|

مسکو:

نیروهای ناتو به طور مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت دارند

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه چندین کشور عضو ناتو به طور مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت دارند، گفت: پرسنل نظامی غربی کنترل و هدایت سیستم‌های تسلیحاتی خاصی را در اوکراین برعهده دارند و صدها ماهواره متعلق به اعضای پیمان آنتلانتیک شمالی، کی‌یف را نظارت می‌کنند.

 نیروهای ناتو به طور مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت دارند

 

به گزارش شبکه شرق، وزیر دفاع روسیه در نشستی که با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و مقامات وزارت دفاع روسیه برگزار شد، خاطرنشان کرد: اعضای نیروهای ناتو مستقیماً کنترل و هدایت سامانه‌های پدافند هوایی، موشک‌های بالستیک تاکتیکی و سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه را در اوکراین را برعهده دارند.

وی با اشاره به شنودهای رادیویی اطلاعات ارتش روسیه که در آنها نیروهای حاضر در جبهه اوکراین به زبان‌های انگلیسی یا لهستانی با یکدیگر صحبت کرده‌اند، یادآور شد: افسران غربی نقش فعالی در آماده‌سازی عملیات نظامی اوکراین و همچنین آموزش نیروهای نظامی کی‌یف، هم در کشورهای خود و هم در این کشور دارند.

وزیر دفاع روسیه در ادامه با بیان اینکه از زمان آغاز درگیری‌ها در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۵ هزار مزدور خارجی ارتش اوکراین از جمله یک هزار و ۴۲۷ نفر لهستانی، ۴۶۶ نفر آمریکایی و ۳۴۴ نفر انگلیسی در جنگ با روسیه کشته شده‌اند، افزود: ۴۱۰ دستگاه فضایی نظامی و دو منظوره ناتو در راستای منافع نیروهای مسلح اوکراین کار می‌کنند.

شویگو همچنین با تمجید از صنعت دفاعی روسیه که با افزایش تولید در طول ۱۸ ماه گذشته شرایطی را فراهم کرد تا نیروهای ارتش روسیه در جبهه نبرد با کمبود مهمات مواجه نشوند، یادآور شد: با وجود تحریم‌هایی که علیه ما اعمال کردند، روسیه بیشتر از همه اعضای ناتو تسلیحات با فناوری پیشرفته تولید می‌کند.

وزیر دفاع روسیه در پایان اظهار کرد: امروز ارتش روسیه آماده‌ترین و جنگنده‌ترین ارتش جهان و مجهز به سلاح‌های پیشرفته‌ای است که کارایی خود را در میدان نبرد ثابت کرده‌اند.

به نوشته راشا تودی، مقامات روسیه بارها هشدار داده‌اند که گسترش دخالت غرب در جنگ اوکراین به‌طور جدی شانس رویارویی نظامی مستقیم بین ناتو و مسکو را افزایش می‌دهد.

وادیم پریستایکو سفیر سابق اوکراین در لندن روز جمعه در گفت‌ وگو با شعبه اوکراینی رادیو اروپای آزاد مدعی شد که انگلیس در حال توسعه برنامه‌هایی برای استقرار احتمالی نیروهای خود در اوکراین است.

این دیپلمات که پس از انتقاد از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برکنار شد، ادامه داد که اگرچه مقامات غربی چنین طرح‌هایی را تکذیب می‌کنند اما استقرار خارجی در شرایط خاص همچنان امکان‌پذیر است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها