|

العالم فی 60 ثانیة

از سیل عمان تا نخستین مسجد سه بعدی جهان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،روسیا الیوم، الشرق الأوسط، الخلیج اونلاین، الجزیره و الفرات نیوز.

از سیل عمان تا نخستین مسجد سه بعدی جهان
خبرنگار: ذلفا معیل

الخلیج اونلاین: 

سیل عمان را در نوردید

سیل شدیدی از روز گذشته چند استان در عمان را در نوردید و صبح امروز شنبه نیز تشدید شد. هواشناسی عمان اعلام کرد که از روز گذشته، بارش های شدیدی در استان های البریمی، مسندم، الظاهره، الداخلیه، شمال شرقی و جنوب شرقی، شمال الباطنه و جنوب الباطنه را در بر گرفت و این استان ها شاهد بارش تگرگ نیز بودند.

براساس اعلام هواشناسی عمان، بارش ها تا فردا یکشنبه ادامه خواهد داشت و وزش باد و کاهش دید افقی نیز طی بارش های رعد آسا پیش بینی شده است.

هواشناسی عربستان نیز از ورود یک موج قطبی که چندین منطقه در عربستان را تحت تاثیر قرار می دهد، خبر داده است.

 

الفرات نیوز:

 ارسال قریب الوقوع تجهیزات VAR به عراق

فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد: به زودی  تجهیزات لازم برای استفاده از سیستم کمک‌داور ویدیویی وارد کشور خواهد شد.

فدراسیون فوتبال عراق افزود: تجهیزات و خودروهای خریداری شده برای استفاده از سیستم فناوری کمک داور ویدئو یی(VAR) که قبلاً قرارداد آنها منعقد شده بود، طی چند روز آینده به عراق ارسال می شود.

گفتنی است کمک‌داور ویدئویی یا به‌اختصار وی‌اِی‌آر ( VAR) یک فناوری رسمی داوری فوتبال است که با دسترسی مستقل به ویدیوی مسابقه، در صورت «اشتباه واضح و مشخص» یا «یک حادثه جدی از دست رفته» به داور اصلی در بازبینی صحنه کمک می‌کند.

 

روسیا الیوم: 

افتتاح نخستین مسجد سه بعدی جهان در جده 

این مسجد، نخستین مسجد جهان است که  با بهره گیری از  فناوری چاپ سه بعدی، در شهر جده عربستان و به ابتکار یکی از بانوان بازرگان به نام « وجنات محمد عبدالواحد» ساخته شده و آنرا به  نشانه ادای احترام، به روح  همسر فقیدش اهدا کرده است.

این مسجد در زمینی به مساحت 5600 متر مربع ساخته شده و تکمیل آن با استفاده از 4 چاپگر تولید شده توسط شرکت چینی «جوانلی» تقریباً 6 ماه به طول انجامیده است.

خانم وجنایت عبدالواحد در این خصوص تصریح کرد: به عنوان یک تاجر سعودی می‌خواهد در معرفی این فناوری مدرن به عربستان کمک کند تا این کشور یکی از اولین کشورهایی باشد که از آن استفاده  خواهد کرد.

 

الجزیره: 

راه اندازی بانک سرمایه‌گذاری عمان برای سرمایه‌گذاران داخلی و بین المللی

سلطان نشین عمان پس از اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی و سازمان بازار سرمایه این کشور، نخستین بانک سرمایه‌گذاری تخصصی دولتی را با هدف ارائه خدمات بانکی و تولیدات منطقه ای به سرمایه گذاران داخلی و بین المللی راه اندازی کرد.

«بانک سرمایه گذاری عمان» که مقر اصلی آن در مسقط پایتخت این کشور قرار دارد، از اهداف راهبردی سلطان نشین عمان و سرمایه گذاران محلی و منطقه ای از طریق ارائه خدمات مالی از قبیل مشاوره مالی به شرکتها و توسعه بازارهای سهام داخلی و منطقه ای حمایت خواهد کرد.

 

الشرق الأوسط: 

افتتاح بزرگ‌ترین واحد آب‌شیرین‌کن جهان در امارات

بزرگ‌ترین واحد آب‌شیرین‌کن جهان با ظرفیت 150 میلیون گالون در روز در امارت ام القیوین امارات متحده عربی افتتاح شد.

این واحد با نام «نقاء» با حضور منصور بن زاید، نایب رئیس امارات، و نمایندگان شرکت‌های سهامدار آن افتتاح شد.

این واحد با روش اسموز معکوس فعالیت می‌کند و شرکت‌های «الاتحاد» و «مبادله» امارات و نیز شرکت «آکوا پاور» عربستان در آن شریک هستند.

سهیل المزروعی، رئیس هیئت مدیره شرکت «الاتحاد»، تأکید کرد که قدرت تولید این واحد به 50 میلیارد گالن در سال می‌رسد و نیاز آب 2 میلیون ساکن مناطق شمال امارات را تأمین می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها