|

کویت پس از نواف به کدام سمت می‌رود؟

شیخ نواف احمد جابر صباح، امیر کویت در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

کویت پس از نواف به کدام سمت می‌رود؟
خبرنگار: مهسا مژدهی

شیخ نواف احمد جابر صباح، امیر کویت در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او تنها سه سال فرصت داشت تا در جایگاه قدرتمندترین مرد کویت خدمت کند. با مرگ نواف، برادر ناتنی او شیخ مشعل که سابقه‌ای امنیتی دارد، امیر یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی شد. اما کویت در دوران شیخ مشعل به کدام سو می‌رود؟

پایان دیپلماسی در راه است؟

شیخ نواف به‌عنوان چهره‌ای کم‌حاشیه در سیاست کویت شناخته می‌شد. او به دلیل عدم همراهی با عربستان در بایکوت قطر و همچنین تلاش برای بهبود اوضاع میان این دو کشور، نام کویت را در فهرست کشورهایی که به میانجیگری علاقه‌مند هستند ثبت کرد.

برخلاف شیخ نواف که به‌ شیخ دیپلمات هم شهرت داشت، شیخ مشعل، جانشین او مردی است که در دستگاه امنیتی کویت فعالیت کرده. برای مشعل که در هشت اکتبر ۲۰۲۰ ریاست آژانس امنیت دولتی کویت را عهده‌دار شده بود، حل اغلب مسائل داخلی و بین‌المللی از راه امنیتی کردن اوضاع می‌گذرد.

روابط با ایران پیچیده‌تر می‌شود؟

شیخ مشعل امیر جدید کویت در یک دهه گذشته باعث پیچیده شدن روابط میان ایران و کویت بوده است. او مدیریت پرونده‌ای مهم و امنیتی را علیه ایران برعهده گرفت. طبق این پرونده کویت مدعی شده بود ایران و حزب‌الله با گروهی مسلح در کویت مرتبط هستند. 

شیخ مشعل در جایگاه معاونت گارد ملی کویت به طور مستقیم پرونده عبدلی را که باعث کاهش روابط دیپلماتیک میان ایران و این کشور شد را پیگیری می‌کرد. 

از وزارت کشور کویت در مردادماه ۹۴ مدعی شد که کویت یک گروه مسلح برانداز را به همراه مقادیری سلاح و مهمات در منطقه العبدل این کشور بازداشت کرده که با ایران و حزب‌الله در ارتباط بوده‌اند. ایران چنین ادعایی را فوری و به شدت رد کرد اما ادعای کویت، تاثیرش را بر روی روابط دو کشور گذاشت. 

با وجود همه اختلافات بین ایران و کویت، ارتباط بین دو کشور در دولت سیزدهم از سر گرفته شد و بالاخره کویت پس از هفت سال سفیر خود را به تهران اعزام کرد. این نزدیکی تا جایی پیش رفت که با مرگ شیخ نواف، وزیرخارجه ایران به این کشور رفت و اعلام کرد مشعل دستوری را برای سرعت بخشیدن به توافقات بین دو کشور صادر کرده.

خطر عمیق‌تر شدن شکاف‌های داخلی وجود دارد؟

شیخ نواف در مقایسه با دیگر برادرانش دوران سختی را در داخل کشور از سر گذراند. مجلس این کشور با دولت همراه نبود و کابینه دولت در سال ۲۰۲۱ دوبار به دلیل اختلافات با مجلس نمایندگان استعفا داد. نواف برای مقابله با مشکلاتی که با مجلس و در داخل داشت معمولا مدارا را انتخاب می‌کرد.

رویکرد شیخ مشعل در مورد مسائل داخلی امنیتی‌تر از برادر ناتنی بزرگ‌ترش است. به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن او که در این سال‌ها مواضع سیاسی خود را آشکار نکرده، شکاف‌ها میان دولت و مجلس بیشتر شود.

وضعیت اقتصادی

میزان صادرات کشور کویت در سال ۲۰۲۳ حدود شش هزار و ۶۰۰ میلیون دینار کویت و میزان واردات این کشور حدود دو هزار میلیون دینار کویت است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور کویت در سال ۲۰۲۳ حدود ۸.۷ درصد بوده است که میزان این تولید حدود ۱۸۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده است.

آمار و ارقام می‌گوید اقتصاد کویت به‌راحتی و با تغییر افراد از هم نخواهد پاشید. پس از حمله عراق به کویت، این کشور توانست با اتکا به فروش نفت زندگی نسبتا مرفهی را برای نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت کشور فراهم کند و این سیاست در دوران شیخ مشعل هم ادامه خواهد داشت.

امیر کویت در این کشور در راس امور قرار دارد و پس از او مجلس قدرتمندترین نهاد کشور است. اگر همانطور که کارشناسان پیشبینی می‌کنند، شیخ مشعل ۸۳ ساله انعطاف کمتری در مقایسه با شیخ نواف داشته باشد، تنش‌های سیاسی در کویت می‌تواند بیش از هر زمان دیگری بالا بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها