|

کاخ سفید:

با آتش‌بس در غزه مخالفیم / خواهان کشیده شدن جنگ به لبنان نیستیم

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در حمایت از حملات رژیم اسرائیل علیه مردم بیگناه غزه اعلام کرد واشنگتن با آتش بس در غزه همچنان مخالف است اما از توقف موقت جنگ (وقفه) برای آزادی اسرای باقیمانده حمایت می‌کند.

با آتش‌بس در غزه مخالفیم / خواهان کشیده شدن جنگ به لبنان نیستیم

به گزارش شبکه شرق، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در هواپیمای ایرفورس وان در جمع خبرنگاران، افزود: ما همچنان از آتش بس که بر اساس آن ممکن است حماس بر غزه کنترل داشته باشد، حمایت نمی‌کنیم اما وقفه‌های بشردوستانه درگیری‌ها مورد حمایت ما است.

کربی گفت: ما در حال مذاکره روزانه با شرکای خود در منطقه برای دستیابی به یک توقف بشردوستانه جدید هستیم ولی هنوز هیچ توافق جدیدی وجود ندارد.

این مقام ارشد کاخ سفید، مدعی شد: معتقدیم که رسیدن به وقفه جدید برای خارج کردن گروگان‌ها مهم و معنادار است.

کربی در عین حال مدعی شد: ما نگران وخامت اوضاع در شمال اسرائیل هستیم و نمی‌خواهیم جنگ به لبنان سرایت کند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که آمار شهدای غزه طی ۶۶ روز تجاوز نظامیان اسرائیل به ۱۸ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها