|

وزارت دفاع: تمایلی برای ورود در عرصه خودروسازی نداریم

سخنگوی وزارت دفاع گفت: ما می‌توانیم در مواردی که خودروسازان داخلی با تنگنا مواجه هستند به آن‌ها کمک کرده و در این عرصه سهم خودمان را ایفا کنیم.

وزارت دفاع: تمایلی برای ورود در عرصه خودروسازی نداریم

به گزارش شکبه شرق، سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز (سه شنبه، اول اسفند ماه) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، گفت: در ماه‌های اخیر بیش از ۲۰۰ جوان نخبه را به مجموعه وزارت دفاع اضافه کردیم، مجموعه نخبگانی وزارت دفاع امروزه یکی از سرمایه‌های ملت ایران هستند و این نخبگان جوان به دستاورد‌های بسیار بالایی در این مجموعه رسیده‌اند.

وی افزود: در ماهی که گذشت بزرگ‌ترین رویداد در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بود که، زیرا حضور مقتدرانه مردم ایران پیام‌های روشن و اثربخشی داشت، یکی از این پیام‌ها نشانه‌گر عمق مردمی‌بودن و ماهیت نظام به گونه‌ای است که اتکا به نقش مردم در مجموعه انقلاب اسلامی یک اصل بنیادی به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت دفاع به پیام دیگر حضور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد و گفت: با وجود سم‌پاشی‌ها و تبلیغات منفی توسط دشمنان و رسانه‌های خارجی و با وجود تحولات گوناگون در منطقه و اقدامات تروریستی در مقاطع گوناگون، اما ملت ایران در خنثی سازی این تهدیدات و حفظ روحیه و اقتدار ملی نقش خود را نشان دادند. 

سردار طلایی نیک، پیام دیگر حضور ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را آمادگی برای شرکت در انتخابات ۱۱ اسفند دانست و افزود: در ۴۵ سال گذشته و با حدود ۴۰ انتخابات، تجربه نشان داده که انتخابات در ایران قدرت ساز حاکمیت ملی و تعیین کننده ارکان نظام است و این ماهیت جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: هرچند انتخابات یک مقوله سیاسی و ملی برای تعیین ارکان نظام با آرای مردم است، اما تاثیر غیرمستقیم در امنیت ملی هم دارد، چون مردم پشتوانه قدرت بازدارندگی هستند.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد: مشارکت مردم در انتخابات یکی از مؤلفه‌های تحکیم قدرت دفاعی و قدرت بازدارندگی محسوب می‌شود، در حقیقت میدان انتخابات مکمل میدان دفاعی و صیانت از امنیت ملی محسوب می‌شود.

سردار طلایی‌نیک، گفت: جامعه دفاعی کشور نیز مانند گذشته آماده شرکت در انتخابات هستند و همانطور که در راهپیمایی ۲۲ بهمن و سایر عرصه‌ها مشخص بوده نیرو‌های مسلح نقش موثر خود در امنیت انتخابات را خواهند داشت.

وی عنوان کرد: در ۱۱ ماه گذشته وزارت دفاع ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی خود را به مرحله اتمام رسانده که ۴۱ درصد از این طرح‌ها به چرخه تولید وارد شده است، از ده‌ها سامانه و محصول دفاعی که در سال جاری در چرخه صنعتی شدن قرار گرفته برخی از آن‌ها رسانه‌ای شد و به اطلاع مردم رسید.

سردار طلایی نیک اظهار کرد: بیش از ۶۴ درصد از طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان انجام می‌دهیم، حوزه‌های هوش مصنوعی و سامانه‌های نوظهور حوزه‌های نوینی بوده که به تدریج محصولات آن‌ها عملیاتی خواهد شد، سال آینده نیز به صورت ماهانه دستاورد‌های جدید دفاعی به‌ویژه در حوزه‌های نوظهور برای رسیدن به قدرت دفاعی با اتکا به دانش و نخبگان ایرانی خواهیم داشت.

وی گفت: یکی از حوزه‌هایی که در عرصه داخلی دنبال می‌شود این است که دانش دفاعی را در اختیار بخش‌های غیرنظامی می‌گذاریم که بر همین اساس، سازمان مشارکت ملی دفاعی بر اساس مصوبه ششم توسعه شکل گرفته است.

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به اقدامات دو منظوره وزارت دفاع، گفت: در جریان حمایت از بخش خصوصی تولید بیش از ۲۰۰۰ محصول با کمک وزارت دفاع و بهره برداری از دانش دفاعی صورت می‌گیرد و این کار با انتقال دانش به بخش غیرنظامی صورت می‌گیرد.

سردار طلایی نیک با بیان اینکه هفته گذشته اولین موافقت اصولی برای ایجاد پارک علم و فناوری دفاعی را از وزارت علوم دریافت کردیم، گفت: اولین مرحله از پارک علم و فناوری دفاعی که با تولید محصولات دو منظوره طراحی شده است، در شیراز با محوریت صنایع الکترونیک و تهران با محوریت میکرو الکترونیک سال آینده به بهره بردای خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: مقدمات چند قطب صنایع چندمنظوره را در نقاط دیگری از جمله شاهین‌شهر اصفهان به منظور ایجاد منطقه ویژه هوایی در سال آینده پیش‌بینی کردیم که ایجاد خواهد شد و در همین راستا برای صنعت دیزل سنگین و قابلیت صادراتی کردن آن نیز در حال طراحی و هماهنگی با بخش خصوصی هستیم که با مشارکت استان مازندران در شهرستان آمل احداث می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه صادرات اقلام دفاعی با کمک بخش خصوصی از برنامه‌های این وزارتخانه است، گفت: در بخش صادرات و تولید اقلام دفاعی در سال جاری رشد داشتیم؛ به عبارت دیگر رشد ۴۰ درصدی محصولات و خدمات دفاعی را در وزارت دفاع داشتیم؛ همچنین مرکز استاندارد دفاعی داریم که محصولات دفاعی را تحت استاندارد قرار می‌دهد.

سردار طلایی نیک با اشاره به اینکه در حوزه شناوری محصولات متنوع طرح‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم، افزود: شناور‌هایی بین ۱۰۰۰ تا ده هزار تن را در برنامه داریم و این موضوع طبق برنامه خودش در حال انجام است.

وی ادامه داد: ساختار دفاع دریایی ارتش و سپاه به گونه‌ای تعیین شده است که نوع مأموریت و منطقه استحفاظی که هر کدام قرار دارند، متفاوت است بنابراین شناور‌های متناسب با مأموریت آن‌ها در حال ساخت و طراحی است، تقریبا همه محصولاتی که قرار بود رونمایی آن‌ها رسانه‌ای شود، رسانه‌ای شده است و برای امسال الحاق جدیدی نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره چگونگی الحاق تانک کرار به نیرو‌های زمینی ارتش و سپاه، گفت: تانک کرار بومی و پیشرفته بوده که ما بعد از دفاع مقدس به آن دست یافته ایم و لذا این تانک متناسب با نیاز نیرو‌ها و برآورد سالانه آن‌ها تولید و تحویل می‌شود و محدودیتی برای تأمین این تانک نداریم.

سردار طلایی نیک عنوان کرد: در حوزه پهپادی محصولات متنوعی را در دست ساخت و طراحی داریم و بنابر ملاحظاتی زمانبدی رونمایی تغییر می‌کند و در ترکیب سامانه‌های موشکی و پدافندی با پهپادی دستاورد‌های خوبی داشته‌ایم که برای اعلام آن‌ها محدودیت داریم.

وی درباره جنایات رژیم صهیونیستی گفت: مهم‌ترین مسئله جهانی و منطقه شرارت‌های رژیم صهیونیستی است؛ حمایت و شرارت آن‌ها با پشتیبانی آمریکا صورت می‌گیرد که این باعث شده کارنامه ننگین این رژیم سنگین‌تر شود.

سردار طلایی‌نیک در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعا‌ها در مورد ایرانی بودن تسلیحات یمنی، بیان کرد: توانمندی نیرو‌های مسلح یمن، بومی و داخلی است و در کشور‌هایی که جبهه مقاومت فعال است به توانمندی بالایی رسیده‌اند، توانمندی یمنی‌ها نیز کاملا یمنی بوده و در واقع برای گرفتن غرامت است و لذا غربی‌ها مطالبی در مورد ایرانی‌بودن این تسلیحات مطرح می‌کنند تا دستاورد‌های یمن در حوزه جلوگیری از رسیدن کاروان‌های تدارکی به اسرائیل را کوچک‌نمایی کنند، اگر می‌خواهند موضوع یمن و خطوط کشتیرانی حل شود باید به آتش بس دائمی در غزه کمک کنند.

وی درباره صادرات پهپاد، گفت: صادرات اقلام دفاعی این گونه است که ما با رعایت همه مقررات بین المللی این کار را انجام می‌دهیم وکشور‌هایی در هدف صادرات قرار می‌گیرند که مداخله‌ای در جنگ‌افروزی‌های جنایتکارانه نداشته باشند.

سردار طلایی‌نیک در پاسخ به سوالی دیگر درباره بودجه وزارت دفاع، اظهار کرد: بودجه دفاعی در دو بخش حقوق و مزایای کارکنان و تقویت بنیه دفاعی تدوین می‌شود، در برنامه هفتم ۵ درصد بودجه عمومی متعلق به تقویت بنیه دفاعی است که هر سال در جداول بودجه درج می‌شود. البته ما از درآمد‌های صادراتی بخشی را برای کمک به تقویت بنیه دفاعی و کمک به نوسازی صنایع و طرح‌های راهبردی و تحقیقاتی استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بالگرد ملی در چه مرحله‌ای قرار دارد، اضافه کرد: بالگرد ملی در دست طراحی است و اگر این بالگرد به سرانجام برسد نیاز‌های نظامی و غیرنظامی را پوشش می‌دهد و ما برای ساخت بالگرد‌های غیرنظامی آماده پذیرش سفارش هستیم.

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه پاکسازی سطحی مناطق مرزی از مین تا عمق ۳۰ سانتی‌متری به طور کامل انجام شده است، عنوان کرد: برخی مین‌ها و گلوله‌ها به عمق زمین فرو رفته که در‌حال پاکسازی عمقی میادین مین هستیم. در این زمینه بزرگترین مشکل ما کمبود بودجه است. لذا؛ اگر منابع کافی در اختیار قرار گیرد ظرف یک تا دو سال آینده پاکسازی میادین مین به طور کامل انجام می‌شود.

سردار طلایی‌نیک در پاسخ به سوالی دیگر درباره برخی اخبار درمورد ناموفق بودن شلیک موشک در برخی رزمایش‌ها، بیان کرد: در بومی‌سازی تجهیزات دفاعی پیشرفت خوبی داشته و در حال حاضر ۱۰۰۰ طرح بومی سازی در وزارت دفاع را دنبال می‌کنیم. این امر به صیانت از مجموعه‌های وزارت دفاع، افزایش میزان تاب آوری در قبال تحریم‌ها انجام گرفته و کاهش ارز برخی از پیامد‌های این مشئله است.

وی با بیان اینکه دو نوع رزمایش وجود دارد، گفت: ما یک رزمایش تست سامانه‌ای داریم که سامانه‌ها آزمایش می‌شوند و قبل از تولید، محصول آزمایش شده و بعد وارد چرخه تولید می‌شود و برخی از رزمایش‌ها عملیاتی است و در آن‌ها تسلیحات تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن رزمایش‌ها هیچ سانحه‌ای که موجب نارسایی شود نداشته‌ایم و محصولاتی که تأیید خود را از یگان عملیاتی گرفته باشند در این رزمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی دیگر درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و ارتباط دادن این همکاری‌ها به جنگ در اوکراین، گفت: گمانه‌زنی‌های مطرح شده در این خصوص کاملا اشتباه هستند و این همکاری‌ها، هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین ندارند؛ ما طبق قرار و توافق‌های قبلی، همکاری‌های خود را با هدف ثبات امنیت منطقه ادامه می‌دهیم و البته آمادگی داریم برای خاتمه جنگ در منطقه بالکان و جنگ‌های منطقه‌ای، کمک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تمایلی برای ورود وزارت دفاع در عرصه خودروسازی نداریم، اضافه کرد: ما می‌توانیم در مواردی که خودروسازان داخلی با تنگنا مواجه هستند به آن‌ها کمک کرده و در این عرصه سهم خودمان را ایفا کنیم.

سردار طلایی‌نیک در پایان بیان کرد: برد موشک‌ها متناسب با تهدیدات احتمالی بوده و رده‌های مسئول در نظام این امر را تشخیص می‌دهند و تاکنون برد ۲۰۰۰ کیلومتری برای ما تعریف شده، اما توانایی فنی برای افزایش برد وجود دارد.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها