|

شش سکانس از یک زندگی پرهیاهو

دشمن درجه یک پوتین درگذشت

پوتین مرد کوچولوی دزدی است، در پناهگاهی زیر زمینی. این توصیفی است که الکسی ناوالنی، از رئیس‌جمهور روسیه ارائه می‌داد. توصیفی که نشان از عمق اختلاف این دو مرد دارد که حالا یکی از آنها مرده است.

دشمن درجه یک پوتین درگذشت
خبرنگار: مهسا مژدهی

 

روس‌ها می‌گویند ناوالنی جمعه شانزدهم فوریه، وقتی درحال قدم زدن بود، احساس ناخوشی کرد، بلافاصله بیهوش شد و بعد جانش را از دست داد. این مرگ برای مردی که تجربه برگشتن از مرگ به دست یک سم مهلک را داشته، زیادی ساده به‌نظر می‌رسد.

ناوالنی وبلاگ‌نویس

ناوالنی که روز جمعه در ۴۷ سالگی جان خود را از دست داد، قبل از آنکه تبدیل به مهم‌ترین دشمن پوتین شود، وبلاگ می‌نوشت. وبلاگ او آنقدر مشهور و پرطرفدار بود که می‌توانست با یک فراخوان، هزاران روس را در پارکی در مسکو جمع کند تا به نتایج انتخابات اعتراض کنند.

وبلاگ ناوالنی در سال ۲۰۱۰، روزانه ۶۰ هزار مخاطب داشت. او سال ۲۰۰۸ نوشتن در وبلاگ را شروع کرده بود و در آن از فساد اداری در نهادهای مالی و شرکت‌های بزرگ روسی حرف می‌زد.

 یکی از معروف‌ترین افشاگری‌های الکسی، انتشار اسنادی نیمه محرمانه درباره‌ شرکت دولتی خط لوله‌ی نفتی ترانس‌نفت بود. ناوالنی جوان این شرکت را با ارائه اسناد متهم به سوء‌استفاده سه میلیارد یورویی کرد. 

ناوالنی و جدل با پوتین

الکسی ناوالنی تا قبل از سال ۲۰۱۱، تلاش داشت تا خود را قاطی دشمنی با پوتین نکند. اما در فوریه این سال او تصمیم گرفت تا نوک پیکان انتقاداتش را به سمت حزب روسیه متحد به ریاست پوتین ببرد.

ناوالنی در بیانیه شروع کمپین علیه حزب روسیه متحد، آن را حزب کلاهبرداران و دزدان نامید. بعدها مخالفان پوتین از این عبارت علیه دولت او استفاده کردند.

مدودف یار نزدیک پوتین که در آن زمان رئیس‌جمهور روسیه بود، همان سال در توییتر رسمی خود نوشت: آن‌که در وبلاگش روسای کشور و حزب روسیه متحد را کلاهبرداران و دزدان توصیف می‌کند، حیوان احمق سوءاستفاده‌گر از آزادی بیان است.

ناوالنی ملی‌گرا

ناوالنی معتقد بود که حکومت پوتین، در حال مکیدن خون شهروندان روسیه است. او دولت پوتین را در ادامه حکومت تزارها می‌دانست.

الکسی هرچند فردی شجاع، طناز و آشنا به ادبیات جوانان روس و البته کاریزماتیک شناخته می‌شود اما هیچوقت نتوانست از زیر سایه فعالیت‌هایی که منتقدانش آن را فاشیستی می‌خواندند خارج شود.

او در سال ۲۰۰۷ از حزب یابلکو به دلیل شرکت در تظاهراتی به همراه ناسیونالیست‌های روس اخراج شد. تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات نئونازی‌هایی با سرهای تراشیده بوند. او با چچنی‌ها سر جنگ داشت و نظرات رادیکالی درمورد آنها می‌داد. ناوالنی یکبار مهاجران را به سوسک تشبیه کرده بود.

مسمومیت با ماده شیمیایی

سال ۲۰۲۰، الکسی ناوالنی در میانه مبارزات انتخاباتی منطقه‌‌ای با گاز نوویچوک مسموم شد. این گاز بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ به‌طور عمده در روسیه تولید می‌شد.

بعد از مسمومیت با نوویچوک نزدیکان ناوالنی او را به برلین بردند. این منتقد پوتین ماه‌ها در آلمان تحت درمان قرار گرفت و بعد بلافاصله به مسکو برگشت. 

ناوالنی قبل از آنکه به مسکو برود در گفتگویی به کریستین امان‌پور گفت: من باید برگردم. گمان نمی‌کنم امتیاز این را داشته باشم که در روسیه در امنیت زندگی کنم. اما باید برگردم چون نمی‌خواهم این گروه قاتلان در روسیه وجود داشته باشند.

یک ویدیو جنجالی

سال ۲۰۲۱ و بعد از بازداشت ناوالنی، نزدیکان او ویدیویی تحت‌عنوان کاخ پوتین منتشر کردند که یک قصر مجلل در در کنار دریای سیاه را نشان می‌داد. این ویدیو بیش از ۱۰۰ میلیون بار در سراسر جهان دیده شد. بعدها یک ثروتمند نزدیک به رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد مالک این قصر است.

مرد عاشق

تصاویری که از یولیا و الکسی ناوالنی تاکنون منتشر شده، آنها را به‌عنوان زوجی عاشق معرفی می‌کند. ویدیویی از او در حالی که در اتاق ملاقات زندان برای همسرش قلب می‌کشید میلیون‌ها بار مورد بازدید قرار گرفت. 

یولیا ناوالنی عصر جمعه در کنفرانس مونیخ پوتین را به قتل همسرش متهم کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها