|

«شرق» از نخستین سفر رئیس‌جمهوری کوبا به ایران پس از دو دهه گزارش می‌دهد

سفری پس از 22 سال

در واپسین دقایق شامگاه یکشنبه، میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی با استقبال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و کوبا وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

سفری پس از 22 سال

شرق: در واپسین دقایق شامگاه یکشنبه، میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی با استقبال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و کوبا وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. پس از سفر «فیدل کاسترو»، رئیس‌جمهور پیشین کوبا در خرداد ۱۳۸۰، این نخستین سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران است. پس از آن و صبح دیروز دوشنبه، ابراهیم رئیسی در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد از میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا به‌صورت رسمی استقبال کرد.

در این مراسم پس از نواخته‌‌شدن سرود ملی دو کشور، سران ایران و کوبا با ادای احترام به پرچم، از یگان تشریفات سان دیدند. به گزارش ایسنا، خرداد امسال رئیس‌جمهوری ایران در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود که در جریان این سفر شش سند و تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های قضائی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.

امضای ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و کوبا و نشست مطبوعاتی مشترک

پس از مراسم استقبال، بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه میان رئیسی و میگل دیاز کانل امضا شد. در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا، ابراهیم رئیسی و میگل دیاز کانل بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضا رساندند. همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا در حضور رؤسای جمهور، هفت سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید. این اسناد همکاری از سوی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همتایان کوبایی امضا شد. امضای هفت سند همکاری و یک بیانیه مشترک حاصل سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران و دیدار با آیت‌الله رئیسی است.

بعد از امضای هفت سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و کوبا، ابراهیم رئیسی در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای کوبایی در مجموعه سعدآباد تهران شرکت کرد و با بیان اینکه اراده جدی ایران و کوبا بر توسعه روابط فی‌مابین وجود دارد، تصریح کرد در حوزه کشاورزی معدن و انرژی و حوزه‌های بسیاری می‌توان با کوبا همکاری داشت و اراده جدی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد. رئیس‌جمهور ایران، سفر همتای کوبایی خود به ایران را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور و دو ملت برشمرد و گفت بدون تردید سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران پس از ۲۱ سال نقطه عطفی در جهت توسعه روابط میان دو کشور و دو ملت است. ایران و کوبا نقاط مشترک بسیاری دارند؛ در سفر من به کوبا مباحث خوبی با آقای رئیس‌جمهور مطرح شد. همکاران ما در کمیسیون مشترک پیگیر مسائل مورد علاقه دو کشور بودند و امروز نیز این مباحث پیگیری شد. ایران و کوبا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری‌های دوجانبه بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند و این همکاری‌ها رو به توسعه است.

به گزارش ایرنا، رئیسی تقویت روابط ایران و کوبا را موجب خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و عنوان کرد وجه مشترک دو کشور این است که هر دو در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند. کوبا سال‌هاست در مقابل سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است. مقاومت و ایستادگی ما در مقابل نظام سلطه موجب تحریم‌هایی علیه ملت ایران و کوبا شده است. آمریکا تصور می‌کند که می‌تواند با تحریم کشورهای ما را متوقف کند، این غفلت نظام سلطه و محاسبه نادرست آنان است. تقویت روابط کشورهایی که در وضعیت تحریم‌ قرار دارند، می‌تواند موجب خنثی‌شدن تحریم‌ها شود. رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی گریزی هم به جنگ حماس و اسرائیل زد و گفت هر دو کشور (ایران و کوبا) با یکدیگر هم‌نظر هستیم که برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین یک ائتلاف بین قاره‌ها و کشورها شکل بگیرد تا از حقوق مردم‌ فلسطین حمایت شود.

میگل دیاز کانل هم در نشست مشترک مطبوعاتی، این سفر و دیدار با رئیسی را مهم و در راستای دیدارهایی دانست که هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور به‌منظور تحقق‌بخشیدن به تقویت همکاری‌ها انجام داده‌اند. رئیس‌جمهور کوبا همچنین این دیدار را در راستای تداوم بررسی موضوعات مورد همکاری میان دو کشور قلمداد کرد که در سفر رئیس‌جمهور ایران به هاوانا و همچنین گفت‌وگوهای انجام‌شده در حاشیه اجلاس آفریقا جنوبی و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مورد توافق قرار گرفته است.

میگل دیاز کانل در ادامه سخنانش معتقد بود که این دیدارها به تنوع‌بخشیدن و توسعه روابط تاریخی و همکاری‌هایی که از مدت‌ها قبل بین دو کشور در حوزه‌های مختلف جریان داشته، کمک می‌کند. رئیس‌جمهور کوبا، روابط بین تهران و هاوانا را تاریخی و بر پایه احترام و همبستگی و با قدمتی بیش از ۴۰‌ساله توصیف کرد و گفت این دیدار پس از گذشته بیش از ۲۰ سال انجام شده است؛ دیداری که در راستای تداوم روابط دوستانه‌ای است که فیدل کاسترو در دوران خود پیگیر بود و این ملاقات برای تأکید مجدد مبنی بر این است که ایران کشور دوست و برادر ما در خاورمیانه است.

دیاز در این نشست همچنین با محکوم‌کردن اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا علیه ایران اظهار کرد حمایت خود را از حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای تعیین سرنوشت و حاکمیت خود را اعلام و از حمایت جمهوری اسلامی ایران از کوبا برای مبارزه با محاصره ظالمانه ایالات متحده آمریکا تشکر می‌کنیم. رئیس‌جمهور کوبا در ادامه از حمایت ایران برای انتخاب کوبا به‌عنوان رئیس گروه ۷۷ و همچنین رأی ایران برای عضویت کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل تقدیر و تشکر کرد.

دیاز کانل هم در پایان به موضوع تحولات فلسطین پرداخت و تصریح کرد اراده مشترک ایران و کوبا بر محکوم‌‌کردن نسل‌کشی ملت فلسطین در سطح جهانی است. ما همچنین کشتار هزاران نفر از زنان و کودکان فلسطینی را محکوم می‌کنیم و خواستار آتش‌بس فوری هستیم تا شرایط تشکیل دولت مستقل فلسطینی ایجاد شود.

نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و کوبا

سیدابراهیم رئیسی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا که پیش‌از‌ظهر دیروز (دوشنبه) و در جریان برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از توسعه بیش‌ از پیش روابط دو کشور و مذاکرات مؤثر فی‌مابین، سفر آقای «میگل دیاز کانل» به ایران را پس از ۲۲ سال، نقطه عطفی در روابط دو طرف توصیف کرد. رئیس‌جمهور مقابله با نظام سلطه و حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین را از اشتراکات برجسته همه کشورهای مستقل از‌جمله جمهوری اسلامی ایران و کوبا و مبتنی بر روابط راهبردی دو کشور برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود فی‌مابین در بخش‌های مختلف، تبادل این ظرفیت‌ها را در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا مؤثر دانست.

رئیسی در ادامه به همکاری مؤثر دو کشور در تولید واکسن از‌جمله واکسن کرونا اشاره و پیشرفت‌های چشمگیر کوبا و ایران در زمینه علم و فناوری، بیو و نانو تکنولوژی را از‌جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها میان تهران و هاوانا عنوان کرد. رئیس‌جمهور همچنین ضمن اعلام آمادگی برای تعامل و همکاری با کوبا در بخش‌های پزشکی، کشاورزی، معادن و انرژی تأکید کرد که امروز منافع دو ملت ایجاب می‌کند که گام‌های مؤثرتری برای تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات برداشته شود. رئیسی با تأکید بر ضرورت فعال‌شدن فوری کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری مذاکرات و تفاهم‌های انجام‌شده، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و هاوانا را در خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثر دانست. رئیس‌جمهور همچنین جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را نشانه ناکارآمدی و ناعادلانه‌بودن نظام فعلی بین‌المللی دانست و بر ضرورت جایگزینی نظامی عادلانه و مبتنی بر خواست ملت‌های آزاده تأکید کرد.

میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات سیاسی دو کشور، سفر چند ماه قبل رئیس‌جمهور ایران به کوبا و همچنین دیدارهای دوجانبه انجام‌شده با دکتر رئیسی در حاشیه نشست بریکس و مجمع عمومی سازمان ملل را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور حائز اهمیت دانست. رئیس‌جمهور کوبا ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه و اقدامات ضدایرانی آمریکا علیه ایران و همچنین انتقاد شدید از انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال نسل‌کشی صهیونیست‌ها، بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه، تأمین حقوق فلسطینیان و تشکیل کشور فلسطین تأکید کرد.

میگل دیاز کانل در ادامه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش پزشکی و تکنولوژی اشاره کرد و بر توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های انرژی، کشاورزی و صنعتی به عنوان زمینه‌هایی برای ارتقای روابط دو کشور تأکید کرد. رئیس‌جمهور کوبا همچنین نوآوری در تجارت میان دو کشور را از‌جمله راهکارهای مؤثر در زمینه دلارزدایی عنوان کرد و تداوم همکاری‌ها در بخش بهداشت و درمان، تولیدات مشترک و صادرات محصولات بخش سلامت را خواستار شد. «آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی زیرساخت‌های انرژی در کوبا»، «همکاری دو کشور در زمینه شیلات»، «اقدام مشترک دو کشور در حوزه زیست فناوری و تبادل تکنولوژی‌های روز در این زمینه»، «توسعه همکاری‌های علمی و فناوری»، «گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری با تقویت خطوط هوایی دو کشور» و «بهره‌گیری از توانمندی ایران در بخش تصفیه و استحصال آب» از دیگر محورهای مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها