|

واکنش دستیار آزادی‌های اجتماعی دولت سیزدهم به انتشار فیلم «مادر قمی» و بحث‌ها بر سر حجاب؛

متاسفم از دوقطبی‌ها

نه یک روزه باحجاب شدیم و نه یک روزه بی‌حجاب

ما زنان، شرایط «مادر قمی» را بیشتر درک می‌کنیم، پرخاشگری‌اش توجیه داشت.

متاسفم از دوقطبی‌ها

نمی‌توانیم چریکی عمل کنیم

سکینه سادات پاد، وکیل دادگستری که تقریبا یکسال پیش به عنوان دستیار ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در امور آزادی‌های اجتماعی منصوب شد، در جریان نشست مطبوعاتی خود «فضای مجازی و فیلترینگ، حقوق زنان، اخراج اساتید دانشگاه» را از موضوعات مرتبط با «حقوق عامه» دانست و تصریح کرد: «به آزادی و حقوق شهروندی تاکید دارم و شاید در  حدود ۱۰۰ نامه با دستگاه‌های مختلف مکاتبه داشته‌ام. در پیگیری حقوق مردم نمی‌توانیم بدون پیش‌زمینه و به صورت چریکی اقدام کنیم، اما جاهایی هم که لازم بوده است بی‌محابا حضور یافتم و مسائل را پیگیری کردم. در بحث حجاب پیگیری‌هایی داشتم و به استناد حکمی که داشتم موضع‌گیر‌ی‌هایی داشتم که به نفع مردم شده است. در بحث فیلترینگ باتوجه به جایگاه بنده و حق آزادی بیان باید می‌پرسیدم که آزادی بیان چگونه است که به آقای رئیس جمهور بگویم.»

 

انتقاد از نگاه متفاوت به لایحه حجاب و لایحه امنیت زنان

او در بخش دیگری از اظهاراتش از عدم بررسی لایحه ارتقاء امنیت زنان انتقاد کرد و گفت: «درخصوص لایحه امنیت زنان به مجلس نامه زدم تا تعیین تکلیف شود و گفتم اگر برای لایحه حجاب این امکان وجود دارد که به سرعت تصویب شود باید برای لایحه امنیت زنان که اتفاقا رویکرد جمهوری اسلامی و اسلام عزیز در مورد کرامت بانوان و صیانت از زنان هم تناسب خیلی زیادی دارد هم این امکان وجود داشته باشد که البته پاسخ مکتوب نگرفتم ولی آقای قالیباف بعد از سخنان رهبری گفتند آن را به صحن می‌آورند که هنوز نیاوردند و نمی‌دانم به عمر این مجلس می‌رسد یا خیر.»

 

بی‌توجهی شورای عالی فضای مجازی به یک نامه

پاد در تشریح اقداماتش برای رفع فیلترینگ‌ها هم گفت: «فضای مجازی که دیگر مجازی نیست و حتی آقای جوادی آملی یک نگاه مترقی داشتند و فرمودند زندگی اقتصادی مردم د این فضا رقم می‌خو رد.در نامه ای هم به دبیر شورای عالی فضای مجازی خواستار  تشریح نتیجه دستور رئیس جمهوری درباره " بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی"  شدم اما تاکنون جوابی دریافت نشده است. در این خصوص نامه‌ای به رئیس جمهور دادم که باید این مهم تعیین تکلیف شود. بازدیدی از موزه شهید بهشتی داشتم و به رئیس جمهور نامه زدم چرا سایت شهید بهشتی فیلتر است و ایشان هم دستور ویژه دادند.»

 

عدم تمکین از رئیسی؛ دلیل عدم حضور در جلسات دولت

دستیار ابراهیم رئیسی درباره چرایی عدم حضورش در جلسات هیات دولت نیز بیان کرد: «این سوال را باید از سخنگوی دولت بپرسید. شخص آقای رئیس جمهوری اراده‌شان این بود که این جایگاه اتفاق بیفتد. این جایگاه جدید است شاید بعضی‌ها نسبت به این امر تکمین نمی‌کنند. همان روز که آقای رئیس جمهور حکم من را زدند گفتم باید در هیات دولت باشم که ایشان گفتند در تمامی جلسات باشید که تا امروز محقق نشده است اما با توجه به بند وصیت‌نامه سیاسی امام بنده خودم سراغ تمام وزرا می‌روم.»

 

ملاقات با الهه محمدی در اوین

این مقام مسئول در بخش دیگری از اظهاراتش به ملاقات خود با الهه محمدی، خبرنگاری که بیشتر از یکسال در بازداشت موقت بود و سپس با تودیع وثیقه آزاد شد، اشاره کرد و گفت: «طی بررسی‌ها در کمیته ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ به زندان اوین رفتم حتی با خانم محمدی هم دیدار کردم. در برنامه صف اول هم گفتم خبرنگاری که در میدان حضور دارد و گزارشی تهیه می‌کند باید حمایت شود. در رصدی که کردم و کار مطالعاتی که انجام دادیم گلایه‌هایی که اصحاب رسانه داشتند را بررسی کردیم، آنها معتقد بودند که حق‌شان تضییع می‌شود، ما معتقدیم باید قانون مطبوعات ارتقا پیدا کند و حمایتی شود که آن هم با حضور خود اصحاب رسانه صورت گیرد.»

 

نگاه به حقوق بشر، سیاسی است

دستیار آزادی‌های اجتماعی رئیسی از گزارش تهیه شده توسط کمیته حقیقت یاب سازمان ملل انتقاد کرد و گفت: «مطابق با قوانین بین‌الملل وقتی مکانیزم داخلی فعال می‌شود، آن کمیته خارجی غیرفعال می‌شود. ما مکاتباتی داشتیم اما می‌دانید که نگاه به حقوق  بشر سیاسی است. من سفرهای استانی در این خصوص داشتم، حتی با کسانی که فرزندی در ناآرامی‌ها از دست دادند اما دل‌شان با نظام بود، دیدار کردیم، در این میان حتی شهروندان عادی هم آسیب دیدند که خسارت‌هایی پرداخت شد. تعدادی از مجریان قانون آسیب دیدند. در خصوص  کمیته داخلی و ملی حقیقت یاب باید بگویم بنده سخنگوی این کمیته نیستم اما عضو کمیته هستم و قرار است دکتر مظفر در نشستی نتیجه را اعلام کنند.»

 

واکنش به فیلم «مادر قمی»: متاسفم از این دوقطبی

پاد درباره انتشار فیلم موسوم به «مادر قمی» و بازخوردهای آن در شبکه‌های اجتماعی هم گفت: «اولا فیلم کامل نیامده بود و من هم قسمت ناقص را دیدم، ولی باید یک کلیتی را بگویم و متاسفم از این دو قطبی ‌که ایجاد شده است و این بسیار بد است که ما مردم خشونت کلامی با یکدیگر داریم و این نوع مواجهات خیلی نازیبایی است که صورت می‌گیرد. اما اینکه چه شده که آن طلبه که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، چرا عکس و فیلم می‌گیرد و چه طور مواجهه‌ای داشته است که آن مرجعیت خودش را از دست داده و پرخاشگری دارد، نیاز به آسیب شناسی دارد. قطعا من به مواجهه دو طرف نقد دارم و تلاش دارم گفت‌وگو ها را به سمت آرامش و منطق ببرم. باید بنشینیم و با یکدیگر حرف بزنیم ما مردمی هستیم که نه یک روزه باحجاب شدیم و نه یک روزه بی‌حجاب. مردمی هستیم که حرف مشترک داریم. موضع من رد این مواجهات است.»

 

حجاب‌بان‌ها از دولت پول نمی‌گیرند، باید دید کار چه مرجعی است!

این مقام مسئول پرداخت پول از سوی دولت به حجاب‌بان‌ها را رد کرد و گفت: «از خود وزیر کشور بپرسید. من می‌دانم در استخدام دولت نیستند و دولت به حجاب‌بان پول نمی‌دهد. ما باید ببینیم چه مرجعی است. من می گویم مراقبت‌های اجتماعی باید به صورت امر به معروف و نهی از منکر باید صورت گیرد.» او در اظهاراتی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده، درباره این‌که امکان پیگیری از شهرداری را دارد یا خیر، گفت: «بله، این را می گویم، اگر چه شاید بگویند به شما ارتباطی ندارد. اما در نحوه مواجه حتما باید دقت بیشتری شود، اگر خود جامع‌تر موضوع را ببینیم و در مورد حقوق طرفین پرسیده شود این گارد باز می‌شود و در فروکش کردن خشونت کمک می‌کند.»

 

ما زنان، شرایط مادر قمی را درک می‌کنیم

دستیار رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر این‌که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است که مجلس جریمه نقدی را جایگزین گشت ارشاد کرده تا تصاویری از جنس کلیپ «مادر قمی» بیرون نیاید، بیان کرد: «این تصمیم هنوز قانون نشده است و روی همان قانون هم خیلی‌ حرف وجود دارد. اما کلیت بسیار بد است که دو طرف با هم با خشونت حرف می‌زدند. بر منطق و مبنا می‌خواهیم با یکدیگر حرف بزنیم،  بر مبنای عقلانی، شرعی، اخلاقی و حقوقی باید طرفین را ببینیم و نباید به یک طرف غش کنیم، طرفین با یکدیگر مواجه نازیبایی داشتند. حتما شرایط آن مادر را ما خانم‌ها بیشتر درک می‌کنیم و یک مقداری شاید مواجهه و پرخاشگری ایشان توجیه داشته باشد.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها