|

بررسی اتهامات مدیر کل سابق اداره فرهنگ و ارشاد گیلان در قوه‌ قضائیه

بالاخره ثقتی بازداشت شد

در روزهای گرم تابستان بود که نام رضا ثقتی در صدر اظهارنظرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، او از سِمَت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برکنار شد تا شایعه‌ها در رابطه با او رنگ واقعیت بگیرند.

بالاخره ثقتی بازداشت شد

در روزهای گرم تابستان بود که نام رضا ثقتی در صدر اظهارنظرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، او از سِمَت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برکنار شد تا شایعه‌ها در رابطه با او رنگ واقعیت بگیرند.

هرچند دلیل برکناری او آن زمان توضیح داده نشد اما جریان اصولگرایی ‌تمایل داشتند این برکناری را نه به حواشی او که به سخنان وزیر ارشاد ربط دهند. زیرا هم‌زمان با انتشار این عزل، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود: «چند مدیر مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه را به خاطر جدی‌نبودن در اجرای قانون حجاب برکنار کردم». اما این در حالی بود که ثقتی چهره‌ای شناخته‌شده و مدیر تراز در سیستم اصولگرایان بود و قبل از انتشار حواشی مربوط به برخی روابط ناهنجار او، از اواخر خردادماه امسال به‌عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از ایجاد قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله‌محور خبر داده بود که بازتاب بسیار داشت. او‌ با نگاهی سختگیرانه در اجرای قانون‌ حجاب در جمع خبرنگاران گفته بود: «یکی از ناهنجاری‌های شهری که دغدغه‌مندان را نگران کرده بحث زیر سؤال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقدیم مسئله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت، پشتیبانی شده و ارتقا یابد». بنابراین او به‌عنوان مدیری اصولگرا فعالیت می‌کرد و بعید به نظر می‌رسید که مشمول برکناری‌های مورد اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته باشد. در همان روزها عکس‌ها و فیلم‌های او با چهره‌های سیاسی از جمله از طیف جریان تندروی اصولگرا از روابط تنگاتنگ این مدیر با برخی افراد خاص و تصمیم‌ساز در میان اصولگرایان منتشر شد؛ هرچند درنهایت روابط عمومی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گیلان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رضا ثقتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان که در روزهای اخیر برکنار شده عضو این گروه نبوده است. اما این تکذیبیه از تأثیر عکس‌های ثقتی با مسئولان و‌ مدیران نکاست و افکار عمومی هفته‌ها به دنبال پاسخ این سؤال بود اگر او بابت فیلم منتشرشده عزل شده، آیا قرار بر محاکمه او نیست؟ مگر می‌شود متهم به ارتکاب چنین جرمی آزادانه درحال گذران زندگی عادی خود باشد و حتی خبری از یک جلسه دادرسی نباشد؟!

شایعه‌ها ادامه داشت و حتی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی شایعه خودکشی رضا ثقتی را مطرح کردند و برخی دیگر مدعی شدند که همسر رضا ثقتی به دلیل حواشی ایجادشده، برای طلاق از وی اقدام کرده است.

البته در این بین برخی به حمایت از آبروی او پرداختند و نوشتند که «او دختر دم بخت دارد» اما داشتن دختر دم بخت هم نمی‌توانست دلیلی بر عدم مطالبه‌گری افکار عمومی برای محاکمه این مدیر معزول شود.

تا اواس ط آبان‌ همچنان خبری رسمی و قابل استناد از پرونده رسوایی ثقتی نبود تا اینکه ‌سردبیر ماهنامه تجربه در توییتی مدعی شد رضا ثقتی، مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد استان گیلان که به دلایل مسائل اخلاقی از کار برکنار شده بود، مجددا در وزارت ارشاد حکم گرفته و در دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار شده است. او با جزئیات کامل مدعی شده بود که ثقتی با حمایت و اصرار وزیر ارشاد مجددا در وزارتخانه منصوب شده است. در واکنش به این ادعا، محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: این ادعا کذب است و آقای پژمان موسوی، سردبیر ماهنامه تجربه کاملا دروغ‌پراکنی می‌کند. برکناری رضا ثقتی به دلیل فساد اخلاقی با امضای شخص وزیر ارشاد انجام گرفته و پس از آن ثقتی به هیچ مسئولیت جدیدی در وزارتخانه منصوب نشده است.

این تکذیب دو پیام مهم داشت و آن تأیید فساد اخلاقی ثقتی و عزل او به دلیل همین مفاسد اخلاقی. در نهایت دیروز، خبرگزاری میزان، رسانه رسمی قوه قضائیه، از بازداشت مسئول و فرد دیگری در فیلم غیراخلاقی پرونده گیلان خبر داد که به بازداشت ثقتی اشاره داشت.

در این گزارش آمده بود: «چندی پیش انتشار یک فیلم در فضای مجازی حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از انتشار این فیلم غیراخلاقی که از یک مقام مسئول و فرد دیگری به ثبت رسیده و منتشر شده بود، تحقیقات قضائی پرونده شروع شد.

با تشکیل پرونده قضائی، دادگاه کیفری تهران مسئول رسیدگی به اتهامات انتسابی صورت‌گرفته شد. پس از تحقیقات جامع از سوی ضابط و مرجع قضائی و انجام رسیدگی‌های مفصل به لحاظ بررسی ابعاد مختلف پرونده، سرانجام امروز دادگاه کیفری تهران دستور بازداشت هر دو فرد حاضر در تصویر را صادر کرد».

بنابراین گزارش پرونده ثقتی در جریان رسیدگی جدی قرار دارد و حتی اگر دادگاه غیرعلنی باشد، جزئیات محاکمه منتشر خواهد شد و انتظار این است رسیدگی قاطع و سریع به چنین فساد‌ اخلاقی‌ای خود به عاملی برای بازدارندگی در وقوع‌ چنین جرایمی مبدل شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها