|

پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان:

ارمنستان آماده صلح با آذربایجان است

نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد: ایروان آماده امضای توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی است.

ارمنستان آماده صلح با آذربایجان است

به گزارش شبکه شرق، نخست‌وزیر ارمنستان امروز با اشاره به اینکه تلاش میکند امنیت همه شهروندان آذربایجانی را در خاک خود تضمین کند اعلام کرد: ایروان آماده امضای توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته گفته بود بر این باور است گخ توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صورتی قابل دستیابی است که هر دو طرف حسن نیت‌شان را نشان دهند و به سختی‌ها در دستیابی به توافق بر سر مرز مشترک‌شان کمتر اهمیت دهند.

رویترز گزارش داد، همچنین خبرگزاری آذرتاج که اوایل شهریور ماه اعلام کرده بود دولت ارمنستان پیشنهاد جدیدی برای امضای توافقنامه صلح و پایان خصومت بین ایروان و باکو به جمهوری آذربایجان ارائه کرده است، روز گذشته (دوشنبه) به نقل از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و آلمان، به نقل از مقام آذری نوشت که فرصت واقعی برای امضای پیمان صلح میان باکو و ایروان وجود دارد.

 

آذربایجان ماه گذشته منطقه جداشده قره‌باغ کوهستانی را طی یک عملیات تحت کنترل خود درآورد و به دنبال آن ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار از قره‌باغ به ارمنستان مهاجرت کردند.

نیکول پاشینیان امروز در نشست پارلمان اروپا شهر استراسبورگ گفت: ارمنستان از اتحادیه اروپا برای غلبه بر مشکلات بشردوستانه پناهجویان قره باغ انتظار دارد.

 

نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی از قره باغ کوهستانی تخلیه شده‌اند و همچنین حدود ۲۰ هزار ارمنی دیگر از این منطقه پس از جنگ ۴۴ روزه در سال ۲۰۲۰ به ارمنستان گریخته‌اند. وظیفه فوری ما تمرکز بر تامین هر چه سریع تر نیازهای بشردوستانه این افراد است.

وی ادامه داد: البته در این موضوع انتظار حمایت جامعه بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا برای تامین بودجه داریم.

پیش از این، تیگران خاچاتریان معاون نخست وزیر ارمنستان گفته بود که برخی از کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی، وعده کمک مالی به ارزش ۳۵ میلیون یورو برای حمایت از پناهجویان را به ارمنستان داده‌اند.

پانشیان در نشست خبری مشترک با روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا نیز گفت: نشست‌های امروز و همچنین نشست‌هایی که پیشتر در «گرانادا» برگزار شد، نشان دهنده‌ی تمایل به گسترش همکاری‌ها میان ارمنستان و اتحادیه اروپا است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها