|

سفیر طالبان در چین استوارنامه خود را به شی جین پینگ تقدیم کرد

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مراسمی اعتبارنامه/استوارنامه سفیر آن‌ها، اسدالله بلال کریمی، را پذیرفته است.عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارتخانه با انتشار عکس‌هایی گفته است که بلال کریمی رسماً «سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان)» در چین خواهد بود.

سفیر طالبان در چین استوارنامه خود را به شی جین پینگ تقدیم کرد

به گزارش شبکه شرق، وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مراسمی اعتبارنامه/استوارنامه سفیر آن‌ها، اسدالله بلال کریمی، را پذیرفته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارتخانه با انتشار عکس‌هایی گفته است که بلال کریمی رسماً «سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان)» در چین خواهد بود.

بلخی در ادامه پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که بلال کریمی در کنار سفرای ۴۱ کشور دیگر در این مراسم شرکت داشته است.

او نوشته است که رئیس‌جمهور چین به سفیر طالبان آرزوی موفقیت کرده است.

هرچند تاکنون چین و هیچ کشور دیگری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است اما در سپتامبر ۲۰۲۳ چین نخستین کشوری بود که سفیری رسمی به افغانستان فرستاد و این سفیر اعتبارنامه خود را به نخست‌وزیر طالبان تقدیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان همچنین نوشته است که کریمی با وانگ‌ یی، وزیر امور خارجه چین هم دیدار کرده است.

بلال کریمی در دسامبر ۲۰۲۳ از سوی حکومت طالبان به عنوان سفیر به پکن اعزام شد و در سفارت افغانستان فعالیت خود را آغاز کرد.

چین از گذشته، تعامل نزدیکی با طالبان داشته است و با سقوط دولت پیشین یکی از چند کشوری بود که سفارت خود را در کابل تعطیل نکرد.

معاون نخست‌وزیر طالبان اخیرا گفته است که حکومت آن‌ها تاکنون ۱۷ نمایندگی سیاسی فعال در کشورها دارد.

بعضی کشورها از جمله ایران، پاکستان و چین نماینده‌های دیپلماتیک این حکومت را پذیرفته‌اند و با این حکومت تعامل دارند، اما بازگشت طالبان به قدرت بیشتر سفارتخانه افغانستان در کشورها در سردرگمی به‌سر می‌برند.

چین سفیر جدید به افغانستان فرستاد؛ طالبان: امیدواریم فصل جدیدی از روابط ما آغاز شود

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها