|

این خبر در حال بروزرسانی است؛

آخرین اخبار از حادثه تروریستی کرمان / داعش مسئولیت انفجارها را برعهده گرفت / انفجار اول انتحاری بود / شنیده‌شدن صدای تیراندازی در کرمان / اعلام زمان تشییع‌پیکر شهدا و اسامی جان‌باختگان و مصدومان / علت تغییر آمار شهدا چه بود؟ + ویدئو و تصاویر

در ساعت 14:50 دقیقه و 15:17 دقیقه بعدازظهر، 13 دی ماه سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، دو انفجار تروریستی در محدوده گلزار شهدای کرمان اتفاق افتاد؛ حادثه اول در ورودی گلزار شهدای کرمان و حادثه دوم در ورودی تخت درگاه قلی‌بیگ اتفاق افتاد. در این حادثه ،تعداد زیادی از هم‌وطنان، مصدوم و شهید شدند. آخرین اخبار و وضعیت امنیتی در کرمان پس از حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان، واکنش‌ها، آخرین آمار مصدومان و قربانیان این حادثه را در ادامه بخوانید.

آخرین اخبار از حادثه تروریستی کرمان / داعش مسئولیت انفجارها را برعهده گرفت / انفجار اول انتحاری بود / شنیده‌شدن صدای تیراندازی در کرمان / اعلام زمان تشییع‌پیکر شهدا و اسامی جان‌باختگان و مصدومان / علت تغییر آمار شهدا چه بود؟ + ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، روز چهارشنبه «13 دی ماه 1402» مردم از نقاط مختلف کشور، برای حضور در سال‌روز شهادت سردار سلیمانی، به کرمان سفر کرده بودند؛ حدود ساعت ۱۵، ۲ انفجار تروریستی به فاصله زمانی چند دقیقه‌ای در مسیر منتهی به «گلزار شهدای کرمان» رخ داد که باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعداد زیادی از هم‌وطنان در کرمان شد.

داعش مسئولیت انفجارهای تروریستی در کرمان را بر عهده گرفت

به گزارش شبکه شرق، گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار‌های تروریستی در کرمان را برعهده گرفته است.

 گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار‌های تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را برعهده گرفته است. طبق بیانیه‌ای که این گروه تروریستی منتشر کرده، انفجار‌های روز گذشته «چهارشنبه، 13 دی ماه 1402» توسط ۲ عامل انتحاری انجام گرفته است.

انفجار اول انتحاری بود، دومی هم به احتمال زیاد همین‌طور

به گزارش شبکه شرق، «ایرنا»، خبرگزاری رسمی دولت به نقل از یک منبع آگاه نوشت که انفجار اول در حادثه تروریستی کرمان انتحاری بوده و انفجار دوم نیز به اجتمال زیاد انتخاری بوده است.

ایرنا از قول یک منبع آگاه در کرمان نوشت: درحالیکه بررسی صحنه در ساعات اولیه انفجار حاکی از عملیات بمب‌گذاری به وسیله بسته‌های انفجاری در کرمان بود، اما اکنون با بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته، با قطعیت می‌توان گفت که یکی از انفجار‌های تروریستی در گلزار شهدا در نتیجه اقدام عامل انتحاری و دیگری هم به احتمال زیاد به همین شیوه بوده است.

به گفته این منبع مطلع انفجار اول مشخص شده انتحاری بوده و دومی نیز در دست بررسی است که به احتمال زیاد آن هم انتحاری بوده است.

او افزود: عامل انتحاری اول مرد بوده که در نتیجه انفجار تکه تکه شده است و کار شناسایی در دست بررسی قرار دارد.

محل انفجار‌ها به ترتیب در فاصله ۱.۵ کیلومتری و ۲.۷ کیلومتری مزار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده که علت انفجار در این اماکن عدم امکان عبور از گیت‌های بازرسی در آن محدوده بوده است.

حادثه تروریستی کرمان

داعش مسئولیت انفجار تروریستی در کرمان را برعهده گرفت؟

در حالی که اکانت توییتری «ترور آلارم» اعلام کرده بود داعش مسئولیت ۲ انفجار را در کرمان بر عهده گرفته است، در بیانیه جدید داعش، هیچ اشاره‌ای به عملیات تروریستی در کرمان نشده است.

سخنگوی داعش یک فایل صوتی ۳۳ دقیقه‌ای منتشر کرده است که طی آن هیچ اشاره‌ای به عملیات تروریستی در کرمان نشده است.

در صوتی که از سخنگوی رسمی داعش، پیرامون موضوع فلسطین و مواضع داعش درباره جنگ اخیر منتشر شده است، صحبت و یا مطلبی از انفجار کرمان نیست.

در این بیانیه سخنگوی داعش از نیرو‌های داعش می‌خواهد با هر چه می‌توانند در هر جای دنیا علیه کفار به ویژه در اروپا و آمریکا عملیات کنند. سخنگوی داعش در این بخش می‌گوید بین غیرنظامیان و نظامی تفاوتی نگذارید؛ همان‌گونه که در غزه غیرنظامیان را به شهادت رساندند.

ساعتی پیش خبری پیرامون توییت اکانت اسرائیلی «ترور آلارم» نیز مبنی بر پذیرش علملیات تروریستی کرمان توسط داعش منتشر شده است که باید این نکته را در نظر داشت این اکانت ارتباطی با گروهک تروریستی داعش ندارد.

​«ناشر‌نیوز» رسانه گروه تروریستی داعش، ظهر امروز «پنجشنبه، 14 دی ماه 1402» طی خبری از اعلام قریب الوقوع موضوعی خبر داده بود!

نورنیوز نوشته بود: احتمال دارد اعلام موضع داعش به حادثه تروریستی دیروز کرمان مرتبط باشد.

داعش

لغو مراسم تشییع‌پیکر شهدای انفجار کرمان

مراسم تشییع شهدای انفجار تروریستی کرمان لغو شد.

استاندار کرمان اعلام کرد: مراسم تشییع شهدای انفجار تروریستی که قرار بود فردا «جمعه، 15 دی ماه 1402» از ساعت ۱۰ صبح، از خیابان غزه به سمت مصلی کرمان برگزار شود، با تصمیم شورای تامین لغو شد.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان اظهار داشت: مراسم تشییع شهدای انفجار تروریستی که قرار بود فردا از ساعت 10 صبح از خیابان غزه به سمت مصلی کرمان برگزار شود با تصمیم شورای تامین لغو شد و اجتماع مردمی با حضور مردم و شهدا در مصلی کرمان برگزار خواهد شد.

‌او افزود: همچنین محدوده گلزار شهدای کرمان، بعد از دعای ندبه تخلیه می‌شود تا شرایط برای تدفین شهدا فراهم شود.

استاندار کرمان تاکید کرد: بعد از اتمام مراسم در مصلی، پیکر شهدا به مرور به گلزار منتقل شده و خاکسپاری فقط با حضور خانواده‌ها انجام خواهد شد لذا مردم به هیچ وجه در گلزار شهدا حضور نیابند. شهدای شهرستان‌ها و روستاها نیز از امشب به شهرستان‌ها منتقل می‌شوند.

تعدادی شهدای کرمان افزایش یافت

خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: با شهادت یکی از مجروحان جنایت تروریستی کرمان، شمار شهدای این واقعه به ۸۵ نفر افزایش یافت.

تعدادی از شهدا زن، کودک و نوجوان هستند. همچنین ۸ تن از شهدا، از اتباع افغانستان بوده‌اند.

تصمیمات شورای عالی امنیت ملی اعلام شد

شورای‌عالی امنیت ملی در پی حادثه تروریستی روز گذشته «چهارشنبه، 13 دی ماه 1402» در مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، صبح امروز تشکیل جلسه داد و تصمیماتی در رابطه با تسریع در شناسایی و مجازات آمران و عاملان این رخداد اتخاذ کرد.

شورای‌عالی امنیت ملی در پی حادثه تروریستی روز گذشته در مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، صبح امروز تشکیل جلسه داد و تصمیماتی در رابطه با تسریع در شناسایی و مجازات آمران و عاملان این رخداد اتخاذ کرد.

در پی حادثه تروریستی از سوی دشمنان وحدت و انسجام ملت ایران در مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، جلسه شورای‌عالی امنیت ملی جهت اخذ تصمیمات میدانی، در اولین فرصت تشکیل و پس از ارائه و بررسی گزارشات مراجع اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی مقرر گردید:

۱- دستگاه‌های اطلاعاتی سرنخ‌های به‌دست آمده از این عملیات تروریستی را با سرعت پیگیری و عاملین مزدور آن را شناسایی و معرفی نمایند.

2- نقش مغزهای مفسدی که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به طوری دقیق شناسایی و گزارش نمایند.

3- دستگاه‌های ذیربط نسبت به پیش‌بینی و پیگیری و برخورد قاطع با عاملان و مجازات عادلانه آمران یا پشتیبانان این جنایت اقدام نمایند.

درخواست مهم سردار رادان از مردم در پی حادثه تروریستی کرمان

فرمانده کل انتظامی کشور درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: ضمن واکاوی دقیق این حادثه تروریستی، خود را خادم و جان فدای مردم می‌دانیم.

سردار احمدرضا رادان، پنجشنبه «۱۴ دی ماه 1402» در کمیسیون عملیات پلیس کرمان ضمن واکاوی دقیق حادثه تروریستی گلزار شهدا و ابراز هم‌دردی مجدد با خانواده شهدا و مجروحان این حادثه، افزود: این رخداد ناجوانمردانه و آسمانی شدن مریدان سردار دل‌ها در دیار فرمانده شهید، نشان از ضعف و ناتوانی دشمنان قسم خورده است.

او تصریح کرد: این امت صبور، ایثارگر و ولایی از خیلی وقت پیش شاهد قطعه قطعه شدن پیکر فرزندان این آب و خاک در جنگ تحمیلی مقابل دشمنان قسم‌خورده انقلاب بوده‌اند و هیچ‌گاه احساس شکست و هراسی نخواهند داشت.

رادان با اشاره به این‌که عملیات‌های تروریستی دشمن از رویدادهای پرشمار زمان انقلاب و زمان جنگ بوده‌اند، افزود: در رخداد گلزار شهدای کرمان چینش و ایفای نقش واحدهای اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی، پلیس و دیگر یگان‌های امدادی بر اساس طرح عملیاتی خود بوده و در زمان وقوع انفجار هم هر چه در توان داشتند، انجام دادند اما در وقوع این‌گونه عملیات‌ها، پیچیدگی‌های خاص وجود دارد که باید در ابعاد مختلف احصا شوند.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: در این میان حضور شهدایی از مجموعه انتظامی در شمار دیگر شهدا و مکان‌های گردهمایی مردم حامل این نکته است که پلیس در تمام عرصه‌ها حضور شبانه روزی دارد و تنها زمانی این حضور حس می‌شود که چنین مواردی رخ می‌دهد و بیش از پیش به اهمیت دو نعمت پنهان امنیت و سلامت پی می‌بریم.

او با تاکید بر اهتمام کامل مجموعه انتظامی به منظور دلجویی و رسیدگی بی وقفه به امور خانواده شهدای انتظامی و هم‌چنین همکاری همه‌جانبه با خانواده سایر شهدا و مجروحان، تأکید کرد: در این رابطه ضمن واکاوی دقیق این حادثه تروریستی، خود را خادم و جان فدای مردم می‌دانیم.

سردار رادان از مردم عزیز کشورمان خواست ضمن حفظ هوشیاری در مقابل هجمه‌های آشکار و پنهان دشمنان، هرگونه مورد خاص و مشکوک را به پلیس و دیگر نهادهای امنیتی گزارش کنند.

شنیده شدن صدای تیراندازی در کرمان

یک‌روز بعد از اقدام تروریستی و انفجار بمب در کرمان منابع خبری از شنیدن صدای تیراندازی در این شهر خبر داده‌اند. هنوز صحت و سقم‌خبر تایید نشده است.

منابع امنیتی از جمله سردار معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، وقوع تیراندازی در روز پنجشنبه «14 دی ماه 1402» در کرمان را تایید نکردند.

روز پنجشنبه در فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی، مطالبی مبنی بر وقوع تیراندازی در شهر کرمان منتشر شد که این مطلب از سوی منابع امنیتی و فرمانده سپاه ثارالله کرمان تکذیب شد.

خبرگزاری تسنیم نوشت: «در حالی که از دقایقی پیش برخی رسانه‌ها مدعی شنیده شدن صدای تیراندازی در شهر کرمان شدند، اما پیگیری‌های خبرنگاران تسنیم در کرمان حاکی از این است که این ادعا صحت ندارد و امنیت کامل در سطح شهر کرمان برقرار است.

فرمانده سپاه استان کرمان ضمن تکذیب هرگونه تیراندازی در سطح شهر کرمان گفت که امنیت کامل در استان برقرار است.

در حالی که از دقایقی پیش برخی رسانه‌ها مدعی شنیده شدن صدای تیراندازی در شهر کرمان شدند، اما پیگیری‌ها در کرمان، حاکی از این است که این ادعا صحت ندارد و امنیت کامل در سطح شهر کرمان برقرار است.

فرمانده سپاه استان کرمان، ضمن تکذیب هرگونه تیراندازی در سطح شهر کرمان گفت که امینت کامل در استان برقرار بوده و برنامه‌های سالگرد حاج قاسم طبق برنامه و با حضور پرشور‌تر مردم و زائران در گلزار شهدا در حال برگزاری است.‌

اعلام اسامی شهدای حادثه تروریستی کرمان

 اسامی ۸۴ شهید حادثه تروریستی کرمان از سوی پزشکی قانونی اعلام شد.

پزشکی قانونی کرمان اسامی برخی از شهدای انفجار تروریستی کرمان را منتشر کرد.

حادثه تروریستی کرمان

اسامی مجروحان حادثه تروریستی کرمان

آخرین وضعیت مجروحان حادثه تروریستی کرمان در ۱۲ بیمارستان دولتی، خصوصی و نظامی و آمار مصدومان بستری در بخش‌های ویژه و عادی بیمارستان‌های شهر کرمان به تفکیک بیمارستان و سن اعلام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در مجموع ۱۲ بیمارستان شهر کرمان ۲۸ کودک بستری هستند.

مهدی احمدی نژاد، با اشاره به فعالیت دوازده بیمارستان برای پذیرش مجروحان حادثه تروریستی کرمان گفت: ۴۷ نفر از مجروحان هم اکنون در بخش‌های ویژه بستری هستند.

او  ادامه داد: ۱۳۳ نفر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها بستری هستند و ۲۸ کودک زیر ۱۵ سال نیز در بین مجروحان دیده می‌شود.

احمدی نژاد تعداد خانم‌های مجروح را ۷۵ و تعداد آقایان مجروح را ۷۷ نفر دانست و گفت: روند درمان در سطح بیمارستان‌های شهر کرمان مناسب بوده و کمبود دارو و تجهیزات مشاهده نمی‌شود.

در لیست مجروحان تروریستی کرمان، ۲۸ کودک و نوجوان زیر ۱۵ سال دیده می‌شود.

حادثه تروریستی کرمان

پزشکی قانونی اسامی برخی از شهدای کرمان را اعلام کرد

 پزشکی قانونی کرمان اسامی برخی از شهدای انفجار تروریستی کرمان را منتشر کرد.

تاکنون ۳۶ شهید حادثه تروریستی کرمان احراز هویت شده‌اند.

اسامی این شهدا به شرح زیر است:

۱- ماشالله مهدیزاده

۲- عادل رضایی (مداح)

۳- امیرحسین دهدهی

۴- طاهره درستکار

۵- علی فرامرزپور

۶- سمانه رجایی

۷- فاطمه پرنده‌کام

۸- یاسین تشت‌زر

۹- اکرم کمالی

۱۰- سعید شادکام

۱۱- آیدا قاسمی

۱۲- رضا مداح (یگان امداد)

۱۳- محمد پورشیخ علی (یگان امداد)

۱۴- مهدی علوی

۱۵- علیرضا محمدی پور

۱۶- محمدامین صفرزاده

۱۷- علیرضا صادقی

۱۸- زینب رحمت آبادی

۱۹- معصومه رحمت آبادی

۲۰- علیرضا سعادت ماهانی (هلال احمر)

۲۱- مکرمه حسینی (هلال احمر)

۲۲- ساینا علی بیگی

۲۳- اسماعیل عرب

۲۴- فائزه رحیمی

۲۵- فاطمه میرزایی

۲۶- زهرا برهان‌نژاد

۲۷- فهیمه کاربخش

۲۸- رضا اکبرزاده

۲۹- اشرف دادی‌دهنوی

۳۰- امیرسلطانی (کارمند شهرداری)

۳۱- میلاد شادکام

۳۲- فاطمه رجب‌زاده

۳۳- معصومه بدرآبادی

۳۴- زینب بدرآبادی

۳۵- محمدطاها قدیمی‌فر

۳۶- محمدپورچنگیز.

۲۸ نفر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان کودک هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۴۷ بیمار در بخش‌های ویژه و ۱۰۳ بیمار در بخش‌های عادی بستری هستند.

توضیحات وزیر کشور درباره وضعیت امنیتی در کرمان و آمار شهدا و مصدومان انفجار تروریستی در کرمان

وزیر کشور با بیان «اکنون وضعیت امنیتی‌ در کرمان آرام است»، گفت: عاملان انفجار تروریستی در قبضه قدرت دستگاه‌ها‌ی امنیتی ایران گرفتار خواهند شد.

احمد وحیدی در حاشیه عیادت از مجروحان انفجار تروریستی کرمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صمیمانه از کادر درمانی بیمارستان‌ها تشکر می‌کنیم که پس از انفجار روز گذشته تعداد قابل‌توجهی از مجروحان را درمان کردند و 111 عمل جراحی به‌روی مجروحان انجام شده که کار بسیار ارزشمندی بوده است.

او با بیان اینکه «براساس آخرین آمار اعلام‌شده پزشکی قانونی عدد شهدای ما 84 نفر است»، گفت: البته تعدادی از عزیزان در بیمارستان و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که وضعیت مناسبی ندارند و ممکن است این آمار تغییر کند.

وزیر کشور با اعلام اینکه «284 مصدوم داشتیم که تعداد قابل‌توجهی مرخص شدند»، افزود: در زمان حاضر 220 نفر در مجموع بیمارستان‌های کرمان بستری هستند که تعداد زیادی از مجروحان حال عمومی خوبی دارند و یا احتیاج به عمل جراحی کوچکی دارند. تعداد زیادی سرپایی مداوا و ترخیص شده‌اند و تعدادی هم امروز مرخص می‌شوند و الحمدلله مشکل خاصی ندارند.

وزیر کشور تصریح کرد: همه کادر درمان بسیج شده‌اند تا سریعاً مشکل مجروحان برطرف شود و با حضور و استقرار وزیر بهداشت روند درمان مجروحان به‌خوبی در حال انجام است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت امنیتی کرمان، گفت: دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی بر موضوع اشراف دارند و مسلط هستند و برنامه‌های خودشان را طبق روال پیش‌بینی‌شده انجام می‌دهند.

وحیدی با ابراز اینکه همه چیز در کرمان عادی و آرام است و ماجرای روز گذشته محدوده گلزار شهدای کرمان در حال تجزیه و تحلیل و بررسی است، ادامه داد: روز گذشته دو انفجار شدید با موج شدید و با مواد شدید‌الانفجار بین مردم رخ داد.

وزیر کشور با توضیح اینکه بخش اعظم صدمات واردشده به‌دلیل ترکش‌ها و ساچمه‌های انفجار بود که به سر عزیزان ما اصابت کرده است، افزود: حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان، یک حادثه تلخ، بزدلانه و مزدورانه بوده است.

او با بیان اینکه تروریست‌هایی که از شهید سلیمانی می‌ترسیدند نشان دادند که از هواداران، رهروان و عزاداران حاج قاسم هم می‌ترسند، گفت: این حادثه نشان‌دهنده عمق خباثت دشمنان است.

وحیدی تاکید کرد: عاملان حادثه تروریستی روز گذشته در محدوده گلزار شهدای کرمان بی‌تردید در قبضه قدرت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما گرفتار خواهند شد و سیلی محکمی دریافت خواهند کرد؛ عاملان و حامیان این حادثه تروریستی از خشم ملت ایران باید بترسند.

دستگیری تروریست‌های حادثه کرمان در دستورکار است

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: شناسایی و دستگیری تروریست‌های حادثه گلزار شهدای کرمان در دستور کار ویژه دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان کرمان قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی شهادت جمعی از شهروندان عزیز استان و مجروح شدن تعداد دیگری از هموطنان و همشهریان کرمانی را به ملت شریف ایران و مردم عزیز استان کرمان تسلیت گفت.

او ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده تروریستی کرمان، اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه تروریستی تلخ در کرمان، ریاست قوه قضائیه خطاب به دستگاه قضائی استان کرمان دستوراتی صادر کرد.

حمیدی ادامه داد: از همان لحظات اولیه حادثه رسیدگی به موضوع در دستور کار سیستم قضائی استان قرار گرفت.

رئیس شورای قضائی استان کرمان اعلام کرد: امیدواریم با دستوراتی که صادر شده و با پیگیری که دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی استان انجام می‌دهند هر چه سریع‌تر پشت پرده این حادثه روشن شود.

او تاکید کرد: امیدواریم هرچه زودتر عواملی که این حادثه را پشتیبانی و عواملی که اقدام کردند شناسایی و تحویل دستگاه قضائی استان شوند تا در اسرع وقت پرونده آنها با سرعت و دقت لازم رسیدگی بشود.

حمیدی گفت: با شناسایی عوامل این حادثه تلخ ما بتوانیم آنها را به سزای عمل ننگین خودشان برسانیم و بتوانیم خبرهای خوبی در این رابطه در آینده به مردم عزیزمان ارائه بدهیم.

او به تشریح اقدامات انجام شده طی ساعات گذشته در دستگاه قضائی استان کرمان اشاره کرد و افزود: در اولین اقدام، بلافاصله دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در محل حادثه حاضر و تحقیقات اولیه برای بررسی حادثه و ابعاد قضائی این عملیات تروریستی آغاز شد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان اعلام کرد: فوراً دستورات قضائی لازم و از محل حادثه از سوی مدعی العموم خطاب به دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی صادر شد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان عنوان کرد: پس از اینکه پیکر پاک شهدای عزیز از بیمارستان‌های سطح شهر به پزشکی قانونی استان منتقل شد، با توجه به تعداد بالای شهدا، دو نفر از بازپرسان دادسرای عمومی و انقلاب کرمان به همراه معاون دادستان مرکز استان در محل پزشکی قانونی حضور پیدا کردند.

او ادامه داد: در همان محل پزشکی قانونی دستورات قضائی لازم را برای شناسایی هویت شهدای عزیز صادر شد.

حمیدی افزود: این اقدام در تسریع انجام تشریفات قانونی که در پزشکی قانونی برای شناسایی ابدان پاک شهدا باید انجام شود مؤثر بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به اقدام سوم دستگاه قضائی در ساعات پس از وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: در این رابطه پرونده قضائی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان زیر نظر بازپرس ویژه ای برای رسیدگی به ابعاد قضائی این موضوع تشکیل شده است.

او افزود: در این راستا دستورات قضائی لازم توسط دادستان به ضابطین خاص و عام صادر شده است.

حمیدی تاکید کرد: در آینده خانواده‌های معظم شهدا و همچنین کسانی که در این حادثه دلخراش مصدوم و مجروح شدند می‌توانند برای طرح شکایت از عوامل دخیل در این حادثه به دادسرای کرمان مراجعه و شکایات خود را مطرح کنند که در این زمینه رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده تروریستی کرمان تشریح شد

رییس دادگستری استان کرمان آخرین وضعیت پرونده تروریستی کرمان را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از شهروندان عزیز استان و مجروح شدن تعداد دیگری از هموطنان و همشهریان کرمانی به ملت شریف ایران و مردم عزیز استان کرمان، اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه تروریستی تلخ در کرمان و به دنبال دستوراتی که ریاست محترم قوه قضائیه خطاب به دستگاه قضائی استان کرمان صادر کردند از همان لحظات اولیه حادثه رسیدگی به موضوع در دستور کار سیستم قضائی استان قرار گرفت.

او اعلام کرد: امیدوار هستم با دستوراتی که صادرشده و با پیگیری که دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی استان انجام می‌دهند هر چه سریع‌تر پشت پرده این حادثه روشن شود و عواملی که پشتیبانی می‌کردند و عواملی که اقدام کردند شناسایی و تحویل دستگاه قضائی استان شوند تا در اسرع وقت پرونده آن‌ها با سرعت و دقت لازم رسیدگی شود و ما بتوانیم عوامل این حادثه را به سزای عمل ننگین خودشان برسانیم و انشاءالله خبرهای خوبی در این رابطه بتوانیم در آینده به مردم عزیزمان ارائه دهیم.

حمیدی به تشریح اقدامات انجام‌شده طی ساعات گذشته در دستگاه قضائی استان کرمان اشاره کرد و گفت: در اولین اقدام، بلافاصله دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در محل حادثه حاضر و تحقیقات اولیه برای بررسی حادثه و ابعاد قضائی این عملیات تروریستی آغاز شد.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد: بلافاصله دستورات قضائی لازم و از محل حادثه از سوی مدعی‌العموم خطاب به دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی صادر شد.

او عنوان کرد: پس از اینکه پیکر پاک شهدای عزیز از بیمارستان‌های سطح شهر به پزشکی قانونی استان منتقل شد با توجه به تعداد بالای شهدا، دو نفر از بازپرسان دادسرای عمومی و انقلاب کرمان به همراه معاون دادستان مرکز استان در محل پزشکی قانونی حضور پیدا کردند و همان محل پزشکی قانونی دستورات قضائی لازم را برای شناسایی هویت شهدای عزیز صادر کردند و این اقدام در تسریع انجام تشریفات قانونی که در پزشکی قانونی برای شناسایی ابدان پاک شهدا باید انجام شود موثر بود.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان به اقدام سوم دستگاه قضائی در ساعات پس از وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: در این رابطه پرونده قضائی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان زیر نظر بازپرس ویژه‌ای برای رسیدگی به ابعاد قضائی این موضوع تشکیل‌شده است و دستورات قضائی لازم توسط دادستان به ضابطین خاص و عام صادرشده است.

حمیدی بیان کرد: همچنین در آینده خانواده‌های معظم شهدا و همچنین کسانی که در این حادثه دل‌خراش مصدوم و مجروح شدند می‌توانند برای طرح شکایت از عوامل دخیل در این حادثه به دادسرای کرمان مراجعه و شکایات خود را مطرح و رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.

برخی ‌بیماران ‌علائم مرگ مغزی دارند 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان آخرین وضعیت مجروحان حادثه تروریستی کرمان در ۱۲ بیمارستان دولتی، خصوصی و نظامی را تشریح کرد.

مهدی احمدی‌نژد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین وضعیت مصدومان بستری در بیمارستان‌ها کرمان، اظهار داشت: روند درمانی بیمارانی که در بخش‌های مختلف 12 بیمارستان خصوصی، دولتی و نظامی کرمان بستری هستند، به خوبی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه آمار ارائه شده هر لحظه در حال تغییر است، گفت: برخی از بیماران ترکش به سر آنها اصابت کرده و علائم مرگ مغزی دارند اما در مجموع از 211 بیمار پذیرش شده در بیمارستان‌ها اغلب بیماران وضعیت خوبی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه تا عصر امروز حداقل 30 درصد مجروحان بستری در بیمارستان‌های کرمان ترخیص می‌شوند، ادامه داد: تمام امکانات درمانی در بیمارستان‌های کرمان فراهم است و فقط بیمارانی که خانواده آنها در شهرستان‌های دیگر هستند ممکن است به دلیل بُعد مسافت به استان‌های دیگر منتقل شوند که براساس آمار ارائه شده 6 نفر مجروحان از استان‌های دیگر هستند که امکان دارد منتقل شوند.

حادثه تروریستی کرمان

او  با اشاره به اینکه متخصصانی در رشته‌های جراحی، تروما، جراحی عروق و متخصص بیهوشی وارد استان شدند، افزود: این پزشکان برای کمک به کادر درمان به کرمان آمدند و نیاز بود به دلیل خستگی زیاد کادر درمان کرمان از پزشکان دیگر استان‌ها استفاده شود.

احمدی‌نژد با بیان اینکه دیشب تا صبح تمام اتاق‌های عمل ما فعال بودند، البته عمل‌های جراحی اورژانسی و حیاتی ما طی چهار ساعت اول انجام شده است، گفت: بقیه عمل‌های جراحی ما هم امروز انجام می‌شوند.

بیانیه مهم سپاه پاسداران 

به گزارش شبکه شرق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کرد: بی‌تردید خون‌های پاک شهدای جوار مزار حاج قاسم عزیز، انرژی جدیدی بر کالبد مکتب سلیمانی و ارادتمندان شهید قدس تزریق و آنان را برای مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران مصمم‌تر کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «جنایت تروریستی عصر ۱۳ دی ماه در مسیر برگزاری آیین‌های گرامیداشت چهارمین سالگرد سیدالشهدای مقاومت اسلامی سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد پرشماری از زائران مزار سردار دل‌ها از اقصی نقاط کشور گردید، اقدامی کور و کینه‌توزانه برای القای ناامنی در کشور و انتقام از عشق و ارادت ملت عظیم‌الشأن ایران به ویژه نسل جوان غیور و غیرتمند به آن شهید است.»

این بیانیه می‌افزاید: «دشمنان بزدل بدانند آتشی که شهید سلیمانی بر قلب و جان ایرانیان و سایر علاقمندان او برافروخته است و آنان را در جبهه‌ای متحد و مقتدر به مقاومت، ایستادگی و فداکاری برابر دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) و اقتدار مسلمین فراخوانده، خاموش‌شدنی نیست و شعله‌ورتر از گذشته آمال و آرزوهای شیطانی آنان را خواهد سوزاند.»

این بیانیه در پایان با تبریک و تسلیت شهادت مظلومانه شهدای عزیز به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، خانواده معظم شهدا و آحاد ملت شریف و شهیدپرور ایران اسلامی و ابراز همدردی با مجروحان حادثه و طلب شفای عاجل آنان، تاکید کرده است: حادثه هولناک تروریستی کرمان نشان داد شهید سلیمانی زنده‌تر از قاسم سلیمانی برای دشمنان خطرناک‌تر است و آنان قادر نخواهند بود شکست‌هایی که از اسطوره مقاومت و قهرمان ملت ایران متحمل شده‌اند را جبران کنند؛ بی‌تردید خون‌های پاک شهدای جوار مزار حاج قاسم عزیز، انرژی جدیدی بر کالبد مکتب سلیمانی و ارادتمندان شهید قدس تزریق و آنان را برای مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران مصمم‌تر کرده است.

حضور سردار قاآنی در گلزار شهدای کرمان

‌فرمانده نیروی قدس سپاه دقایقی پیش وارد کرمان شد و بلافاصله به گلزار شهدای کرمان رفت.

فرمانده نیروی قدس سپاه ظهر امروز «پنجشنبه، 14 دی ماه 1402» وارد کرمان شد و بلافاصله به گلزار شهدای کرمان رفت.

پس از اینکه مردم از حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در گلزار شهدا مطلع شدند بلافاصله خود را به وی رسانده و با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل خواهان انتقام سخت از تروریست‌ها شدند.

سردار قاآنی پس از قرائت فاتحه بر مزار حاج قاسم و تجدید میثاق دوباره با فرمانده سابق در جمع مردم حضور یافت و ابراز احساسات مردم قدردانی کرد.

علت تغییر آمار شهدای حادثه تروریستی کرمان

رئیس سازمان اورژانس کشور در توضیح علت اشتباه در شمارش تعداد شهدای حادثه تروریستی کرمان، توضیح داد: چون اجساد متلاشی بودند حتی در یک کاور جسد، دو نمونه پا داشتیم و این را دو نفر شمارش کردند؛ سپس زمانی که اجساد کنار هم در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت، آنها شناسایی را به درستی اعلام کردند که ۸۴ نفر در این حادثه شهید شده‌اند. 

جعفر میعادفر، گفت: اقدامات بسیار مناسبی در حوزه بهداشت، درمان و اورژانس پس از حادثه تروریستی کرمان انجام شده است. 

به گفته او، آخرین تعداد مصدومین این حادثه که در ۱۲ بیمارستان کرمان بستری هستند ۱۹۵ بیمار است که ۱۴۹ بیمار در بخش‌ها اقدامات درمانی اصلی برایشان انجام شده است و در حال ادامه درمان هستند که به زودی مرخص می شوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: تعداد ۴۶ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که بخشی از این افراد اعمال جراحی متفاوتی انجام داده‌اند و می‌بایست یک تا دو روز در این بخش‌ها بستری باشند تا حال عمومی آنها بهتر شود. تعدادی از افراد نیز وضعیت خیلی خوبی ندارند که در تلاش هستیم خدمات خوبی به آنها ارائه دهیم.

او در خصوص تعداد آمار شهدای این حادثه تروریستی، توضیح داد: آمارهای متعددی داشتیم و تا ۱۰۳ مورد هم اعلام شد؛ درواقع اقدام به جمع‌آوری اجساد درحوزه فعالیت ما نیست اما انقدر صحنه بد بود که با تمام امکانات سعی کردیم شهدا و مجروحین را پیدا کرده و به مراکز مختلف انتقال دهیم که در این روند برخی دوبار شمرده شدند و برخی از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری انقال یافتند و این سبب شد آمار متفاوت شود.

او تاکید کرد: چون اجساد متلاشی بودند حتی در یک کاور جسد، دو نمونه پا داشتیم و این را دو نفر شمارش کردند؛ سپس زمانی که اجساد کنار هم در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت، آنها شناسایی را به درستی اعلام کردند که ۸۴ نفر در این حادثه شهید شده‌اند. 

به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، برخی از شهدا متلاشی شده و قابل شناسایی نبوده و مجهول الهویه هستند که باید از طریق روش‌های مختلف پزشکی قانونی شناسایی شوند.

میعادفر که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، درخاتمه تاکید کرد: علاوه بر پزشکان فعال، شب گذشته ۲ اکیپ هم از تهران و یک اکیپ هم از شیراز برای کمک اعزام شدند و اقدامات درمانی درحال انجام است. شب گذشته نیز تا ساعت ۳ بامداد به همراه وزیر بهداشت از تمام بیمارستان‌های کرمان بازدید کردیم و روند اقدامات درمانی را پیگیری کردیم.

حادثه تروریستی کرمان

 

حادثه تروریستی کرمان

بیانیه ارتش در پی حادثه تروریستی کرمان

ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای، جنایت تروریستی کرمان را که منجر به شهادت و جراحت جمعی از هموطنان از جمله زنان و کودکان شد را محکوم کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

اقدام تروریستی کرمان که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

این اقدام تروریستی که جمعی از مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشید، نشان از سبعیت و خوی وحشیگری دشمنان اسلام  و نظام اسلامی دارد و مؤید عمق کینه و خصومت آن‌ها نسبت به ملت شریف ایران است.

بی‌تردید این اقدام مذبوحانه نه تنها هیچ خللی در عزم و اراده ملت غیور ایران در مبارزه با تروریسم وارد نمی‌سازد، بلکه اتحاد و انسجام  مردم مقاوم و انقلابی ایران را در پیگیری آرمان های امام(ره) و انقلاب شکوهمند اسلامی را صدچندان می‌کند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، شهادت جمعی از هموطنان عزیز را به محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا(مدظله العالی)، آحاد ملت شریف ایران اسلامی و خانواده‌های شهدا تسلیت عرض نموده و برای مجروحان از درگاه خداوند متعال سلامتی و عافیت طلب می‌نماید.

حادثه تروریستی کرمان

استاندار کرمان: تشییع شهدا جمعه انجام می‌شود

استاندار کرمان با بیان اینکه آمار قطعی شهدای حادثه تروریستی کرمان ۸۴ نفر است که ۷۰ درصد آنها شناسایی شده‌اند، گفت: تشییع شهدا فردا انجام می‌شود.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان، با بیان اینکه تا این لحظه آمار مصدومان و شهدای حادثه تروریستی مسیر گلزار شهدای کرمان 84 شهید و 284 مصدوم اعلام شده است، اظهار داشت: آمار اولیه‌ای که روز گذشته از تعداد شهدا اعلام شده بود تغییر کرده است.

 

او با بیان اینکه روز گذشته، پیکر مطهر تعدادی از شهدای ‌دوباره‌شماری شده بودند و آمار آنها هم از سوی بیمارستان‌ها و هم توسط پزشکی قانونی اعلام شده بود، ادامه داد: آمار قطعی شهدای ما تا این لحظه 84 شهید است که تا کنون 70 درصد آنها شناسایی شده ‌و عمدتاً مربوط به کرمان هستند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه تعداد مجروحان ما 284 نفر است که تعدادی از آنها و چیزی در حدود 30 نفر به صورت سرپایی ترخیص شدند، افزود: 195 نفر در مجموع بیمارستان‌های ما بستری هستند که البته حال برخی از آنها مساعد نیست و در بخش ویژه تحت نظر هستند.

او با بیان اینکه این اقدام تروریستی دشمن از سر ذلت بود و خون مردم ما را به جوش آورده است، گفت: روز گذشته تعداد زیادی از مسئولان کشوری بلافاصله و در اسرع وقت به کرمان آمدند.

فداکار با اشاره به اینکه پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی کرمان فردا «جمعه 15 دی‌ماه» تشییع می‌شود، افزود: تشییع این شهدا ساعت 9:30 از چهارراه غزه به سمت مصلی بزرگ امام علی علیه السلام کرمان انجام می‌شود و پس از آن شهدای کرمان ‌تدفین ‌و بقیه شهدا به سمت دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام می‌شوند.

او با بیان اینکه این حادثه خارج از گیت‌های بازرسی انجام شده و زنان، کودکان و پیرزنان و پیرمردان بی‌دفاع و بیگناه زیادی به شهادت رسیدند، گفت: دشمنان نشان دادند که حتی قبر شهید سلیمانی و زائران این شهید را نمی توانند تحمل کنند و امیدوارم که مردم ما با حضور حماسی خود در تشییع این شهدا مردم پاسخ محکمی به اقدامات بزدلانه تروریستی دشمنان بدهند.

حادثه تروریستی کرمان

مخبر وارد کرمان شد

معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بررسی میدانی حادثه تروریستی و رسیدگی به وضعیت مجروحان وارد کرمان شد.

محمد مخبر در فرودگاه شهید باهنر کرمان و در جمع خبرنگاران، ضمن تسلیت مجدد این حادثه جانگداز و آرزوی صبر برای بازماندگان و شفای عاجل برای مجروحان، بر پیگیری جدی این حادثه و شناخت عوامل داخلی و خارجی آن تاکید کرد.

او افزود: این جنایت بزرگ به اذن الله پاسخ سختی دریافت می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حادثه دیروز غم از دست دادن شهید سلیمانی را برای ملت ایران تازه ساخت، تصریح کرد: اسرائیل توان مقابله مستقیم را ندارد و این حادثه در ادامه استیصال و شکست اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی است.

مخبر بیان کرد: انجام یک عمل تروریستی کور و بدون هدف و به خاک و خون کشیدن مردم و شهروندان عادی نشان می‌دهد این رژیم به پایان خود نزدیک‌تر شده است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان عیادت از مجروحان انفجار‌های تروریستی کرمان در بیمارستان شهید باهنر گفت: این حادثه تروریستی یک حرکت مذبوحانه از سر استیصال و به دلیل ضربات سنگینی است که به هیمنه‌شان خورده و از مردم تقاص می‌گیرند.

او افزود: این‌ها (دشمنان و استکبار) هم در غزه به جای مبارزه در میدان به جان زن و بچه مردم افتادند و هم اینجا (کرمان در سالگرد شهید سلیمانی) به جان مردم افتاده‌اند، زیرا دشمنی آنان با مردم است.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره رسیدگی به مجروحان حادثه نیز گفت: از لحظه اول حادثه رئیس جمهور همه کشور را بسیج کرد؛ وزیر بهداشت تیم‌های مجهز و پزشک کافی با خود آورد، گرچه انصافا در بیمارستان‌های کرمان، کادر پزشکی و پرستاری، بسیار خوب عمل کردند و تجهیزات نیز مناسب است.

مخبر گفت: هیچ بیماری ندیدم که شکایتی از رسیدگی داشته باشد؛ کادر درمان بسیار خوب عمل کرد هم در انتقال مجروحان به مراکز درمانی و هم رسیدگی‌های بعد از انتقال که امیدواریم با توکل به خدا و روح مقدس فاطمه زهرا زودتر شفا یابند.

حادثه تروریستی کرمان

اعلام اسامی ۳۲ نفر از شهدای حادثه تروریستی کرمان

در حادثه تروریستی روز گذشته در مسیر گلزار شهدای کرمان، تعداد زیادی از هم‌وطنان، مجروح شده و عده زیادی به شهادت رسیدند که اسامی ۳۲ نفر از شهدای حادثه تروریستی کرمان اعلام شده است.

حادثه تروریستی کرمان

دیدار وزیر کشور با خانواده‌ای که ۸ نفر از اعضای آن در حادثه تروریستی کرمان شهید شدند

خانواده خداکرم سلطانی که در مسیر گلزار شهدا موکب داشتند و در این حادثه هشت نفر از اعضای خانواده ایشان شهید (دو دختر، عروس و پنج نوه خانواده) شدند.

بستری بودن ۱۴۵ مجروح در بیمارستان‌های کرمان

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۴۵ نفر از مجروحان حادثه تروریستی در بیمارستان‌های شهر کرمان بستری هستند.

او افزود: تاکنون ۱۱۹ عمل جراحی انجام شده است. 

وزیر بهداشت گفت: مجروحان حادثه در ۱۲ بیمارستان شهر کرمان بستری شدند که عمده بستری‌ها در بیمارستان شهید باهنر و افضلی پور انجام شده است. 

عین‌اللهی افزود: ۱۷ پزشک متخصص و فوق تخصص از سایر استان‌های کشور وارد کرمان شده اند و آماده‌باش هستند؛ هر چند که ظرفیت بسیار خوبی دراین بخش در کرمان داریم.

حادثه تروریستی کرمان

کدام کشورها و نهادهای بین‌المللی انفجار تروریستی کرمان را محکوم کردند؟

به گزارش شبکه شرق، کشورهای مختلف جهان با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، عملیات تروریستی کرمان را که به شهادت و زخمی‌شدن صدها تن از هم‌وطنانمان انجامید، محکوم کردند.

وقوع انفجار‌های تروریستی حین برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، واکنش‌های کشور‌های مختلف جهان را در پی داشت.

دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، نهاد‌های بین المللی، محافل سیاسی، مقامات و رهبران مذهبی و سیاسی، کارشناسان و تحلیلگران، دولت‌های غربی، عربی و اسلامی، کشور‌های آفریقایی و آسیایی بطور رسمی و با انتشار بیانیه‌های جداگانه حادثه شنیع تروریستی را که جان انسان‌های بی گناه و غیر نظامی را گرفته، محکوم کرده و با ملت ایران ابراز همدری کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن عرض تسلیت به مردم ایران، حمله تروریستی روز چهارشنبه به این مراسم یادبود که بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت را به شدت محکوم کرد و خواستار پاسخگو شدن مسئولان این حمله شد.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، انفجار مرگبار در گلزار شهدای کرمان را به شدت محکوم و تصریح کرد که عاملان این رویداد تروریستی باید پاسخگو باشند.

این اتحادیه با مردم ایران اعلام همبستگی کرد و نوشت: این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی‌شدن آمار تکان‌دهنده‌ای از غیرنظامیان شده است. ذهن ما با قربانیان و خانواده آن همراه است.

بسیاری از رهبران و مقامات و شخصیت‌های مختلف جهان نیز به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و همچنین وزارت امور خارجه این کشور حمله تروریستی در کرمان را محکوم کرده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

اردوغان در پیام خود به ملت ایران گفت: از حملات شنیع تروریستی در کرمان متاسفیم و به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گوییم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بیانیه‌ای این حمله تروریستی در کرمان را محکوم کرد و به رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر حمله تروریستی در کرمان تسلیت گفت.

پوتین تاکید کرد: قتل غیرنظامیانی که درحال بازدید از مزار عزیزانشان هستند، یک ظلم و دشمنی تکان دهنده است. ما تروریسم در هر شکل یا مظاهر آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

هلند و ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه حادثه تروریستی در کرمان را محکوم و با مردم ایران اعلام همبستگی کردند.

وزارت امور خارجه هلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس افزود: آمار بالای کشته‌ها و مجروحان در ایران عمیقاً غم‌انگیز است. ذهن ما همراه قربانیان و بستگان آنهاست.

ادموندو چیریلی، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا هم طی بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان و ملت ایران اعلام همبستگی کرد. وی حادثه کرمان را رویدادی غیرقابل تصور توصیف کرد که ارزش‌های همزیستی مدنی را مورد اهانت قرار داد «تا یک کشور استراتژیک - محل تقاطع بین آسیا، اروپا و آفریقا - را بی‌ثبات و امنیت آن را خدشه‌دار کند»

این در حالیست که دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل چهارشنبه شب از هرگونه اظهار نظر درباره انفجار‌های تروریستی کرمان خودداری کرد و گفت هیچ حرفی ندارم.

هاگاری در کنفرانس خبری خود افزود: هیچ صحبتی درباره انفجار‌های ایران نداریم و تمرکز ما بر جنگ علیه حماس است.

روزنامه وال استریت ژورنال چهارشنبه شب اعلام کرد: اسرائیل به متحدان خود اطلاع داده که در انفجار‌های ایران دخالتی نداشته است.

این رسانه به نام کشور‌هایی که از آن‌ها به عنوان متحد اسرائیل نام برده، اشاره نکرده است.

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند انفجار مرگبار و تروریستی در کرمان را «حمله کورکورانه» خواند و اظهار داشت: بمب‌گذاری در ایران را بشدت محکوم می‌کنم، تروریسم و خشونت هرگز قابل توجیه نیست.

انفجار‌ها در کرمان ایران، چهار سال پس از آن رخ داد که سردار سلیمانی، فرمانده قدیمی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فرودگاه بغداد توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی ترور شد.

نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس ملی پاکستان و سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران نیز طی پیام‌هایی حادثه تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را محکوم و با دولت و ملت و مجلس جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کردند.

انوار الحق کاکر، طی پیامی خطاب به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که ما از تلفات انسانی در حادثه تروریستی در کرمان بسیار اندوهناک هستیم.

دولت نیکاراگوئه روز چهارشنبه در واکنش به حمله تروریستی در شهر کرمان گفت: این اقدام تروریستی «که هیچ کمکی به راه‌حل‌های فوری مورد نیاز جامعه بشری نمی‌کند» بشدت محکوم است.

میگل دیار کانل، رئیس‌جمهوری کوبا نیز در پاسخ به این انفجار تروریستی اعلام کرد: کوبا حمله تروریستی در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین با انتشار بیانیه‌ای با ملت و دولت ایران و خانواده‌های قربانیان ابراز همبستگی کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: ریاض مخالفت خود را با انفجار‌های تروریستی علیه غیرنظامیان در جمهوری اسلامی ایران را اعلام و محکوم می‌کند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان امروز در سخنانی به مناسب چهارمین سالروز شهادت سردار سلیمانی، شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از زائران مرقد مطهر حاج قاسم در کرمان را به شدت محکوم کرد.

وی در ادامه گفت: به خانواده کسانی که در جوار مزار مطهر شهید سلیمانی در کرمان شهید شدند و در همان راهی که سردار سلیمانی رفت به شهادت رسیدند، تسلیت می‌گوییم.

قطر نیز در پی این حادثه تروریستی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: موضع دولت قطر مخالفت کامل با خشونت، تروریسم و اقدامات مجرمانه صرف نظر از انگیزه‌ها و دلایل آن است.

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که دولت دوحه این حادثه جانکاه را به خانواده قربانیان، دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوید و برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی دارد.

در همین حال، دولت عراق با انتشار بیانیه‌ رسمی درباره حمله تروریستی به کرمان اعلام کرد: دولت عراق حادثه تروریستی در شهر کرمان ایران را که ده‌ها قربانی گرفته است، محکوم کرده و همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام می‌کند.

عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهوری عراق نیز چهارشنبه شب این اقدام تروریستی را محکوم کرد و این ضایعه اسفناک را به مقام رهبری، حکومت و ملت ایران این حادثه دردناک را تسلیت گفت و برای قربانیان این انفجار‌های تروریستی مغفرت، برای خانواده‌ی قربانیان صبر و برای مجروحان و زخمی‌ها نیز شفای عاجل مسألت کرده است.

پیش از این نیز سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در شهر کرمان ایران را که ده‌ها قربانی غیر نظامی در پی داشته به‌شدت محکوم و تقبیح کرد.

وزارت امور خارجه عمان نیز این دو انفجار تروریستی در شهر کرمان را به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحان آن آرزوی بهبودی کرد.

همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه بحرین ضمن محکوم کردن این انفجار‌های تروریستی آمده است: به خانواده قربانیان و حکومت ایران این حادثه را تسلیت می‌گوییم.

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز اعلام کرد: حادثه تروریستی امروز در شهر کرمان که غیرنظامیان را هدف قرار داد و به شهادت و زخمی شدن صد‌ها نفر منجر شد، محکوم می‌کنیم.

بیانیه حماس می‌افزاید: هرگونه اقدام تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار دهد و موجب برهم زدن امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران شود، در راستای خدمت به طرح‌های شوم دشمن صهیونیستی است.

در همین حال، جنبش جهاد اسلامی فلسطین انفجار تروریستی در میان مشارکت کنندگان در آیین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان را به شدت محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد: تجاوز ظالمانه در کرمان باعث افزایش همبستگی امت اسلامی پیرامون مقاومت خواهد شد که شهید سلیمانی یکی از نماد‌های آن باقی خواهد ماند.

دفتر آیت الله العظمی سیستانی نیز در پی وقوع حادثه تروریستی استان کرمان، با صدور پیامی تسلیت گفت.

رسانه‌های بین المللی نیز به نقل از مقامات و رسانه‌های ایرانی، به این انفجار‌های تروریستی در بحبوبه جنگ اسرائیل و فلسطین پرداختند.

ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه عصر روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که به دنبال آن، ۱۰۳ نفر شهید و ۱۴۱ نفر مجروح شدند.

این خبر بروزرسانی می‌شود...

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها