|

​قاسم محبعلی:

یکی از دلایلی که عربستان روابط دیپلماتیک با ایران برقرار کرد، زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود

​قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه در رابطه با واکنش ایران به عادی سازی اجتمالی روابط عربستان و اسرائیل گفت: یکی از دلایلی که عربستان روابط دیپلماتیک با ایران برقرار کردند زمینه سازی برای همین کار بود. سال‌هاست که روابط نسبی میان اسراییل و عربستان برقرار بوده است و بحث جدیدی نیست. همه کشور‌های خلیج فارس برای کاهش هزینه ارتباط با اسراییل سعی می‌کردند با ایران هم در باغ سبز را نشان دهند. امارات و قطر و عمان هم دقیقا همین کار را می‌کردند. با توجه به نیازی که ما داریم و با توجه به اینکه سیاست خارجی ما امکان مانور ندارد اقدام خاصی در مقابل این طرح نمی‌توانیم انجام دهیم.

یکی از دلایلی که عربستان روابط دیپلماتیک با ایران برقرار کرد، زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود

طبق گزارش وال استریت ژورنال، آمریکایی‌ها به دنبال مهار ایران و کاهش نفوذ روسیه و چین در حال تلاش برای صلح عربستان و اسراییل و اعلام جزئیات رسمی آن تا یکسال آینده هستند. در این بین واکنش ایران چه خواهد بود؟

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه درباره تلاش بایدن برای ایجاد طرح صلح میان اعراب و اسراییل در یکسال آینده گفت: یکی از برنامه‌های ثابت ریاست جمهوری‌های آمریکا از دوران کارتر تاکنون مسئله صلح میان اعراب و اسراییل بوده است. کمپ دیوید و اسلو نیز در این رابطه انجام شد، بوش و اوباما هم تلاش کردند، اما موفق نبودند، ترامپ صلح ابراهیم را مطرح کرد و باعث شد بخشی از آفریقا و خاورمیانه به آن بپیوندند. دولت بایدن می‌خواهد با این طرح، پروژه‌های قبلی را تکمیل کند. خیلی از کشور‌های عربی با اسراییل روابط را عادی کرده اند، اما در جهان عرب و جهان اسلام، تا وقتی عربستان سعودی با اسراییل عادی سازی نکند مفهوم صلح خاورمیانه انجام نشده است. هدف بایدن این است که طرح فوق را به نتیجه برساند.

وی در ادامه درباره هدف انتخاباتی بایدن از این طرح افزود: بحث عدم اقدام علیه امنیت اسراییل با بهبود روابط میان آن‌ها و عربستان این مسئله حل می‌شود و این دستاورد بزرگ برای رئیس جمهور آمریکا مهم است. آن‌ها از این موضوع در انتخابات استفاده می‌کنند. آمریکایی‌ها اگر بتوانند جلوی روسیه و چین را هم بگیرند، امتیازات بیشتری در این طرح کسب کرده‌اند.

این دیپلمات سابق، در رابطه با واکنش ایران به این طرح گفت: یکی از دلایلی که عربستان روابط دیپلماتیک با ایران برقرار کردند زمینه سازی برای همین کار بود. سال‌هاست که روابط نسبی میان اسراییل و عربستان برقرار بوده است و بحث جدیدی نیست. همه کشور‌های خلیج فارس برای کاهش هزینه ارتباط با اسراییل سعی می‌کردند با ایران هم در باغ سبز را نشان دهند. امارات و قطر و عمان هم دقیقا همین کار را می‌کردند. با توجه به نیازی که ما داریم و با توجه به اینکه سیاست خارجی ما امکان مانور ندارد اقدام خاصی در مقابل این طرح نمی‌توانیم انجام دهیم. شاید یک سری کار‌های لفظی انجام دهیم. برخی مسئولین ناشیانه می‌گویند امارات صد میلیارد دلار قصد سرمایه گذاری در ایران دارد و این حرف‌ها مضحک است. این مسئله نشان می‌دهد ما چقدر نیاز داریم و مشتاق هستیم با اماراتی که با اسراییل پیمان امضا کرده ارتباط داشته باشیم؛ بنابراین فکر نمی‌کنم واکنش خاصی از سمت ایران نشان داده شود. همانطور که در مقابل آذربایجان و ترکیه و بحرین هم واکنش خاصی نداشتیم.

محبعلی بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم آمریکا امنیت خاورمیانه و امنیت اسراییل است. آن‌ها فکر می‌کنند که این مسئله زیربنای سایر ناآرامی هاست و اگر اسراییل و اعراب صلح کنند دیگر مشکلات حل می‌شود و سیاست‌های تند در خاورمیانه تماما به این مسئله بازمی گردد. آن‌ها با حل این مشکل دنبال آرام کردن خاورمیانه هستند تا زمینه حضور روسیه نیز در این منطقه کاهش یابد.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها