|

سرپیچی پریگوژین از فرمان مسکو از چه زمانی شروع شد؟

۲۱ خرداد فرمانده ارتش خصوصی «واگنر» وابسته به مسکو در ادامه تنش‌های اخیر با وزیر دفاع روسیه گفته‌بود که یگان تحت فرماندهی وی هیچ قراردادی جهت همکاری با این وزارت‌خانه به عنوان زیرمجموعه امضا نخواهد کرد.

سرپیچی پریگوژین از فرمان مسکو از چه زمانی شروع شد؟

به گزارش شبکه شرق، به نقل از رویترز، یوگنی پریگوژین، موسس و فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به مسکو که بارها به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تاخته و وی را خائن نامیده، در تازه‌ترین جبهه‌گیری علیه وی، اعلام کرد که ارتش تحت فرماندهی وی به عنوان زیرمجموعه وزارت دفاع روسیه فعالیت نکرده و قراردادی را با شویگو امضا نمی‌کند.

نه شویگو و نه والری گراسیموف، فرمانده کل ارتش روسیه هرگز به طور علنی به توهین‌ها و اظهارات پریگوژین واکنش نشان نداده‌اند. واگنر به‌تازگی موفق شد پس از نبردی سخت، شهر راهبردی باخموت در شرق اوکراین را تصرف کرده و آن را به ارتش روسیه واگذار کند.

وزارت دفاع روسیه دیروز (شنبه) اعلام کرد که شویگو به تمام «یگان‌های داوطلب» دستور داده تا پایان ماه با این وزارت‌خانه قرارداد امضا کنند. اقدامی که به گفته وی، تاثیرگذاری ارتش روسیه را بهبود می‌بخشد.

گرچه وزارت دفاع روسیه به طور علنی به اظهارات پریگوژین واکنش نشان نداده، رسانه‌های روس بر این باورند که شویگو با این اقدام قصد دارد تا به طور غیرمستقیم ارتش واگنر را تحت سلطه خود گرفته و به نوعی اظهارات پریگوژین را تلافی کند.

پریگوژین در واکنش به درخواست شویگو گفت: واگنر هیچ قراردادی با شویگو امضا نخواهد کرد و واگنر مشمول این فرمان نیست.

وی همچنین گفته که واگنر مطیع منافع روسیه است اما «ساختار فرماندهی به‌شدت کارآمد این ارتش با اعلام گزارش و فعالیت زیر نظر شویگو، آسیب خواهد دید.»

فرمانده واگنر افزود: شویگو نمی‌تواند تشکیلات نظامی را به‌درستی مدیریت کند. واگنر اقدامات و عملیات‌هایش در اوکراین را با ژنرال سرگئی سورویکین، (ملقب به ژنرال آخرالزمان) هماهنگ کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که در راستای افزایش بهره‌وری یگان‌های داوطلب، تمام این یگان‌ها باید تا اول جولای با این وزارت قرارداد امضا کنند. این اقدام به تشکیلات و یگان‌های داوطلب جایگاه قانونی مقتضی بخشیده و به سازماندهی تدارکات جامع و تحقق ماموریت‌های‌شان، رویکرد منسجم و متحدی اعطا می‌کند.

پریگوژین می‌گوید که وزارت دفاع روسیه احتمالاً از اقدام وی در سرپیچی از فرمان، به عنوان دلیلی برای محروم کردن واگنر از مهمات و تدارکات موردنیازش استفاده خواهد کرد.

وی مدعی شد: اتفاقی که مکن است بعد از این فرمان بیفتد این است که شاید آنها مهمات و اسلحه ندهند. منتظر می‌مانیم و خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد. اما زمانی که رعدوبرق آسمان را بشکافد (اشاره احتمالی به حمله اوکراین)، آنها با سر به سمت ما دویده و برای‌مان سلاح و مهمات می‌آورند تا کمک‌شان کنیم.

 

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها