|

ترکیه: اردوغان و هنیه درباره لزوم آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کردند

طبق بیانیه دفتر رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار با هنیه گفت که ترکیه به تلاش‌های دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه بین‌المللی به آزار و اذیت فلسطینیان ادامه می‌دهد و در هر فرصتی بر ضرورت پایان دادن به جنایات اسرائیل و نیاز فوری به آتش‌بس دائمی تاکید می‌کند.

ترکیه: اردوغان و هنیه درباره لزوم آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کردند

به گزارش شبکه شرق، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ترکیه با رئیس جمهور این کشور دیدار کرده و با وی درباره جنگ غزه رایزنی کرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در استانبول دیدار کرد. اردوغان و هنیه در مورد مسائل مربوط به نوار غزه گفت‌وگو کرد.

براساس بیانیه اداره ارتباطات رئیس‌جمهور ترکیه، اردوغان به اسماعیل هنیه اطلاع داد که ترکیه همچنان متعهد به افزایش آگاهی جامعه بین‌المللی در مورد ظلم و ستم بر فلسطینیان و ضرورت فوری آتش‌بس دائمی است.

اردوغان با تاکید بر تلاش‌های مستمر ترکیه برای برجسته کردن قتل‌عام غزه در همه صحنه‌ها، گفت که رژیم صهیونیستی در نهایت با عواقبی برای رفتار خود با فلسطینی‌ها روبرو خواهد شد. 

هنیه نیز پس از دیدار با اردوغان در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان در چند روز قبل، جایی که او حماس را یک جنبش آزادیبخش ملی توصیف کرد و آن را به نیرو‌های ملی ترکیه تشبیه کرد، بدون شک مایه افتخار ما و مردم فلسطین است.

هنیه به استانبول سفر کرد تا با اردوغان و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار و درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه، وضعیت اسفبار فلسطینیان در محاصره شده هم‌زمان با حملات هوایی رژیم صهیونیستی و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه و مذاکرات آتش‌بس گفت‌وگو کند.

اردوغان پس از دیدار با هنیه گفت: وحدت فلسطین ضروری است. 

المانیتور در مقاله‌ای درباره سفر هیئت حماس به ترکیه نوشت: سفر اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس به ترکیه توجه بین‌المللی را به روابط آنکارا با این جنبش معطوف کرده است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امیدوار است که حماس و جنبش آزادی‌بخش فلسطین را برای تقویت دست فلسطینیان در سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی و در عین حال گسترش وجهه ژئوپلیتیکی ترکیه، آشتی دهد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه گذشته و در آستانه سفر هنیه به استانبول در دوحه با رئیس دفتر سیاسی حماس دیداری سه ساعته داشت. 

گاردین نوشت که حماس از سال ۲۰۱۱، زمانی که ترکیه به تضمین توافق این گروه برای آزادی گیلاد شالیت، نظامی صهیونیست بازداشت شده از سوی مقاومت کمک کرد، دفتری در ترکیه داشته است. 

اردوغان طی سال‌های گذشته همواره ارتباط خود را با هنیه حفظ کرده و رئیس دفتر سیاسی حماس بار‌ها به ترکیه سفر کرده است.

به گفته سینان سیدی، کارشناس مسائل ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن، فیدان، رئیس سابق سازمان اطلاعات ترکیه بود و این کشور اطلاعات و گذرنامه‌هایی را در اختیار مقامات حماس از جمله هنیه قرار می‌داد. با این حال این موضوع هرگز از سوی مقامات ترکیه تایید نشده است.

اگر قطر از تلاش‌های میانجی‌گری کناره‌گیری کند، ترکیه می‌تواند براساس پیوند‌های خود با حماس به دنبال افزایش وجهه خود باشد. 

ترکیه یکی از شرکای اصلی کمک‌های بشردوستانه غزه است که ۴۵ هزار تن تدارکات و دارو به این منطقه ارسال می‌کند. 

رژیم صهیونیستی گفته است که در حال تدارک حمله به شهر رفح است و تحولات اخیر دستیابی به ثبات را کم‌رنگ کرده است. 

گاردین در ادامه می‌نویسد که، اما به گفته سیدی، اردوغان به دلیل محکومیت صریح رژیم صهیونیستی و اقدامات آن در غزه، تنها می‌تواند انتظار نقش بسیار محدود در مذاکرات آتش‌بس را داشته باشد.

 

منبع: میزان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها