|

6 تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی

اگر شما هم در حوزه‌هایی مانند تولید لوازم خانگی و یا لوله‌سازی فعالیت داشته باشید، احتمالا آشنایی کاملی با ورق‌های فولادی مانند ورق گالوانیزه و روغنی پیدا کرده‌اید. این ورق‌ها عمدتا در ساخت محصولات مختلف به کار می‌روند که از این جمله می‌توان به پرچین، پلکان، نردبان، حفاظ، نرده، سایه‌بان و انواع مبلمان اداری و فلزی اشاره کرد. با توجه به گستردگی استفاده و خرید ورق‌ گالوانیزه و روغنی در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دو محصول بیشتر آشنا کنیم. لطفا همراه ما باشید.

6 تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی

 

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه چیست ؟

به بیان ساده می‌توان گفت عمده تفاوت‌ میان ورق روغنی و ورق گالوانیزه به کیفیت، ظاهر، کاربرد، هزینه تولید، طول عمر و آن‌ها مربوط می‌شود. به طور مثال، ورق‌ گالوانیزه نوعی ورق ضدزنگ است که از فلز "روی" در پوشش  آن‌ استفاده شده و این امر ظاهر آن را هم کمی مات جلوه می‌دهد. در عوض این ورق نسبت به ورق‌های روغنی که ظاهری براق و صیقلی دارند، در برابر زنگ زدگی مقاوم‌تر است.

از طرفی دیگر ورق‌های روغنی به علت نورد در دمای نزدیک به محیط و برخورداری از ظاهری شفاف، طرفداران زیادی در تهیه وسایل تزئینی مانند پوشش فر گاز، اجاق و روکش یخچال‌‌ها دارد. تفاوت هایی که برای خرید ورق گالوانیزه باید از آنها اطلاع داشته باشید را در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

طول عمر ورق گالوانیزه و روغنی

ورق‌های روغنی به علت آغشته شدن با پوشش روغنی مقاومت طولانی‌تری در برابر زنگ‌زدگی ندارند و بسته به شرایط تولید و کیفیت نگهداری، بین یک تا ده سال طول عمر مفید آن‌هاست. البته امروزه در صنایع مختلف با استفاده از روش‌هایی مانند آنیلینگ و استفاده از پوشش‌های دیگر می‌توان این مدت زمان را افزایش داد. باید اشاره کنیم که روغن استفاده شده در پوشش ورق‌های روغنی عموما شامل روغن‌های معدنی یا پایه پلیمری می‌شود که در واقع نقش لایه‌ای حفاظتی را برای سطح این ورق ایفا می‌کند.

در مقابل عمر مفید ورق های گالوانیزه نسبت به ورق های روغنی بسیار بیشتر است، به طوری که میانگین بیست تا سی سال متوسط عمر این ورق‌ها بوده و به همین علت برای ساخت تجهیزاتی مانند تانکر آب که در معرض آب و رطوبت هستند، همواره از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

222

نگهداری و تعمیر ورق‌ گالوانیزه و روغنی

طبق تجربه می‌توان گفت که هزینه نگهداری و تعمیر ورق‌های گالوانیزه از ورق‌های روغنی به مراتب کم‌تر بوده و اصولا امکان خوردگی و زنگ زدگی ورق‌های روغنی بیشتر است. موضوعی که در مشاغلی مانند ساخت تجهیزات آشپزخانه از اهمیت بالایی برای مشتریان برخوردار است.

در مقابل محصولات تولید شده با ورق‌‌ روغنی به دلیل نورد سرد، دارای استحکام کششی بیشتری هستند. چرا که سطح این محصولات عمدتا با پوششی باکیفیت، صاف و یکنواخت همراه بوده و به ورق‌ روغنی ویژگی‌هایی مانند انعطاف بالا، خم شدن و شکل‌پذیری ساده‌تر را  اضافه می‌کند.

رنگ‌پذیری ورق گالوانیزه و روغنی

رنگ و پوشش‌دهی ورق‌های فولادی عمدتا با هدف جلوگیری از زنگ‌زدگی، زیبایی و پوشاندن نواحی بعد از جوشکاری انجام می‌شود. در این میان ورق‌های روغنی قابلیت رنگ‌آمیزی بالاتری دارند و ترکیب رنگ‌ بهتر در سطح آنها نفوذ می‌کند. به طور مثال امروزه برای ورق‌های روغنی که عمدتا مصارف تزئینی دارند؛ از رنگ روغنی و اپوکسی استفاده می‌شود که در برابر رطوبت هوا کاملاً مقاوم است و از طرف دیگر مانع از اکسید شدن آهن می‌شود.

همچنین برای ورق‌های گالوانیزه هم می‌توان رنگ‌های مخصوصی نظیر گالواک را به کار برد که میزان چسبندگی آن نسبت به سایر رنگ‌ها به مراتب بیشتر است. در نهایت هم برای پوشاندن لایه رنگ و تقویت آن معمولا از یک تاپ کت کمک گرفته می‌شود.

پیشنهاد به مطالعه: رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد ایران

مقایسه ضخامت ورق روغنی و گالوانیزه

تفاوت اصلی این ورق‌ها از نظر ضخامت به پروسه تولید آن‌ها برمی‌گردد. به طور کلی محدوده ضخامت ورق گالوانیزه در کارخانه‌های ایرانی ۰٫۶ تا ۶ میلی‌متر بوده و رول ورق‌‌ روغنی را نیز می‌توان با ضخامتی بین ۰٫۳ تا ۳ میلی‌متر در بازار پیدا کرد.

333

 

قیمت ورق روغنی و گالوانیزه

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که قیمت ورق فولادی تابعی از ابعاد، ضخامت و وزن آن و نوع ورق می باشد به همین دلیل قمت این دو کالا متفاوت می باشد.

کاربردهای ورق روغنی

ورق روغنی به دلیل مقاومت مناسب در مقابل فشار بالا و همچنین داشتن ظاهر مناسب برای ساخت انواع لوازم خانگی، مبلمان، میز فلزی، فر و اجاق گاز کاربرد دارد. از سوی دیگر بخاطر شکل‌پذیری مناسب می‌توان در ساخت مدل‌های مختلفی از پروفیل‌های ساختمانی، صنعتی و درب و پنجره هم این ورق‌های روغنی را مشاهده کرد.

البته کاربرد این ورق‌ها امروزه صرفا به وسایل و محصولات تزئینی ختم نمی‌شود و بخش قابل توجهی از مراحل تولید و ساخت لوله اگزوز و فیلترهای خودرو هم وابسته به استفاده از ورق‌های روغنی می‌باشد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

با افزایش استفاده از محصولات فلزی، بکارگیری ورق‌های گالوانیزه هم برای محافظت از فلز، افزایش استحکام و ... افزایش یافته است. به طور مثال امروزه در ساخت سیستم‌های زهکشی این ورق‌ به عنوان پوشش دوم بسیاری از سیستم‌های آبرسانی عمل کرده و از آن‌ها در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند.

البته این پایان کار نیست و می‌توان در پوشش سقف ویلاها، آلاچیق ها و بدنه اکثر مخازن و تانکرهای آب هم لایه‌ای از ورق گالوانیزه را مشاهده کرد. از سایر کاربردهای این ورق فولادی می‌توان به صنعت لوله‌سازی، خودرو و در نهایت فرم‌گیری میله‌های پرده اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف، به این مطلب از ایمنا مراجعه کنید.

نتیجه گیری

استفاده از ورق‌های فولادی ضدزنگ با قابلیت فرم‌دهی مناسب، دغدغه بسیاری از صنعت‌گران و صاحبان مشاغل است. از جمله محصولاتی که در این زمینه مصارف زیادی دارد، ورق‌های گالوانیزه و روغنی می‌باشد. برای مثال، ورق‌های گالوانیزه طول عمر بالایی داشته و به خاطر مقاومت در برابر زنگ‌زدگی در صنعت ساخت‌وساز و تهیه قطعات خودرو استفاده زیادی دارد. در مقابل ورق‌های روغنی هم دارای استحکام کششی بیشتری هستند و با داشتن پوششی صاف و انعطاف‌پذیری بالا در ساخت انواع مبلمان اداری و لوازم خانگی کاربرد دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها