|

نگاهی به وضعیت زنان فلسطینی پس از پنج ماه بمباران

زنان قربانیان خاموش جنگ در غزه

بیش از ۹ هزار زن فلسطینی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در جنگ غزه جان خود را از دست داده‌اند و زنان فلسطینی در غزه، ناچارند برای به‌دست آوردن غذا، در صف‌های طولانی بایستند، در میان زباله‌ها بگردند و برای اینکه کودکانشان سیر شوند، گرسنه باقی بمانند.

زنان قربانیان خاموش جنگ در غزه
خبرنگار: مهسا مژدهی

جنگ چهره زنانه ندارد و ظاهرا جهان به تماشای زنانی که در بین خرابه‌ها می‌دوند و بدن بی‌جان کودکانشان را به‌دوش می‌کشند و فریاد درد سر می‌دهند، عادت کرده است. 

بیش از ۹ هزار زن فلسطینی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در جنگ غزه جان خود را از دست داده‌اند و زنان فلسطینی در غزه، ناچارند برای به‌دست آوردن غذا، در صف‌های طولانی بایستند، در میان زباله‌ها بگردند و برای اینکه کودکانشان سیر شوند، گرسنه باقی بمانند.

در غزه، به‌دلیل حملات مرگبار اسراییل، روزانه ۶۳ زن کشته می‌شوند و بنا برآنچه سازمان‌ملل اعلام کردهاز  میان این تعداد زن، ۳۷ تن از آنها مادر هستند.

۱۵۵ هزار زن باردار و مادر شیرده در غزه وجود دارد که هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود. اما ماجرا جنبه تاریک‌تری هم دارد.

 

روزانه ۱۸۳ زن بدون دسترسی به بهداشت زایمان می‌کنند

زنان در غزه، به بهداشت، دارو، مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان و وسایل بهداشت قاعدگی دسترسی ندارند.

گزارش‌هایی وجود دارند که می گویند زنان در غزه بدون هیچ‌نوع کمک پزشکی زایمان می‌کنند. مواردی از جراحی سزارین بدون دسترسی به داروی بیهوشی یا بی‌حسی گزارش شده است. در حقیقت روزانه ۱۸۳ زن و کودکانشان با خطر مرگ مواجه هستند.

 

زنان به امکانات بهداشتی مربوط به قاعدگی دسترسی ندارند

قاعدگی رنجی مضاعف برای زنان فلسطینی در غزه به‌حساب می‌آید. آنها به‌شدت از کمبود وسایل مرتبط با قاعدگی رنج می‌برند. بسیاری از زنان که خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند تا در نواحی امن‌تر پناه بگیرند، می‌گویند مجبور به استفاده از پارچه‌های چادرهایی هستند که تمیز به‌حساب نمی‌آیند.

تعداد زیادی از زنان به‌دلیل استرس و ترس به‌طور کلی سیکل‌های قاعدگی را تجربه نمی‌کنند و برخی دیگر، اگر قرص‌های نورتیسترون که باعث قطع پریود می‌شود را پیدا کنند، از آنها استفاده خواهند کرد که استفاده دراز مدت‌ از آنها سلامتشان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

کم‌خونی غوغا می‌کند

زنان غزه به‌دلیل نبود دسترسی به دارو و ویتامین‌ها، در معرض بیماری‌های مرتبط با کم‌خونی و کمبود ویتامین قرار دارند. تعداد زنانی که با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند مشخص نیست اما مساله کمبود ویتامین در شرایط گرسنگی و نبود موادغذایی کافی، احتمالا رواج فراوانی دارد.

 

جنگ علیه بدن زنان

مساله تجاوزجنسی به زنان در جنگ غزه نخستین‌بار از سوی کارشناسان سازمان‌ملل متحد مطرح شد. هیئت کارشناسان این سازمان هفته گذشته اعلام کردند که شواهدی مبنی بر حداقل دو مورد تجاوز جنسی، در کنار سایر موارد تحقیر جنسی و تهدید به تجاوز وجود دارد.

ریم آلسالم، گزارشگر ویژه سازمان‌ملل در امور خشونت علیه زنان و دختران، گفته که میزان واقعی خشونت جنسی می‌تواند به میزان قابل توجهی بیشتر باشد و مدت‌ها طول خواهد کشید تا عمق فاجعه عیان شود.

گزارش‌هایی از تفتیش زنان توسط سربازان مرد اسراییلی وجود دارد. اتفاقی که برای زنان مسلمان غزه، حکم شکنجه و آزارروانی دارد. برخی از سربازان، دست به انتشار تصاویری با لباس‌های زنانه در شبکه‌های اجتماعی زده‌اند. انتشار چنین عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی موجی از خشم را علیه سربازان به‌راه انداخت و همزمان نشان داد سربازان اسراییلی جنگ جداگانه‌ای را علیه زنان به‌راه‌انداخته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها