|

دور دنیا در یک دقیقه

بوسه نامتعارف؟ رئیس سابقه‌دار است!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده است، مرور می‌کنیم.

بوسه نامتعارف؟ رئیس سابقه‌دار است!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز از باغ وحشی در آمریکا شروع می‌کنیم که تولد زرافه‌ای بدون طرح را جشن گرفته است. سپس سری به اسپانیا می‌زنیم که درگیر رفتارهای آزاردهنده رئیس فدراسیون فوتبال است. در آخر به دانمارک می‌رویم که با لگو به کمک نابینایان شتافته است.

 

آمریکا؛ این زرافه بدون طرح است!

به تازگی زرافه‌ای در باغ وحش تنسی آمریکا به دنیا آمده که با دیگر زرافه‌ها در ظاهر متفاوت است؛ بدن او طرح و لکه ندارد.

کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد او تنها زرافه بدون طرح در میان گونه خود است. آخرین زرافه بدون لکه در سال ۱۹۷۲ در باغ وحشی در توکیو به دنیا آمد. 

این بچه هنوز اسمی ندارد. نام «کیپه‌کی» که در زبان سواحیلی به معنی بیتا است برای او پیشنهاد شده است. جمعیت زرافه‌ها طی ۳۰ سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد یافته است. 

 

اسپانیا؛ بوسه نامتعارف؟ رئیس سابقه‌دار است!

پس از این که موج انتقادی سنگینی علیه بوسه نامتعارف رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در مراسم اهدای مدال قهرمانی تیم ملی زنان به راه افتاد، حالا روایت‌هایی دیگر از رفتارهای نامناسب او منتشر می‌شود. 

یکی از کارمندان زن روبیالس می‌گوید« او پیشتر با پرسش‌‌هایی که اغلب رنگ و بوی جنسی و خصوصی داشت، من را آزار داده است ». 

نخست‌وزیر موقت اسپانیا پس از بوسه نامتعارف روبیالس گفته عذرخواهی کافی و این رفتار قابل قبول نیست. موج اخراج علیه روبیالس راه افتاده است. 

 

هند؛ تاریخ‌سازی در قطب جنوب ماه

حالا دیگر هندی‌ها هم در علوم فضایی تاریخ‌ساز می‌شوند. آنها نخستین کشوری هستند که موفق شده اند ماه‌نورد ویکرام را روی قطب جنوب ماه بنشانند. عملیاتی که روسیه از پس آن برنیامد.

قطب جنوب ماه؛ منطقه‌‌ای کمتر شناخته‌شده. گفته می‌شود یخ‌ها و ذخایر آبی آن دل دانشمندان را برده است. ویکرام قرار است اطلاعات بیشتری به دست بیاورد.

معابد و مساجد در سراسر هند پس از عملیات فضایی چاندرایان ۳ مراسم دعای ویژه برپا کرده و نماز شکر خوانده اند. نخست‌وزیر از تاریخ‌سازی هند گفته و مردم هم جشن گرفته اند.

 

مرگ پریگوژین؛ سکوت پوتین، تعجب نکردن بایدن

«یوگنی پریگوژین فرمانده روسی واگنر در سانحه هوایی کشته شد». مقامات هوانوردی روسیه خبر را تایید کرده اند، اما کرملین و پوتین حرفی نزده اند.

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید « به‌طور دقیق نمی‌دانیم چه شده است. اما مرگ پریگوژین من را غافلگیر نکرد. در روسیه اتفاقی نمی‌افتد، مگر آن که پوتین پشت آن باشد»! 

یوگنی پریگوژین فرمانده مزدوران خارجی حامی روسیه بود که در خاک اوکراین علیه این کشور می‌جنگیدند. او چندی پیش علیه برخی سیاست‌های کرملین شورش کرد و به سمت مسکو تاخت، اما در میانه راه پشیمان و راهی بلاروس شد. 

 

دانمارک؛ لگوهایی برای نابینایان در راه است

کمپانی تولید اسباب بازی دانمارکی لگو تصمیم گرفته است نقش مهمی در آموزش کودکان کم‌بینا و یا نابینا بازی کند. 

آنها از ماه سپتامبر قطعات بازی خود را منقش به کدهای خاص نابینایان در اختیار مدارس و فروشگاه‌ها می‌گذارند. این آجرها حروف الفبا را با خط بریل آموزش می‌دهند.

لگو قصد دارد با این آجرها حتی خانواده کودکان نابینا و کم‌بینا را با خط بریل و نحوه آموزش آن آشنا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها