|

عباس آخوندی در یادداشتی نوشت:

ما و قطعنامه سازمان حقوق بشر در محکومیت قرآن‌سوزی

عباس آخوندی نوشت: شورای حقوق بشر سازمان ملل با پیشنهاد پاکستان از جانب سازمان کشورهای اسلامی با صدور قطعنامه‌ای هر اقدامی که منجر به نفرت دینی شود و متضمن تبعیض، دشمنی و خشونت گردد، از جمله واقعه‌ی قران‌سوزی اخیر در سوئد را محکوم کرد.

ما و قطعنامه سازمان حقوق بشر در محکومیت قرآن‌سوزی

به گزارش شبکه شرق، عباس آخوندی در یادداشتی نوشت: شورای حقوق بشر سازمان ملل با پیشنهاد پاکستان از جانب سازمان کشورهای اسلامی با صدور قطعنامه‌ای هر اقدامی که منجر به نفرت دینی شود و متضمن تبعیض، دشمنی و خشونت گردد، از جمله واقعه‌ی قران‌سوزی اخیر در سوئد را محکوم کرد. کشورهای غربی عضو شورا به‌طور یک‌پارچه تحت عنوان مغایرت با آزادی بیان با صدور این قطعنامه مخالفت کردند. لیکن با این وجود، قطعنامه با 28 رای موافق در برابر 12 رای مخالف و 7 رای ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه از تمام کشورهای عضو می‌خواهد که قوانینی را در این باره وضع کنند و افراد متخلف را مسئول اقدام‌های خود نمایند. لینک‌های زیر گفت‌وگوهای صورت گرفته در این باره را نشان می‌دهد. 

ولکر تورک کمیسونر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر در سخنان افتتاحیه خود گفت که فراتر از کلمه‌ها، افراد بشر از رهگذر نشانه‌ها با یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. و در این میان، نشانه‌های دینی بسی ژرفت‌تر هستند. برای میلیون‌ها نفر این نشانه‌های دینی دارای اهیمت بسیار عمیقی می‌باشند. آنها مایه‌ی اصلی هویت آنان و هسته‌ی مرکزی باورشان را شکل می‌دهند. سوء استفاده و تخریب نمادهای درونی‌ترین باورهای مردمان منجر به قطبی‌شدن جامعه‌ها و تنش‌های تهاجمی می‌گردد. این بحث فوری به دلیل واقعه‌ی اخیر قران‌سوزی که هسته‌ی مرکزی باور بیش از یک میلیارد از مردمان است انجام می‌شود. این اتفاق و اتفاق‌های دیگر نشان دادند که سبب ابراز بیزاری و شعله‎‌ور ساختن عصبانیتی شده‌اند که موجب ایجاد شکاف میان مردمان، و برانگیختگی آنان و تبدیل تفاوت در باورها به نفرت و شاید خشونت شوند....    

نکته‌ی قابل تامل برای ما این است که با توجه به عضویتمان در سازمان ملل، چرا از این فرصت‌ها کمتر استفاده می‌کنیم؟ 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها