارجه و البته مکاتبات صورت گرفته با مجامع بین‌المللی و اقدامات زیادی که از سوی سفارتخانه‌های ایران صورت گرفته، نشان از تلاش دستگاه دیپلماسی برای تبیین اقدام ناقض قوانین بین‌المللی اسرائیل دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هماهنگی میان دستگاه دیپلماسی و ستاد کل نیرو‌های مسلح نتیجه بسیار درخشانی را برای دولت ایران در سطح جهانی به ثبت رساند. ایران به عنوان عضوی پایبند به منشور ملل اثبات کرد که می‌خواهد متجاوز به تمامیت ارضی خود را در سازوکار‌های بین‌المللی تنبیه کند، اما متاسفانه با دخالت آمریکا و چند کشور دیگر شورای امنیت از انجام وظیفه خود بازماند. در نهایت جمهوری اسلامی ایران در اقدامی مشروع و قانونی، دو مقر نظامی اسرائیل را هدف قرار داد تا متجاوز مورد تنبیه قرار گیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره اقدامات در قفقاز جنوبی بیان کرد: امنیت در قفقاز جنوبی در کل منطقه موثر است و ما اعلام کردیم که حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به صلح و ثبات نمیکند و موجب پیچیدع شدن شرابط منطقه خواهد بود. گمان ما بر این است که کشور‌های منطقه مایل به شکل گیری ساز و کار‌هایی برای پیچیدگی اوضاع نیستند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فعالیت شرکت هواپیمایی هما در روسیه بیان کرد: این فعالیت صرفا در راستای انتقال محموله‌های تجاری تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکار‌های بین‌المللی است و در هیچ‌یک از مسیر‌های ادعایی که می‌شود، نبوده است. جمهوری اسلامی ایران پایبند به قوانین بین اللملی در حوزه هوانوردی است. 

او درباره تحریم‌های جدید بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، در اصل پاداشی به اسرائیل دادند در برابر کشوری که درصدد بازدارندگی در برابر متجاوز بود. عجیب است که اتحادیه اروپا در برابر قتل‌عام بیش از هفت ماهه اسرائیلی  سکوت می‌کند، رژیمی که بیماران و پزشکان را در بیمارستان اعدام می‌کند حال اتحادیه اروپا صحبت از تحریم کشوری می‌کند که جز در متن قوانین بین المللی عمل نکرده است؛ این اقدام غیرقانونی و شرم‌آور است. 

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره حج بیان کرد: این جزو اولین تلاش‌ها در زمینه از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان بود که به دلیل وقفه چند ساله طرفین با برخی از نارسایی‌ها مواجه بودند که در مرحله‌ای هم که قرار بود انجام شود با وقفه مواجه شدیم، اما در راستای گفت و گوهای دو طرفه این موانع برطرف و شاهد آغاز عملیات انتقال حجاج بودیم، امیدوارم شاهد مناسک خوبی باشیم. 

او درباره حادثه‌ای که در فرانسه در برابر سفارت کشورمان رخ داد بیان کرد: اخیرا اقدام فردی در ورود به بخش کنسولی ایران در پاریس را داشتیم که آن فرد اقدامی نگران‌کننده انجام داد. گویا این فرد دچار اختلالات روانی بوده و لوازم همراه وی نیز لوازم انفجاری نبوده و با مداخله خود اعضای سفارت و همکاران ما در کنسولگری ایران، این فرد محل را ترک کرد. 

او گفت: انتظار این بود که نهاد قضایی فرانسوی باتوجه به سابقه‌ای که این فرد داشته، نسبت به ایجاد فضای امن به منظور انجام وظایف دیپلماتیک کنسولگری ایران انجام دهد. بلافاصله پس از این حادثه نیز کنسولگری ایران در پاریس به فعالیت خود ادامه داده است.

کنعانی ادامه داد: سفر بسیار مهمی را رئیس‌جمهور به پاکستان و در ادامه به سریلانکا آغاز کردند که در چارچوب دعوتی رسمی انجام شده از سوی روسای جمهوری دو کشور بوده است و البته در راستای فعالیت‌های ایران در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش مناسبات و همکار‌های با کشور‌های دوست و همسو در سطح منطقه‌ای به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هر دو کشور جایگاه بالایی در سیاست خارجی ایران دارند، پاکستان از کشور‌های مهم و اثرگذار در همسایگی ایران است که اشتراکات تاریخی، دینی، مذهبی و فرهنگی با ایران دارد و انتظار این است که روابط اقتصادی دو طرف همپای روابط سیاسی توسعه پیدا کند. علاوه بر تعمیق پیوند‌های سیاسی میان دو طرف امیدواریم تحرکی جدی در حوزه تجاری از جمله در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز، حمل و نقل و گسترش بازار‌های مرزی دو کشور صورت گیرد. باتوجه به اهمیت توسعه تجاری برای دولت سیزدهم هدفگذاری ارتقای مناسبات تجاری میان ایران و پاکستان به سقف ۱۰ میلیارد دلار یکی از اولویت‌هایی است که محل توجه دو کشور است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سفر به سریلانکا هم مهم است و آقای رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود عازم این کشور خواهد شد. روند همکاری‌های سیاسی میان دو طرف وجود دارد. همچنین زمینه همکاری‌های تجاری خوبی میان دو طرف وجود دارد. علاوه‌بر افتتاح پروژه انتقال آب که توسط نیرو‌های فنی مهندسی ایران انجام شده مذاکرات هیات‌های عالی رتبه دو کشور را خواهیم داشت. در هر دو سفر اسناد و توافقاتی آماده امضا شده است.

خبر توقیف قطار تجاری افغانستان در ایران صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف قطار تجاری افغانستان در ایران که راهی ترکیه بوده است، اظهار کرد: شرکت راه آهن به عنوان مرجع مسئول و ذیربط چنین خبری را تکذیب کرده است و از اساس این موضوع صحت ندارد.

ایران با اردن رایزنی و گفت‌وگوی مستمر دارد

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با «رایزنی‌های حضوری و تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و اردن و اینکه آیا تهران در این گفت‌وگوها در مورد اقدام اردن در رهگیری برخی از پهپادها و و موشک‌های ایران با طرف اردنی صحبت کرده است؟» گفت: با اردن به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی که در مجاورت سرزمین‌های فلسطینی و کرانه باختری رود اردن قرار دارد و در ارتباط با مسأله فلسطین دارای نقش است، رایزنی و گفت‌وگوی مستمر داریم. مواضع مشترکی دو کشور ایران و اردن در ارتباط با جنایات جاری در نوار غزه دارند و هر دو کشور بر ضرورت توقف فوری حملات نظامی اسرائیل تاکید دارند.

او ادامه داد: از ابتدای بحران غزه، مذاکرات و مشورت‌های دوجانبه مختلفی را در سطح وزیران امور خارجه دو کشور داشته‌ایم. گفت‌وگوهای تلفنی و همچنین دیدارهای حضوری، به ویژه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی از جمله در ژنو و نیویورک بین وزیران امور خارجه دو کشور انجام شده است.

کنعانی افزود: این اتفاق نظر در گفت‌وگوها بود که وضعیت جاری باید با تلاش‌های مشترک به سرعت مدیریت شود و تلاش برای توقف حملات اسرائیل علیه نوار غزه از موضوعات فوری و درجه اول مورد گفت‌وگو و توافق بین دو وزیر خارجه بود.

او در ادامه پاسخ به سوال طرح‌شده افزود: ما خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌کنیم. ایران اعلام کرد برای مسأله فلسطین اهمیت درجه اول قائل است. در همین چارچوب تاکید بر این موضوع داریم که  با ایجاد یک موضع واحد در بین کشورهای اسلامی به یک راهکار برای متوقف کردن جنایت اسرائیل دست پیدا کنیم. با کشورهای دوست، همسو و اسلامی مشورت کرده و می‌کنیم و  اردن هم از جمله این کشورها است.

کنعانی درباره مواضع کشورها در زمینه عملیات وعده صادق بیان کرد: بسیاری از کشورها مواضع حمایتی خود را در این زمینه بیان کردند و کشورهایی که ما را به خویشتنداری دعوت کردند عموما کشورهایی بودند که درهفت ماه جنگ غزه، دست به حمایت آن زدند؛ طبعا این روکردهای دوگانه مبتنی بر هیچ قوانینی نیست. ایران اقدام قانونی خود را انجام داد. اکنون ایران به اهداف خود دست یافته است. 

این دیپلمات کشورمات در پاسخ به سوالی درباره تکذیب احضار سفیر سوئیس به سپاه گفت: کشور سوئیس، مهم‌ترین کانال‌ انتقال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا بوده و ارتباطات مستمری بین دستگاه دیپلماسی با سفیر سوئیس در ایران  وجود دارد. دستگاه دیپلماسی در این زمینه به صورت حرفه‌ای و در چارچوب دیپلماتیک عمل کرده و می‌کند. ایران به اقدام غیرقانونی اسرائیل علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نظر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر اسرائیل اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: سیاست تحریم‌ شکسته‌خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم‌کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌ها که از تحریم‌های فلج‌کننده صحبت می‌کردند، امروز از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها