|

اسپانیا:

در عملیات اتحادیه اروپا برای دریای سرخ شرکت نمی‌کنیم

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا اظهار داشت: اسپانیا مخالف استفاده از نیروی «ضد دزدان دریایی» اتحادیه اروپا و در چارچوب عملیات «آتلانتا» برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است، اما تمایل دارد ایجاد ماموریتی متفاوت برای مقابله با این مشکل را بررسی کند.

در عملیات اتحادیه اروپا برای دریای سرخ شرکت نمی‌کنیم

 

به گزارش شبکه شرق، نخست وزیر اسپانیا امروز (چهارشنبه) با اشاره به ماموریت موجود اتحادیه اروپا در دریای سرخ گفت: ما راغب و آماده رسیدگی به چنین عملیاتی هستیم، اما نه در چارچوب عملیات «آتلانتا».

سانچز افزود که به متحدان مادرید در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که عملیات آتلانتا «ویژگی‌ها و ماهیت مورد نیاز دریای سرخ را ندارد».

وی ادامه داد: وضعیت در دریای سرخ «به طور کامل متفاوت» از منطقه عملیاتی آتلانتا یعنی اقیانوس هند است که ماموریت اصلی اتحادیه اروپا در آن مبارزه با دزدان دریایی بود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پیشتر مدعی شد که یک ائتلاف برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ تشکیل شده است، ائتلافی که علاوه بر آمریکا، شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا نیز می‌شود.

وزارت دفاع اسپانیا یکشنبه (چهارم دی) اعلام کرد که به ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ ملحق نخواهد شد.

از سوی دیگر، آستین همچنین مدعی شده بود که تشدید تنش از سوی جنبش انصارالله یمن، جریان آزاد تجارت را تهدید و قوانین بین ‌المللی را نقض می‌کند.

این ادعای ایالات متحده درباره تهدید تجارت آزاد در دریای سرخ در حالی مطرح شده که ارتش یمن در اعتراض به قتل عام زنان و کودکان غزه توسط اسرائیل، اقدام به توقیف و ممانعت از عبور کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی کرد و هشدار داد که این روند را تا زمان پایان این جنایات و اعلام آتش‌بس ادامه خواهد داد.

نکته مهم در ایجاد ائتلاف برای مقابله با ارتش و رزمندگان یمنی این است که این مساله نشان دهنده عجز اسرائیل در مقابله با مقاومت به ویژه انصارالله است، چرا که این مساله ثابت می‌کند که اسرائیل حتی از تامین امنیت کشتی‌های خود عاجز است و برای حل این مساله دست به دامن آمریکا شده است.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیل را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهد داد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها