|

تاریخ تکرار می‌شود؛ حمله مرگ‌بار اسرائیل به جنین

انجام عملیات نظامی خانه و باغ اسرائیلی‌ها در اردوگاه جنین در کرانه باختری نگاه اغلب روزنامه‌ها را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای که بخش بزرگ صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده اند، بماند، اما روزنامه‌‌ها بریتانیایی هم کمابیش به این موضوع اشاره کرده اند و از تکرار تاریخ گفته اند. از بعد از انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در جنین، این بزرگترین حمله نظامی اسرائیل در این اردوگاه است. روزنامه‌های بریتانیایی علاوه بر ماجراهای جنین، به شکست ونوس ویلیامز تنیسور مطرح زن آمریکا در مسابقات ویمبلدون و حذف از این گرنداسلم پرداخته اند. رکورد گرما در ماه ژوئن نیز موضوع دیگر این روزنامه‌هاست و …

تاریخ تکرار می‌شود؛ حمله مرگ‌بار اسرائیل به جنین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 برای روزنامه‌های آمریکایی چالش میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و اوضاع آب و هوایی کانادا پس از آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و پوشش گیاهی این کشور و تاثیر آن بر اقتصاد و همچنین ماجراهای فرانسه و غرق شدن زیردریایی تایتان و … مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بیش از هر زمان دیگر درگیر موضوع فلسطین و خشونت اسرائیلی‌ها در کرانه باختری هستند. از این گذشته دستگیری اعضای یک حلقه جاسوسی متعلق به موساد در ترکیه در آستانه سفر نتانیاهو به این کشور، ریسک پرخطر مهاجران غیر قانونی و پناهجویان برای رسیدن به اروپا و سرمایه‌گذاری کلان امارات در بخش انرژی پاک و تجدیدپذیر و حضور استیون جرارد در قامت مربی در باشگاه سعودی الاتفاق موضوعاتی مورد توجه هستند.

 

گاردین

تاریخ تکرار می‌شود؛ حمله مرگ‌بار اسرائیل به جنین

دو دهه بعد از انتفاضه دوم، دوباره جنین میدان درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها شده است. اسرائیل عصر روز دوشنبه با عملیات «خانه و باغ» به اردوگاه جنین در کرانه باختری حمله کرده و به گواه شاهدان و خبرنگاران حاضر در صحنه خشونت‌بارترین عملیات ۲۰ سال گذشته خود را تدارک دیده است. 

حدود دو هزار سرباز اسرائیلی در کنار هواپیماهای بدون سرنشین در این عملیات به کار گرفته شده اند. در نخستین فاز حمله ۸ فلسطینی غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. ۶۰ نفر هم زخمی و مجروح شده اند. همچنین این که بولدوزرها هم به میدان آمده اند تا به زعم اسرائیلی‌ها مسیرهای مسدود شده را باز کنند،‌ اما واقعیت این که به خانه و خودرو و خیابان‌های جنین آسیب رسانده اند.

بیمارستان‌های محلی بهتر از هر جای دیگر وضعیت حاکم بر اردوگاه جنین را نشان می‌دهند؛ راهروهای خون‌آلود و پررفت و آمد، با لامپ‌هایی که در اثر قطع و وصل جریان برق، مدام خاموش و روشن می‌شوند و …بازماندگان و همراهان مجروحان گاهی همین راهروهای شلوغ و گرم را برای استراحت انتخاب می‌کنند و روی زمین دراز می‌کشند … 

کرانه باختری در سرزمین‌های اشغالی مدت‌هاست که به صحنه خشونت اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌‌ها تبدیل شده است. از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۰۰ شهروند غیرنظامی فلسطینی در حملات متوالی اسرائیلی‌ها در کرانه باختری جان خود را از دست داده اند. به تازگی غیر نظامیان شهرک‌نشین اسرائیلی هم به خانه و خودروهای فلسطینی در این مناطق حمله می‌کنند. اسرائیل این حملات را با بهانه دستگیری شبه‌نظامیان فلسطینی طراحی می‌کند.

 

نیویورک تایمز

سفارت روسیه در واشنگتن؛ صحنه اعتراض و جاسوس‌بازی

از وقتی حمله روسیه به اوکراین آغاز شده، محوطه بیرونی و مقابل سفارت روسیه در واشنگتن به مکانی برای نمایش اعتراض تبدیل شده است. مثلا این روزها یکی از کارشناسان برجسته حقوق امنیت ملی میز کار کوچکی مقابل ساختمان سفارت گذاشته و پشت آن مشغول نوشتن گزارشی درباره کودکان اوکراینی است که روسیه از این کشور دزدیده است.

از خانه‌های همسایه سفارت روسیه در واشنگتن گاهی صدای سرود ملی اوکراین هم به گوش می‌رسد. شهروندان آمریکایی هوادار اوکراین حتی پرچم این کشور را هم به همسایگان روس خود در این سفارت نشان می‌دهند.

خودروهایی هم که از خیابان ویسکانسین محل سفارت روسیه عبور می‌کنند گاهی با بوق‌های ممتد اعتراض خود را به روسها اعلام می‌کنند. شعار علیه پوتین و روسیه و نمایش آن با پروژکتورها روی دیوار ساختمان هم از معمولی‌ترین کارهایی است که شهروندان آمریکایی انجام می‌دهند.

از اینها گذشته کیست که نداند روسها هم درون ساختمان خود بازی‌های اطلاعاتی گسترده‌ای را علیه آمریکایی‌ها تدارک می‌بینند. جاسوس‌بازی قدمتی دیرینه در روابط پر تنش و ملتهب دو کشور دارد. با این همه اما سیاست خارجی ایالات متحده خاصه دولت بایدن همواره به شکلی بوده که حتی در بدترین زمان هم باید روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها حفظ شود و مسیر گفت‌وگو باز باشد.

اگر سفارت روسیه در واشنگتن بسته شود، معنایش بسته شدن سفارت آمریکا در مسکو است. آمریکا دوست ندارد از حال شهروندان آمریکایی محبوس در زندان‌های روسیه غافل باشد. آمریکا دوست ندارد زمین داده‌های اطلاعاتی خود را ترک کند.

 

نشنال

جلیقه‌هایی از قوطی کوکا؛ پناهجویان خطر می‌کنند

تابستان از راه رسیده و این گزاره سالهاست که معنی دیگری هم پیدا کرده است؛ آغاز فصل مهاجرت پناهجویان و مهاجران غیرقانونی و خطر در آب‌‌های اروپایی. مهاجرانی که جان خود را با فرسوده‌ترین و ارزان‌ترین وسایل به خطر می‌اندازند شاید راهی به اروپا خاصه بریتانیا باز کنند. 

تحقیقات نشان می‌دهد موج مهاجرت غیر قانونی اگر چه جان پناهجویان را به خطر می‌اندازد، اما تجارت پرسودی برای قاچاق‌برها به شمار می‌آید. مثلا قاچاق‌برهای کانال مانش با هر سفر ۱۶۰ هزار یورو به جیب می‌زنند. آنها بدترین و خطرناک‌ترین تجهیزات را برای انتقال پناهجویان انتخاب می‌کنند؛ قایق‌های ناامن و جلیقه‌هایی که تنها اسم جلیقه نجات را دارند و با قوطی‌های خالی کوکا به اصطلاح مجهز شده اند. 

یکی از سربازان سابق ارتش بریتانیا که به نجات مهاجران غیر قانونی در آب‌های کانال کمک می‌کند، می‌گوید هیچ انسانیتی در قاچاق‌برها نیست. آنها تا آنجا که جا داشته باشد پناهجویان را درون قایق‌های سبک و ساده و ناامن خود سوار می‌کنند. دیدن واژگونی این قایق‌ها وحشتناک است. 

 

 

 

 

عرب نیوز

بازداشت ماموران جاسوسی موساد در ترکیه

 

 

افسران اطلاعاتی ترکیه اعضای یک شبکه جاسوسی را در ترکیه دستگیر کرده اند. این شبکه جاسوسی متعلق به موساد است. ترکیه تنها ۷ نفر از این گروه ۵۶ نفری را دستگیر کرده است. این دومین شبکه جاسوسی اسرائیلی است که طی دو ماه اخیر در ترکیه شناسایی و منهدم می‌شود. عملیات نخست در ماه می‌ رخ داد و ۱۱ عضو شبکه جاسوسی موساد دستگیر شدند.

ترکیه می‌گوید شبکه جاسوسی جدید با نظارت ۹ مامور موساد در اسرائیل فعالیت می‌کرده است. در گزارش‌ها تاکید شده تعدادی از بازداشتی‌ها اسرائیلی نیستند و از شهروندان ترکیه هستند.

نکته شایسته توجه این که در ماه جاری قرار است نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیلی به ترکیه سفر کند و راهی آنکارا شود. با این حساب فعالیت‌‌های جاسوسی اسرائیل در ترکیه باید مایه شرم و تاسف نتانیاهو باشد.

به نظر می‌رسد شناسایی و نفوذ و دستگیری اعضای شبکه جاسوسی موساد در ترکیه با کمک شهروندان فلسطینی و عرب ساکن ترکیه میسر شده است. در واقع موساد نیروهایش را برای شناسایی جامعه لبنانی‌ها، فلسطینی‌ها و سوری‌های ساکن ترکیه می‌فرستد،‌ اما آنها از سوی این جامعه عربی شناسایی می‌شوند و لو می‌روند

طرف اسرائیلی هنوز به این اتفاقات واکنش نشان نداده است. اینطور به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی برنامه سفر نتانیاهو به ترکیه و دیدار با اردوغان و همچنین توصیه کارشناسان،‌ مقامات اسرائیلی از هرگونه واکنش در تایید و یا تکذیب این موضوع خودداری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها