|

روسیه: اوکراین به ویتنام دوم آمریکا تبدیل خواهد شد

رئیس سازمان اطلاعات خارجی دولت روسیه به آمریکا هشدار داد، تداوم حمایت غرب از اوکراین سبب خواهد شد جنگ این کشور برای واشنگتن تبدیل به «ویتنام دوم» شود که تا سالها آمریکا را درگیر خواهد کرد.

روسیه: اوکراین به ویتنام دوم آمریکا تبدیل خواهد شد

به گزارش شبکه شرق، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل سال گذشته میلادی سربازان کشورش را برای اجرای «عملیات نظامی ویژه» به اوکراین اعزام کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بر اساس برآوردها جمع رقم کمک‌های غرب به اوکراین تاکنون به بیش از ۲۴۶ میلیارد دلار رسیده در حالی که ضد حمله تابستانی اوکراین علیه روسیه به شکست منجر شد و روسیه همچنان کنترل بخشی از اراضی اوکراین را در دست دارد.

سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در مقاله‌ای که در یک نشریه این سازمان منتشر کرد، نوشت: «اوکراین تبدیل به یک سیاهچاله که منابع و افراد را هر چه بیشتر و بیشتر می‌بلعد، خواهد شد. نهایتا آمریکا بر سر ایجاد یک ویتنام دوم برای خودش ریسک کرده و هر دولت جدیدی که در این کشور روی کار بیاید مجبور به سر و کار داشتن با آن خواهد شد.»

به نوشته رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده رویارویی مستقیم ناتو و روسیه می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد و بارها اعزام سربازان آمریکایی به اوکراین را رد کرده است.

جنگ ویتنام در زمان جنگ سرد جدالی بین شرق و غرب بود که در آن آمریکا در کنار نیروهای ویتنام جنوبی علیه نیروهای ویتنام شمالی که مورد حمایت قدرت‌های کمونیستی چین و اتحاد جماهیر شوروی بود، جنگید.

جنگ ویتنام مجموعا چند میلیون کشته بر جای گذشت و در سال ۱۹۷۵ با پیروزی ویتنام شمالی و شکست مفتضحانه برای آمریکایی که بیش از ۵۸۰۰۰ سرباز خود را در این جنگ از دست داد، پایان یافت. این جنگ همچنین به تشکیل یک جنبش قدرتمند ضد جنگ در آمریکا منجر شد.

بایدن روز چهارشنبه از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا درخواست کرد که کمک‌های نظامی جدید برای اوکراین را تصویب کنند.

بایدن با این ادعا که پوتین در صورت کسب پیروزی در اوکراین به یک متحد ائتلاف ناتو حمله خواهد کرد، گفت: «اگر پوتین اوکراین را بگیرد، در آنجا متوقف نخواهد شد.»

بایدن افزود: «ما سپس به نقطه‌ای که امروز هنوز محقق نشده و به دنبالش هم نیستیم می‌رسیم، یعنی جنگ نیروهای آمریکایی با نیروهای روسی.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها