|

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه بین قدرت‌ها تبدیل شود/ قول علی‌اف برای نبستن مسیر ایران و ارمنستان

وزیر امور خارجه: تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید دارند. الهام علی‌اف اطمینان داد که به دنبال بستن مسیر تاریخی ایران و ارمنستان نخواهد بود.

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه بین قدرت‌ها تبدیل شود/ قول علی‌اف برای نبستن مسیر ایران و ارمنستان

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان وزیر خارجه جمهوری ارمنستان گفت: از گسترش ارتباطات و همگرایی در کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و در این راستا از پیشرفت گفتگوها صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مسیر گفتگو و تمرکز بر صلح در منطقه قفقاز تاکید دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سفر ماه گذشته اینجانب به باکو و دیدار با رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر محترم امور خارجه جمهوری ارمنستان در همین راستا است.

وی افزود: باور داریم تقویت گفتگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان نقش مهم در نیل به درک مشترک و همچنین ترسیم چشم انداز مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین باور داریم که قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل شدن قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها صلح را در منطقه ما به تأخیر خواهد انداخت و یک چالش جدید در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ما در مورد مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفتگو کردیم. معتقد هستیم که دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته است و اکنون زمان آن است که یک نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود.

امیرعبداللهیان گفت: صلح جامع و پایدار صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد. این نیازمند کاربرد زبان دوستی و زبان همکاری بین دولت‌ها و ملت‌ها است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طبعاً معتقد هستیم که هرگونه مذاکره بایستی در فضای متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایج ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف‌بندی‌ها و سو استفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند. ما فرمت و سازوکار گفتگوهای موسوم به ۳+ ۳ بین کشورهای منطقه دنبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست که در آن از جمله ارمنستان و آذربایجان نیز حضور پیدا خواهند کرد به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت: امروز در خصوص موضوع کریدورهای موجود در منطقه و ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفتگو کردیم. تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید ویژه‌ای دارند.

وی افزود: من در گفتگوهای روز جاری به همکارم توضیح دادم که در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، آقای علی اف اطمینان دادند که جمهوری آذربایجان به دنبال بستن کوریدور و مسیرهای تاریخی بین ایران و ارمنستان نبوده و نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در گفتگوهای روز جاری در مورد برخی مسائل منطقه رایزنی و مشورت داشتیم. همچنین در خصوص مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفتگو و تبادل نظر کردیم. توسعه و تعمیق روابط دوجانبه، اجرایی‌سازی پروژه‌های تعریف شده و همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر به ویژه در یک سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده است. معتقدیم ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه بیشتر همکاری‌ها وجود دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در جهت گیری اولیه خود به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به ۳ میلیارد دلار در حرکت هستیم. گام‌های مهمی در این رابطه برداشته شده است.

وی افزود: حضور جناب آقای میرزویان وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در آخرین دیدار مورد توافق قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکمل متعددی در زمینه حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی دارند. اتفاق نظر داریم که همکاری‌ها در حوزه تهاتر گاز با برق گسترش و توسعه دهیم.

وی افزود: همچنین تکمیل پروژه خط انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستور کار جدی ما قرار دارد. همکاری‌های خوبی در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری بین ما در جریان است.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها