|

گزارش میدانی خبرنگار «شبکه شرق» از ادامه حضور نیروهای شهرداری در ساختمان خانه اندیشمندان علوم انسانی؛

من این ساختمان را می‌خواهم

مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همراه تعدادی از کارمندان شهرداری با یونیفورم مخصوص، خانه اندیشمندان علوم انسانی حاضر شدند. به گفته مدیران مجموعه هیچ دستور و حکمی از سوی شهرداری نه به صورت حضوری و نه رسمی ابلاغ نشده بود و فقط همان شب به آن ها گفته شد: «من این ساختمان را می خواهم».

من این ساختمان را می‌خواهم

 بر اساس اظهارات شاهدان عینی، دیشب ساعت ۱۰ مورخ ۱۳ تیر 1402مهدی صادقی،  مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همراه تعدادی از کارمندان شهرداری با یونیفورم مخصوص، در خانه اندیشمندان علوم انسانی حاضر شدند. به گفته مدیران مجموعه هیچ دستور و حکمی از سوی شهرداری نه به صورت حضوری و نه رسمی ابلاغ نشده بود و فقط  همان شب به آن‌ها گفته شد: «من این ساختمان را می‌خواهم.»

 رئیس و برخی از مدیران خانه اندیشمندان، شب گذشته را در این محل گذراندند، اما صبح زود  ساعت ۷ بار دیگر نیروهای شهرداری و مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی در مجموعه حاضر شدند و از آن‌ها خواسته شد، وسایل خود را جمع کرده و از مجموعه خارج شوند. قفل درها تغییر داده شده و نگهبان مجموعه تغییر کرده بود. به زبان ساده شهرداری تهران ساختمان را تصرف کرده و قفل در اتاق‌ها  و سالن‌ها را تغییر داده است! همچنین شهرداری برای تخلیه تاکنون از سوی هیچ مرجع قضایی حکمی منتشر نکرده است. 

ظهر امروز  خبرنگار «شبکه شرق»، همزمان با تایید خبر حضور دوباره مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی و عدم پاسخ روابط عمومی شهرداری تهران، در خانه اندیشمندان علوم انسانی حاضر شد. 

 

پیراهن مردانه  بلند جیب‌دار طرح چینی

بر اساس مشاهدات خبرنگار «شبکه شرق»، مهدی صادقی با پیراهن مردانه  بلند جیب دار طرح چینی و سبز در لابی راه می‌رفت و تسبیحش را می‌چرخاند. طبقه دوم خانه  تعدادی از اساتید و مدیران مجموعه جمع شده بودند. از پشت در اتاق‌ها صدای بحث می‌آمد. تک و توک خبرنگارانی هم  در مجموعه حضور داشتند.

صادقی،   مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی حاضر به مصاحبه رسمی با خبرنگار «شبکه شرق» نشد و گفت: «به زودی مراجع رسمی اطلاع‌رسانی می‌کنند.» صادقی به این سوال که «آیا از سوی مقامات مربوطه برای پس گرفتن این ملک از موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی حکم و دستور مکتوب دارد، یا خیر؟» پاسخ نداد.

 

کارمندان حیران

 یکی از کارمندان قدیم که شب را در مجموعه گذرانده بود، گفت وسایلش را جمع کرده و منتظر است بگویند برو.

نگهبان مجموعه وقتی متوجه حضور خبرنگار «شبکه شرق»  شد،  دیگر به او اجازه ترک لابی را نداد. از لابی، کارمندان قدیمی مجموعه  در پاگرد طبقه دوم دیده می‌شدند که با چشمانی نگران به پایین نگاه می‌کردند. حتی یکی از آنها از کنار خبرنگار رد شد و زمزمه کرد: «باهاشون وارد چالش نشوید.»

 

خرده فضایی برای گفت‌وگو

یکی از اساتید حاضر در مجموعه ، نعمت الله فاضلی، انسان شناس و نویسنده به «شبکه شرق» گفت: «بعد از شنیدن این که شهرداری قصد دارد، مجموعه را تغییر دهد در اینجا حاضر شدم. این جا برای ما خرده فضایی برای گفت‌وگو و بحث است که گروه‌های گوناگون فرهنگی در آن حضور پیدا می‌کنند. به گفته فاضلی پادرمیانی و صحبت‌های اساتید علوم انسانی با مجموعه شهرداری به هیچ جا نرسیده است.»

گفتنی‌است خانه اندیشمندان علوم انسانی ۱۲ سال پیش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد شده است و تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه علوم انسانی و برای بیش از دویست شخصیت علمی و فرهنگی کشور آیین نکوداشت و بزرگداشت برگزار کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها