|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و دوم اسفند

بازداشت جمعی از ملی-مذهبی‌ها و انتقاد از قوه قضاییه

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی روز بیست و دوم اسفند از بازداشت جمعی از ملی مذهبی و انتقاد از قوه قضاییه نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

بازداشت جمعی از ملی-مذهبی‌ها و انتقاد از قوه قضاییه

[آقاى استوارت هیوم] سفیر استرالیا برای خداحافظی آمد. صحبت‌ها، تشریفاتی و دوستانه بود و می‌خواست بفهمد که سیاست نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست. گفتم، تابع رأی مردم هستیم. گفت، دنیا به‌تدریج پی به اهمیت مجمع تشخیص مصلحت برده و پس از انتشار بخشی از سیاست‌های‌کلی و ملاحظه تصمیمات درست و منطقی و نیز نقش مجمع در حل مشکل بودجه، تحلیل‌ها عوض‌ شده است.

دکتر[عیسی] کلانتری [وزیر سابق‌ کشاورزی] آمد، برای پذیرفتن‌ مدیریت «خانه‌کشاورز» که اخیراً تشکیل شده، مشورت‌ کرد و توضیحاتی در مورد اهمیت آن داد و گفت، با وضع مناسب کشاورزان، اهمیت آن از خانه کارگر بیشتر است، چون با امکانات زیاد در سراسر کشور و به خصوص در روستاها حضور دارند. گفت، دکتر [مهدی] اکبرزاده، خواهش‌ دارد که برنامه تحقیقی او را در مجموعه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بپذیرید. گفتم، با دکتر [حسن] روحانی [رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک] صحبت کنند.

عصر، عقد ازدواج صبیه [آقاى زرین‌کار]، یکی از محافظان را بستم. با آقای صادق زیباکلام [استاد دانشگاه تهران]، مصاحبه مفصلی نمودم که ادامه خواهد داشت. اعلان شد که دیشب، جمعی از سران ملی-مذهبی را در منزل آقای [محمد] بسته‌نگار، بازداشت‌ کرده‌اند و تهاجم به قوه قضائیه از سوی جریان‌ چپ‌ آغاز شده؛ به بهانه اینکه بلافاصله بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور در مجلس و در آستانه سفر ایشان به روسیه انجام یافته و دادگاه انقلاب، هنوز توضیح نداده است.

رسانه‌های داخلی و خارجی، در مورد صحبت‌های دیروز آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور]، تحلیل زیادی دارند؛ معمولاً می‌گویند، حرف تازه‌ای نداشته و تکرار حرف‌های گذشته است و جناح راست آن را اقدام تبلیغاتی انتخاباتی می‌داند و بعضی از رسانه‌های خارجی هم که انتظار داشتند، حرف تند و تفرقه‌انگیزی بشنوند، با سردی برخورد می‌کنند و می‌پذیرند که دولت آقای خاتمی، توفیقی در انجام وعده‌ها نداشته است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها