|

دریادار امیر رستگاری:

کشف و رهگیری نامحسوس پهپادهای ضد رادار و پنهانکار دشمن از سوی وزارت دفاع

دریادار امیر رستگاری درباره جدیدترین دستاوردهای صنایع الکترونیک ایران(صاایران) که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تقریباً به جرأت می‌توانم بگوییم تمامی ناوشکن‌ها و ناوچه‌های موشک‌انداز ما به سامانه‌های اپتیکی مجهز شده‌اند که می‌توانند از این سامانه‌ها در بُعد پَسیو در بردهای بلند استفاده شود.

کشف و رهگیری نامحسوس پهپادهای ضد رادار و پنهانکار دشمن از سوی وزارت دفاع

 

به گزارش شبکه شرق،بخش هایی از گفتگو با دریادار امیر رستگاری در ادامه بخوانید؛

دوربین‌ها و سامانه‌های اپتیکی نصب شده در جاده‌های سراسر کشور نقش مهمی در حوزه پایش و رصد جاده‌ها توسط مسئولان راهداری و پلیس راهور دارند. هر از گاهی شنیده می‌شد که این دوربین‌ها ساخت ایران نیست و همه آن‌ها وارداتی هستند. آیا دوربین‌هایی که جاده‌های مواصلاتی کشور را رصد می‌کنند، ساخت صاایران است؟

بله. دوربین‌های رصد جاده‌های مواصلاتی توسط شرکت صنایع الکترواپتیک تولید می‌شود. صنایع الکترواپتیک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صاایران، تولیدکننده انواع دوربین‌های هوشمند است، به جرأت می‌توانم بگویم جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم که به چنین توانمندی دست پیداکرده‌ایم.

ما توانمندی طراحی انواع دوربین‌های مرئی، حرارتی و دید در شب را با قابلیت‌های هوشمند داریم. مزیت و حُسن دوربین‌های صاایران این است که فقط عکس و تصویر را استفاده نمی‌کند بلکه از حرکت عکس، رزولوشن تصویر، سامانه‌های فرماندهی و کنترل که می‌تواند در این زمینه فعالیت کند نیز بهره می‌برد.

ساخت ما به گونه‌ای است که برای نصب در تمام پلتفرم‌های فضایی، هوایی با سرنشین شامل هواپیما، بالگرد و هوایی بدون سرنشین مانند انواع پهپادها در تیپ‌ها و ابعاد مختلف، توانمندی‌ها و ابعاد مختلف این توانمندی وجود دارد. البته توانمندی مورد اشاره در انواع شناورها و زیردریایی‌ها هم وجود دارد.

تجهیزاتی که ما امروز در مجموعه صنایع الکترواپتیک تولید می‌کنیم و به همین شکل برای دیگر سامانه‌های خود اعم از تجهیزات مخابراتی، اپتیکی، راداری. این توانمندی ایجاد شده چون به دانش آن در همه پلتفرم‌ها از فضا تا زیر سطح دست یافته‌ایم. امروز صنایع الکترونیک ایران چنین توانمندی را دارد که به مدد دانشمندان جوان، متخصصان و شبکه گسترده همکار در کشور حاصل شده است، ما انحصاری در این زمینه نداریم.

افزایش برد تجهیزات اپتیکی تسلیحات ایرانی به بیش از ۲ کیلومتر

حوزه رزم زمینی برای ایران به علت شرایط جغرافیایی خود و مرزهای گسترده یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزم است. تفنگ‌های تک تیرانداز، دقیق‌زن و دورزن یکی از تجهیزات و تسلیحات مهم در حوزه رزم زمینی هستند. این تسلیحات باید از دوربین‌ها و اپتیک‌های مخصوص به خود استفاده کنند. صاایران در این حوزه چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

این کار جزو مأموریت‌های ماست که آن را با همکاری سازمان صنایع دفاع انجام می‌دهیم. این کار متناسب با سلاح‌های دور زن و انفرادی تولید صنایع دفاع، دوربین‌های مشخص سلاح توسط متخصصان ما در صنایع اپتیک ایران تولید و بر روی این تسلیحات نصب می‌شود. این دوربین‌ها بر روی سلاح‌هایی با برد بیش از ۲ کیلومتر نصب می‌شود و کاربر می‌تواند به دقت به سوی هدف نشانه‌روی کند.

افراد و خودروها را تا فاصله بیش از ۲۰ کیلومتری رصد می‌کنیم

یکی دیگر از موضوعات مطرح در تامین امنیت مرزها، رصد و پایش با استفاده از تجهیزات اپتیکی است. فرماندهان ما در نیروهای مسلح به توانمندی نیروهای مسلح در حوزه رصد و پایش مرزها با استفاده از تجهیزات بومی اشاره داشتند. توانمندی صاایران در این حوزه چگونه است؟

ما در حوزه دوربین‌های کشف نفر و وسایل نقلیه امروز یکی از توانمندترین شرکت‌های اپتیکی در منطقه و جهان هستیم. امروز می‌توانیم افراد را با دوربین‌های اپتیکی خود در فاصله بیش از ۱۰ کیلومتر تشخیص دهیم چه در روز چه در شب. این توانمندی وجود دارد و متناسب با درخواست فرماندهی مرزبانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پاسگاه‌ها در حال تجهیز به این امکانات هستند. البته بسیاری از پاسگاه‌های ما به این دوربین‌ها تجهیز شده‌اند.

ما در نسل جدید این تجهیزات اپتیکی به قدرت تشخیص نفر و وسایل نقلیه تا فاصله بیش از ۲۰ کیلومتر رسیده‌ایم. استفاده از دوربین‌های اپتیکی برای رصد مرزها با توجه به حساسیت‌هایی که پاسگاه‌ها دارند، انجام می‌شود. ویژگی این دوربین‌ها این است که قابلیت استفاده در همه شرایط جوی اعم از باران، برف،‌ مه و یا شرایط آب و هوایی مناسب را دارند.

تجهیز پهپادها به دوربین‌های برد بلند

علاوه بر این سامانه‌های پهپادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این دوربین‌ها مجهز هستند که به سرعت می‌توانند در منطقه قرار بگیرند و مرزها را پایش کنند که الان هم در حال استفاده هستند.

طرح دیگری هم در حال اجرا است که این تجهیزات به عنوان لایه دوم در کنار پاسگاه‌ها قرار بگیرند تا نقاطی که نیاز است تقویت بیشتری انجام شود در دستور کار قرار گرفته است و در مرحله بعدی همه آن‌ها تجهیز خواهد شد که در دو لایه قادر به پوشش همه نقاط از جمله نقاط کور است.

امروز از نظر برد و دقت به بالای ۲۰ کیلومتر دست پیداکرده‌ایم. این توانمندی وجود دارد و در بسیاری از پایگاه‌ها و پاسگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

کشف و رهگیری تحرکات پرنده‌های دشمن به صورت نامحسوس

سامانه‌های پدافندی جزو دستاوردهای مهم صنعت دفاعی در سال‌های اخیر است. یکی از بخش‌های مهم در سامانه‌های پدافندی تجهیزات اپتیکی این سامانه‌هاست. توانمندی ایران در این حوزه به چه میزان است؟

ما در زمان رزم، سناریوهای مختلفی را پیاده می‌کنیم. بخشی را با انتشار امواج راداری کنترل می‌کنیم، بخشی را با پایش امواج الکترومغناطیسی و یک مرحله هم با استفاده از دوربین‌های خود این کار را انجام می‌دهیم. استفاده از دوربین‌ها به عنوان یک مرحله پسیو و غیر فعال است. به این علت که مبادا دشمن از موشک‌های آرم استفاده کند علیه تجهیزات الکترومغناطیسی ما اقدامات آفندی انجام دهد، ما پایش را به وسیله دوربین‌های خود انجام می‌دهیم.

این دوربین‌ها به سامانه‌های حرارتی مجهز هستند، در بردهای بسیار بلند قابلیت کشف هر سامانه‌ نزدیک شونده پرنده را دارند و بدون اینکه پرنده متوجه شود که ما آن را کشف کرده‌ایم و در حال رهگیری آن هستیم، قادر هستیم اطلاعات سمت، ارتفاع و برد هدف را به سامانه‌های آفندی خود بدهیم تا به محض قرارگرفتن در تیررس ما،‌ اقدام آفندی علیه این هدف انجام دهیم. لذا؛ لایه اپتیک به عنوان سومین لایه دفاعی امروز در سامانه‌های پدافند هوایی کشورمان و بخش‌های دیگر به طور گسترده در حال استفاده است که هم قابلیت جست‌وجو دارد و هم قابلیت رهگیری.

قابلیت جست‌وجوی ۳۶۰ درجه در تجهیزات اپتیکی ایرانی

امروز به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم که از دوربین‌های خود در قالب جست‌وجو استفاده کنیم، جست‌وجوی ۳۶۰ درجه و به محض دیدن هدف با دوربین مربوطه خود به صورت رهگیری استفاده شود که این توانمندی قابلیت بسیار خوب آفندی به صورت غیر فعال و پسیو را به نیروهای مسلح ما می‌دهد و امروز به صورت گسترده در حال استفاده است.

پرنده‌های پنهانکار و ضد رادار دشمن را به راحتی کشف می‌کنیم

شما در سخنان خود به موضوع کشف اهداف در فاصله‌های بسیار بلند اشاره کردید آیا امکانی وجود دارد که این عدد یا مقدار حدودی آن را بفرمایید؟

نمی‌توانم مقدار عددی را ذکر کنم. اما این موضوع یک حوزه فیزیکی است و به میزان حرارت اگزوزی که از خروجی موتور جنگنده، هواپیما و بالگرد خارج می‌شود ما قادر به تشخیص آن هستیم چرا که به صورت حرارتی آن را رهگیری می‌کنیم و جای گریز برای آن‌ها وجود ندارد. اگر پنهانکار، ضد رادار و هر ویژگی خاص دیگری هم داشته باشد به راحتی قابل کشف هستند. ما این هواپیما یا تجهیز هوایی را رصد کرده و اطلاعات آن را به سامانه سلاح می‌دهیم.

تجهیز ناوشکن‌ها و ناوچه‌ها به تجهیزات اپتیکی پیشرفته

استفاده از تجهیزات اپتیکی در حوزه دریا در ناوشکن‌ها و شناورها چگونه است؟

تقریباً به جرأت می‌توانم بگوییم تمامی ناوشکن‌ها و ناوچه‌های موشک‌انداز ما به سامانه‌های اپتیکی مجهز شده‌اند که می‌توانند از این سامانه‌ها در بُعد پَسیو در بردهای بلند استفاده شود. این سامانه‌ها به سامانه‌سلاح‌ها نیز متصل شده‌اند و کاملاً می‌توانند سامانه‌های توپخانه و موشکی را علیه اهداف دریایی به کار گرفته و آن‌ها را منهدم کنند.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها