|

روسیه:

آذربایجان و ارمنستان برای نهایی کردن معاهده صلح اعلام آمادگی کردند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در کانال یک تلویزیون روسیه گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای نهایی کردن معاهده صلح اعلام آمادگی کردند.

آذربایجان و ارمنستان برای نهایی کردن معاهده صلح اعلام آمادگی کردند

به گزارش شبکه شرق، وی افزود: "دو کشور در مقابل یکدیگر نیستند. آن‌ها آمادگی کامل خود را برای دستیابی به یک سند مشترک، نهایی کردن مذاکرات و معاهده صلح اعلام کرده‌اند. هیچ خطری وجود ندارد. "

نشست غیررسمی کشورهای مستقل مشترک المنافع روز سه شنبه با حضور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در سن پترزبورگ برگزار شد.

آنی بادالیان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان پیش از این گفته بود که ایروان نسخه جدیدی از پیشنهادات برای یک معاهده صلح بین کشورها را از باکو دریافت کرده است. یکی از چالش‌های جدی تعیین مرز بین کشورها است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ برای شرکت در نشست شورای عالی سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سن‌پترزبورگ رفت و سه‌شنبه نیز به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جلسه غیررسمی کشورهای مشترک‌المنافع حضور خواهد یافت.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در خصوص حضور نخست وزیر ارمنستان در روسیه با توجه به تیرگی روابط دو کشور در ماه‌های اخیر و احتمال برگزاری دیدار دوجانبه بین پوتین و پاشینیان گفت: سران روسیه و ارمنستان در حاشیه نشست امروز فرصت بسیار خوبی برای صحبت با یکدیگر خواهند داشت.

پیشتر در وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به سفر دو روزه پاشینیان به این کشور، از آمادگی مسکو برای حل تمام موضوعات پیش آمده میان دو کشور در فضایی آرام، حرفه‌ای و دوستانه خبر داده بود.

پاشینیان در اکتبر سال جاری میلادی (۲۱ مهر ۱۴۰۲) از شرکت در نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع در بیشکک امتناع کرده بود. وی همچنین در جلسه سازمان پیمان امنیت جمعی که در ۲۳ نوامبر (۲ آذر ۱۴۰۲) در مینسک برگزار شد، حضور نیافت. همین موضوع باعث شکل‌گیری شایعاتی در خصوص تمایل ایروان به کناره‌گیری از سازمان پیمان امنیت جمعی در رسانه‌ها شد.

آذربایجان و ارمنستان در ۳۰ سال گذشته بر سر مالکیت منطقه کوهستانی قره باغ اختلافات عمیقی داشتند ولی اوایل این ماه طی تبادل اسرا بیانیه مشترکی مبنی بر عادی‌سازی روابط صادر کردند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها