|

یمن:

آمریکا نمی‌تواند امنیت کشتی‌های خود را تامین کند/مذاکرات سازنده‌ای با اروپا داریم

معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن با افشای دروغ پردازی‌های آمریکا درباره عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، از مذاکرات سازنده صنعا با طرف‌های اروپایی درباره امنیت کشتیرانی در تنگه باب المندب و دریای سرخ خبر داد.

 آمریکا نمی‌تواند امنیت کشتی‌های خود را تامین کند/مذاکرات سازنده‌ای با اروپا داریم

 

به گزارش شبکه شرق، حسین العزی در یک کنفرانس مطبوعاتی در صنعا اظهار داشت: آمریکا، قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو کرد، در حالی که چند ساعت قبل از آن جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده مدعی شده بود که به دنبال حفظ جان شهروندان فلسطین است. این یک تناقض آشکار است.

وی افزود: آمریکا در خصوص کشتیرانی در دریای سرخ نیز دروغ می‌گوید. ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که دریای سرخ کاملاً امن است. تنها از تردد کشتی‌های وابسته به سه طرف یعنی آمریکا، [رژیم] اسرائیل و انگلیس در دریای سرخ جلوگیری می‌شود.

العزی خاطرنشان کرد: تصور تامین امنیت دریای سرخ بدون صنعا اشتباه است و کسانی که چنین طرحی را دنبال می‌کنند، کاملاً اشتباه می‌کنند؛ چراکه آمریکا حتی نمی‌تواند امنیت کشتی‌های خود را تامین کند و این درحالی است که کشتی‌های آن قبل از تجاوز ایالات متحده به یمن به راحتی از دریای سرخ عبور می‌کرد.

وی با اشاره به دروغ پردازی‌های آمریکا با هدف فریب افکار عمومی درباره عملیات ارتش یمن تصریح کرد: طی هفته جاری ۲۸۳ کشتی در امنیت کامل از دریای سرخ عبور کرده‌اند. شرکت‌های کشتیرانی متاسفانه فریب تبلیغات آمریکا را خورده‌اند و عبور و مرور از دریای سرخ را به علت اقدامات آمریکا در نظامی سازی منطقه کاهش داده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه یمن در بخشی دیگری از اظهارات خود گفت: گفت‌وگوهای سازنده‌ای میان صنعا و اتحادیه اروپا وجود دارد و در جریان این گفت‌وگوها تاکید کردیم که کشتیرانی بین‌المللی در امنیت است.

وی اعلام کرد: قبل از اینکه آمریکا ما را در فهرست «تروریستی» قرار دهد، به‌واسطه نروژ وارد مذاکراتی شدیم و به ما پیشنهادهای بزرگی داده شد تا از مواضع خود کوتاه بیاییم اما قبول نکردیم.

این مقام یمنی تاکید کرد: قرار گرفتن ما در فهرست «تروریستی» آمریکا، نشان‌دهنده پیروزی ما در حمایت از فلسطین است و اگر پیشنهادهای آنها را قبول می‌کردیم، این اقدام ما خنجری به پشت فلسطین و خیانت به فلسطینی‌ها بود.

از زمان آغاز جنگ علیه غزه و تهاجم وحشیانه اسرائیل به این منطقه، یمن بارها به رژیم اسرائیل هشدار داده و خواستار توقف این جنگ شد اما در نهایت در نوامبر۲۰۲۳ (آبان) و پس از ادامه این درگیری‌ها در غزه، حملات علیه کشتی‌های مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ آغاز کرد.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی های عازم سرزمین های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها