|

دور دنیا در یک دقیقه

دردسرهای روزنامه‌نگاری، چرا فاجعه طوفان را پوشش دادی؟!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

دردسرهای روزنامه‌نگاری، چرا فاجعه طوفان را پوشش دادی؟!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 امروز ابتدا احوال یک روزنامه‌نگار اسیر دست نظامیان میانمار را می‌پرسیم. سپس سری به آزمایشگاهی در نیوزلند می‌زنیم که تلاش می‌کند راهی برای کمبود مواد غذایی پیدا کند. در آخر هم ماموریت فضایی ژاپنی‌ها را تماشا می‌کنیم.

 

میانمار و روزنامه‌نگاری؛ چرا فاجعه طوفان را پوشش دادی؟!

دادگاهی در میانمار سای زاو تایکه، عکاس - خبرنگار را به دلیل پوشش فجایع طوفان در این کشور به ۲۰ سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرده است.

این روزنامه‌نگار مستقل است و برای سرویس‌‌های خبری آنلاین کار می‌کند. پس از سقوط دولت سوچی به دست ارتش، این شدیدترین حکمی است که نصیب خبرنگاران می‌شود.

نکته عجیب این که دادگاهی نظامی برای بررسی اتهام تایکه تشکیل شده و او را محکوم کرده است. این دادگاه معتقد است عکاس مرتکب خیانت و افترا شده است!

 

مکزیک؛ جرم‌زدایی سراسری از سقط جنین

دیوان عالی مکزیک به اتفاق آراء ممنوعیت سقط جنین را در سراسر مکزیک لغو کرد و آن را قانونی ناقض حقوق زنان دانست.

این اتفاق در ادامه پیروزی‌های اخیر گروه فعالان حقوق مدنی خاصه در زمینه بارداری زنان در سراسر آمریکای لاتین است.

ممنوعیت سقط جنین ایالت به ایالت در مکزیک لغو شده بود. تا پیش از این ۱۲ ایالت از ۳۱ ایالت مجوز سقط جنین را برای زنان صادر کرده بودند.

 

سوپرمدل دنیای مُد: بدون زیبایی نمی‌میرم!

خانم لیندا اوانجلیستا ۵۸ ساله و از مدل‌های مشهور دنیای مد و فشن به حساب می‌آید. او به تازگی فاش کرده که جراحی پستان انجام داده است.

او دو بار به سرطان مبتلا شده است، اما در بار اول تشخیص در سال ۲۰۱۸ از جراحش درخواست کرده هر دو پستان را جراحی کند.

خانم اوانجلیستا می‌گوید نمی‌خواستم از سرطان بمیرم. پس لازم نبود زیبا به نظر برسم. از جراح خواستم به گونه‌ای عمل کند که حفره‌ای در قفسه سینه‌ام ایجاد شود!

 

مقابله با ناامنی غذایی؛ بفرمایید غذاهای آزمایشگاهی

تغییرات آب و هوایی و ناامنی غذایی باعث شده محققان نیوزلندی راه چاره‌ای برای این وضعیت پیدا کنند.

این دانشمندان تصمیم گرفته اند در محیط آزمایشگاهی محصولاتی از بافت میوه‌ها، بدون استفاده هسته و بذر تولید کنند! این محصولات در حال حاضر بو و طعم ندارند.

ناامنی غذایی پدیده‌ای ناگزیر در نتیجه تغییرات اقلیمی است. رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت باعث تشدید ناامنی غذایی و افزایش نگرانی‌‌ خواهد شد.

 

ژاپن؛ تلاش برای فرود بی‌سابقه و دقیق روی ماه

حالا نوبت ژاپن است تا خودش را در جمع چهار کشوری که موفق شده اند به ماه دست یابند، جا کند. پیشتر آمریکا، روسیه، چین و هند به این هدف رسیده اند.

ماه‌نورد هوشمند ژاپنی‌ها اما قرار است تنها ۱۰۰ متر دور از نقطه معین، فرود آید! این هدف اگر محقق شود، یکی از دقیق‌ترین فرود‌ها روی ماه و البته بی‌سابقه است.

موشک حامل کاوشگر اسلیم و فرودگر تک‌تیرانداز امروز از ژاپن عملیات خود را آغاز کرد. انتظار می‌رود این فرودگر اوایل سال ۲۰۲۴ در ۱۰۰ متری نقطه معین فرود آید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها