|

سخنگوی شورای نگهبان:

لایحه عفاف و حجاب هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده/ شورای نگهبان در فرآیند پاسخ به استعلامات در مرحله پیش ثبت نام نقشی ندارد

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: این طرح در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمدهایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد.

لایحه عفاف و حجاب هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده/ شورای نگهبان در فرآیند پاسخ به استعلامات در مرحله پیش ثبت نام نقشی ندارد

به گزارش شبکه شرق، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه (4 شهریور) در نشست خبری، اظهار داشت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت‌وآمدهایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایراد اصل 15 قانون اساسی به لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی ایران و قرقیزستان، افزود: لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان تنها واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی طبق اصل 15 قانون اساسی است.

طحان نظیف ادامه داد: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تایید شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره لایحه تشکیل مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران اشکال جدی خاصی وجود ندارد و صرفاً یک ایراد جزئی وجود دارد. ایراد آن با یک عبارت رفع خواهد شد.

طحان نظیف ادامه داد: همچنین اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری ارسالی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و شورای نگهبان آن را تایید کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در انتخابات امسال برای بررسی صلاحیت‌ها به کدام قانون انتخابات مجلس استناد می‌شود، اظهار داشت: مبنای همه دست‌اندرکاران انتخابات اعم از مجری، ناظر و شورای نگهبان، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات خواهد بود.

وی بیان کرد: طرح حمایت از گزارشگران فساد که در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی مواجه شده بود، تنها یک مورد جزئی از ایرادات آن باقی مانده است که باید مجلس رفع کند.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت : لایحه عفاف و حجاب هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده و گویا هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس نیز نهایی نشده و هنوز برای زمان بندی اجرای آزمایشی در صحن علنی مجلس تصمیم گیری نشده است.

طحان نظیف تاکید کرد: طراحی سامانه در مورد اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدها برعهده وزارت کشور است. در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم تاکید کردیم که این قانون باید در انتخابات پیش رو اجرا شود. به نظر می رسد که تعداد نامزدهای انتخاباتی نیز نقشی در اجرای این قانون ندارد. این قانون، قانون جاری کشور است و باید در انتخابات پیش رو باید مبنای عمل قرار گیرد.

وی افزود: شورای نگهبان در فرآیند پاسخ به استعلامات افرادی که در مرحله پیش ثبت نام اقدام به نام نویسی کردند نقشی ندارد. افرادی که پاسخ استعلام هایشان مثبت شود از تاریخ 27 مهر تا 3 آبان می توانند در مرحله اصلی به ثبت نام نهایی بپردازند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد:  در بررسی صلاحیت ها ابتدا هیات های اجرایی، سپس هیات های نظارت و در نهایت شورای نگهبان اعلام نظر خواهند کرد. 

وی در رابطه با موضوع تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم اظهار داشت: توهین به قرآن کریم بر خلاف قوانین بین المللی است. قرآن یکی از اصلی ترین منابع فقهی و شرعی است و طبق قوانین بین المللی توهین به ادیان آسمانی ممنوع است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: در‌های شورای نگهبان برای گفتگو با احزاب و شخصیت های سیاسی باز است. آن ها اگر نکته و مطلبی داشته باشند آمادگی شنیدن آن مطالب را داریم. این موضوع در دوره های گذشته وجود داشته و در این دوره نیز استقبال می کنیم.

 

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها